Né vždy platí „čím víc, tím líp“.
Pokud již nějakou dobu využíváte e-mail marketing, pak jste určitě zpozorovali, že ne každý, z vaší databáze kontaktů, se chová tak, jak byste si představovali.
Už v dřívějším článku jsme se bavili o kvalitě databáze e-mailových kontaktů. V dnešním článku si povíme o tom, jak své aktuální kontakty protřídit a získat právě ty kvalitní. Tyto kvalitní kontakty si poté můžete uložit do specifické databáze a odesílat jim e-maily ušité přímo na míru.
Víte totiž, že tyto kontakty za to stojí...
Pokud využíváte například SmartEmailing, máte možnost se svými kontakty pracovat. Můžete si vytvářet různé skupiny (seznamy), odesílat na různé segmenty e-mailové kampaně zvlášť, nebo odesílat e-maily na základě nějaké splněné podmínky.
To by ale měla zvládat každá sofistikovanější e-mailová služba, takže pokud používáte jinou službu než je SmartEmailing, nevěste hlavu a zkuste uživatelské prostředí pořádně prozkoumat.
Máte-li například nasbíranou rozsáhlou databázi kontaktů, je potřeba čas od času tyto kontakty otestovat. Pokud se svými kontakty neudržujete pravidelnou komunikaci, je dost pravděpodobné, že se zájem vašich e-mailových kontaktů změní – někteří se o danou problematiku již nezajímají, některé e-mailové adresy již nemusí existovat, nebo prostě dotyčný už nemá zájem od vás e-maily dostávat ani s vámi jinak spolupracovat.
Pokud se tedy rozhodnete svou databázi kontaktů „oživit“, není nic jednodužšího, než ji profiltrovat.
To můžete udělat několika různými způsoby…
Kontrolní e-mail
Odešlete na svou databázi nějakou e-mailovou kampaň a sledujte chování jednotlivých kontaktů. Některé zprávy například nemusí být vůbec doručeny, protože e-mailová schránka již neexistuje, jiné budou sice doručené, ale dotyčný jej ani neotevře a hned smaže a podobně.
Vzhledem k tomu, že někdy může někomu e-mail prostě „utéct“, je vhodné vyzkoušet poslat dvě e-mailové kampaně, třeba s týdenním rozestupem.
Kontakty, které na vaše zprávy nebudou vůbec reagovat můžete přesunout do separátního seznamu. S těmi žádná řeč nebude. Místo toho se můžete soustředit na ty, kteří s vámi komunikují – ti jsou totiž velmi kvalitně zacílení.
Dotazník
Pokud to vaše e-mailová služba umožňuje, odešlete na své kontakty dotazník. V dotazníku můžete příjemcům položit otázky, na základě kterých si je poté roztřídíte do specifických seznamů.
Pokud prodáváte nářadí, můžete na svou databázi odeslat dotazník a zeptat se, jaké nářadí konkrétního člověka zajímá. Zajímá se o ruční nářadí, nebo elektrické? Nebo pracuje spíše na zahradě a potřebuje tedy zahradní nářadí?
Podle odpovědí na váš dotazník si roztřídíte své kontakty a můžete jim zasílat kvalitně zacílené e-maily s informacemi i nabídkami.
Zeptejte se svých kontaktů
V určitých případech se stačí svých kontaktů jednoduše zeptat. Požádejte je, aby vám odpověděli na e-mail a řekli vám, co je nejvíce zajímá, jak jsou s vámi spokojeni, jestli nemají nějaký problém, nebo jestli nepotřebují s něčím poradit.
Ti, kteří investují svůj vzácný čas a napíšou a odešlou vám odpověď, pro vás mají hodnotu zlata. S těmi totiž můžete nadále rozvíjet komunikaci a nebudete jen křičet do neznáma.
Filtrování neaktivních kontaktů
Emailová služba SmartEmailing umí skvělou věc – umí vám vytvořit seznam kontaktů, kteří jsou ve vaší databázi vedení jako potvrzení, mají funkční e-mailovou schránku, ale již po dobu delší než půl roku neotevřeli žádný z vašich e-mailů.
Pokud odesíláte e-maily pravidelně a půl roku váš e-mail dotyčný neotevřel, stojí za to nechat si jej v databázi aktivních kontaktů? Co myslíte?
Proč třídit kontakty?
Proč proboha pracně sbírat kontakty a potom je takhle promazávat? Vždyť všechno úsilí příjde nazmar…
Odpověď je jednoduchá – ve své databázi potřebujete mít takové kontakty, kteří se stále zajímají. Pokud chcete svým kontaktům něco prodat (a to chcete že? :)), potřebujete si udržovat aktivní databázi.
Ti, kteří od vás chtěli jen ebook zdarma, nebo kteří se o nářadí před rokem zajímali, ale dnes už nikoli, takoví vás stojí jen čas a práci (a popřípadě peníze) a nic si od vás nekoupí. Třeba tu e-mailovou schránku, kterou vám dali, ani nekontrolují.
Poznámka – nekativní kontakty nemusíte mazat nadobro, stačí si vytvořit oddělený seznam, patřičně si jej pojmenovat (například „Nereagující kontakty“) a ponechat si tyto e-mailové adresy v databázi. Třeba přijdete na nějaký způsob, jak těmto kontaktům zase vdechnout život, nebo alespoň některým z nich :).
A ti pro vás nemají žádnou cenu, nemá smysl se jim „vnucovat“.
Vaším cílem je přece s potenciálními zákazníky komunikovat, budouvat si u nich důvěru a vytvářet s nimi kvalitní vztah.
Soustřeďte se na ty, kteří mají zájem…
Mohlo by vás zajímat také:
…a ja si rikal proc mi od tebe dlouho neprisel zedny email 🙂
zacnu je opet cist 😉
Nojo, nečteš, nic nedostaneš 😀