Linkbuilding 2.0 – Koncept a Princip Získávání Zpětných Odkazů

Získávání Zpětných Odkazů

Proč je potřeba přepnout a přizpůsobit se novému prostředí link buildingu jsme si řekli v předminulém článku. V dnešním článku bych se rád podíval na to, jak uvést linkbuilding 2.0 do praxe.

Ono všude (i na webu Propagace Na Internetu) se dočtete, že základem je vytvářet kvalitní obsah. Často také můžete slyšet již docela ohrané „Vytvářejte kvalitní obsah a lidé na vás budou samovolně odkazovat„. Jenže ono to není tak jednoduché, jak se tvrdí a jak to vypadá. Najdete i tipy a rady, jak zvýšit své šance na samovolné šíření, ale v drtivé většině případů se nejedná o univerzální model, který funguje ve všech případech.

Proto bych se chtěl v tomto článku detailně podívat na to, jak přimět ostatní, aby na vás odkazovali. Samozřejmě existuje více způsobů, ke kterým se ještě dostaneme v pozdějších článcích, ale tohle bych bez nadsázky využil jako hlavní princip linkbuildingu 2.0.

Proč bych měl na někoho kruci odkazovat?

Sáhněme si do svědomí a zodpovězme si tuto otázku. My, kteří na internetu vedeme nějaké projekty a staráme se o jejich propagaci, zajímáme se o internetový marketing a SEO a podobně, jsme nějakým způsobem infikovaní tím, co neustále studujeme, čteme, o čem píšeme a podobně.

Pro nás není žádnou novinkou, že je dobré odkazovat na autority z oboru, že se máme k ostatním chovat „vstřícně“ abychom ždibec této vstřícnosti pak obdrželi nazpět. Běžný Franta uživatel však o tomto nemá ani ponětí a jeho rozhodovací proces zda sdílet či nikoli se zakládá zejména na emocionálním podkladě.

Naopak pokud je někdo už opravdovou autoritou, také si dvakrát rozmyslí, než něco sdílí nebo než na něco odkáže. A to z jednoduchého důvodu – nechce se ztotožňovat s něčím, s čím by jeho audience nemusela souhlasit. Nebo nechce obtěžovat své odběratele, přátele, followery apod. ničím, co pro ně není opravdu přínosné a hodnotné.

Dva základní „cíle“

Existuje mnohem více segmentů, v tomto článku se však budeme věnovat jen nejsilnějším dvěma skupinám. Logicky z výše uvedeného vyplývá, že je potřeba se soustředit na:

  1. tzv. autority v oboru – to jsou lidé, kteří mají podobnou cílovou skupinu jako my a s největší pravděpodobností je tedy sleduje spousta lidí, kteří jsou i naší cílovkou.
  2. cílové zákazníky – ti, kteří jsou našimi potenciálními zákazníky, a nebo se potenciální zákazníci mohou nacházet v jejich okolí – chceme tedy, aby náš obsah sdíleli.

Odkaz nebo sdílení si musíme v každém ze dvou případů zasloužit jinak.

Jak motivovat autoritu v oboru, aby něco sdílela nebo na to odkázala

Autoritativní jedinci, kteří mají vybudovanou svou audienci a kteří se v daném oboru dobře vyznají, sdílejí zejména tři věci:

  • Něco neuvěřitelně dobrého
  • Něco neuvěřitelné špatného
  • Něco, co se týká jich samotných

Něco neuvěřitelně dobrého

Vytvoříte-li něco, co je opravdu kvalitní prací a co ostatním usnadní jejich život nebo vyřeší problém, a tato autorita se k tomu dostane, je dosti vysoká pravděpodobnost, že váš web (danou stránku) bude sdílet se svou audiencí, nebo že na vás dokonce odkáže na svém vlastním webu.

Tomu se dá i pomoci – například můžete své dílo vytvořit a pak se zeptat autority na její názor (jako uznávaného profesionála). Tímto se k tomu autorita dostane, pokud bude spokojená, bude sdílet, pokud ne, třeba se něčemu přiučíte :).

Zde však můžete dosáhnout i dalších vedlejších účinků. Mohou totiž na tento zdroj začít odkazovat i polo-autority v daném oboru. Ti jej naopak mohou začlenit do různých svých článků, nebo „doporučuji přečíst“ sekcí a podobně. V žádném případě byste kvalitní obsah neměli podceňovat.

Něco neuvěřitelně špatného

Pokud vytvořím něco, co bude absolutním nesmyslem, může na mě dost lidí začít odkazovat ve stylu „Tak takhle to určitě nedělejte„. Odkaz je sice doma, ale tuto cestu bych určitě nevolil :D.

Něco, co se týká jich samotných

A právě zde je leží velká příležitost. Každý z nás má rád sám sebe (a říkejte si co chcete! ;)). Pokud bude v nějaké činnosti či procesu autorita zainteresováná, téměř jistojistě se o to podělí se svou audiencí. Dokonce i Pat Flynn, se kterým jsem se sešel v San Diegu, sdílel můj článek o mé cestě do USA na Facebooku. A to jsem jej o to ani nepožádal :).

Musíte sice investovat více úsilí a práce, ale zde leží velká šance na získání zpětných odkazů, sdílení, retweetů a nových návštěvníků/zákazníků. Když se pro něco podobného rozhodnete, je potřeba naplánovat, oč se bude jednat.

Autorita s vámi nebude spolupracovat na ničem, co by ji mohlo zpochybnit nebo dokonce poškodit její jméno.

Zde je pár základních věcí, o které můžete autoritu požádat:

Rozhovor

Přizvěte si autoritu na rozhovor (ať už mluvený či psaný). Dobře zvažte téma, aby bylo vhodné jak pro váš obor, pro autoritu samotnou, tak i pro vaše cílové zákazníky, které chcete oslovit.

Podcast

Pozvěte si autoritu do svého podcastu, natočte audio nebo video rozhovor na určité téma. Nebo se ani nemusí jednat o rozhovor, můžete dotyčného požádat o vysvětlení například nějaké problematiky v rámci daného odboru. Vyčlenit mu prostor a poprosit jej o něco ve stylu přednášky.

Recenze

Poproste autoritu, aby napsala recenzi na váš produkt/web/cokoli a umístěte ji na svůj web. I když nebude recenze dokonale hrát ve váš prospěch, bude působit důvěryhodně a autorita na ni ráda odkáže.

Potenciál je samozřejmě mnohem větší, to už ale záleží obor od oboru, budete muset být trošku kreativní. Každopádně zainteresovat autoritu v oboru je velmi efektivním způsobem, jak získat nově návštěvníky a zpětné odkazy.

Co motivuje cílového zákazníka, aby sdílel (popřípadě odkazoval)

Nejen autority už si dnes dávají pozor na to, co sdílejí. Stejně se začínají chovat i běžní uživatelé (OK – někteří :D). Nechtějí na svou Fejsbůkovou tajmlajnu hodit každou kravinu a otravovat všechny své přátele. Alespoň já (a mnoho dalších, které znám) si tedy na svém osobním profilu vždy 2x rozmyslím, než něco sdílím.

Jak tedy můžeme nejlépe motivovat cílového zákazníka, aby sdílel? Zde jdeme většinou jednou z několika ověřených efektivních cest, například:

  • Opravdu užitečné a zajímavé informace, nejlépe novinky nebo tajemství, které se jinde najít nedají, nebo jen velmi těžko.
  • Dobře zpracované recenze nebo porovnání produktů.
  • Zábava – pobavení cílového zákazníka něčím, co je ve spojení s oborem činnosti.
  • Něco zdarma na oplátku za sdílení.
  • A podobně…

Obecně pracovat na tom, aby něco sdíleli běžní uživatelé je velmi těžké. Každý je totiž jiný a neexistuje jednoduchý návod, jak vytvořit něco, co budou běžní uživatelé rádi sdílet nebo na co budou odkazovat.

Shrnutí aneb co byste si měli z tohoto článku odnést

Lidi nebudou odkazovat na každou blbost! Obsah je sice král, ale pokud nemá kde a čemu vládnout, je k ničemu. Proto musíte mít kvalitní obsah jako základ a poté kolem něj budovat prostředí a propagovat jej pomocí moderních marketingových technik.

Za dva obecné cíle vaší strategie získávání zpětných odkazů (já osobně) považuji autoritu v oboru a běžného cílového zákazníka.

Pozornost autority (a zpětný odkaz či sdílení) získáte například tím, že:

  • uděláte něco velmi dobře a autorita na vás odkáže jako na dobrý zdoj,
  • uděláte něco velmi špatně a autorita na vás odkáže jako na odstrašující případ,
  • zahrajete na autoritu samotnou – uděláte rozhovor, natočíte podcast či video a autorita na něj odkáže, protože je toho součástí.

Pozornost cílového zákazníka (a zpětný odkaz či sdílení) získáte například pomocí:

  • velmi hodnotých informací,
  • recenzemi, porovnáním produktů,
  • řešením problémů, kterým čelí,
  • dáte-li jim něco zdarma,
  • atd…

Co byste do dnešního článku doplnili, jak byste pomohli se získáváním zpětných odkazů? A pokud se vám článek líbil, sdílejte jej prosím se svými přáteli :).

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

12 komentářů u Linkbuilding 2.0 – Koncept a Princip Získávání Zpětných Odkazů

  1. Preteq napsal:

    Teorie je to pěkná, ale tento 2.0 linkbuilding jde použít pouze na opravdu unikátní a zajímavé projekty. Stále mi nikdo nevysvětlil, jak lze ten čistý způsob linkbuidingu aplikovat na běžný eshop či obdobný formát webu, který nic unikátního nenabízí a o přirozeném odkazování asi nemůže být moc řeč.

    • Jakub napsal:

      Jde o to, že i jako e-shop (pokud chceš být lepší než ostatní) je potřeba něco takového navíc dělat. Skvělým příkladem je Megapixel, který nabízi poradnu, návody a podobně. A zmínil jsem se o tom i v článku, například v případě, že provozuješ obyčejný e-shop, důkladné, nezávislé recenze nebo porovnání produktu může dodat kvalitní obsah.

      No a pak je tady druhá věc – pokud máš úplně obyčejný e-shop, který nic unikátního nenabízí a o přirozeném odkazováni nemůže být řeč (protože nic unikátního nenabízíš), pak jednoduše nemáš co dělat na předních příčkách vyhledávání. Tam patří ti, co něco navíc pro své návštěvníky dělají 😉

  2. Zdeněk Hejl napsal:

    Ve větě „Vytvářejte kvalitní obsah a lidé na vás budou samovolně obsahovat„ bude asi na konci patřit „odkazovat“ 🙂

    Ad Preteq: Tvorba obsahu a následné potenciální přivábení odkazů není doménou pouze velkých webů nebo unikátních projektů. Může se o ni pokusit každý, i když je to třeba tesař, který má zatím jednostránkovou webovou prezentaci. Není to ani tak o rozpočtech, jako o chuti dělat něco jinak než většina konkurence.

    Co se týče „běžného eshopu“, a teď to možná bude znít drsně, tak pokud se jedná o eshop, který je stejný jak stovky dalších v oboru, nenabízí návštěvníkům/zákazníkům nic navíc, má podobné ceny jako konkurence, tak takový eshop nemá na webu moc co dělat. A chtěl bych vidět návštěvníky, kteří se do takového eshopu pohrnou.

    Co se týče konkurenční výhody, tak to může být spousta věcí, které si často provozovatelé ani neuvědomují – rychlá doprava, lokální působnost, pobočky, rychlý zákaznický servis, rychlé reklamace, dostupnost podpory 7 dní v týdnu, vlastní popisky produktů/kategorií, recenze produktů, nákupní rádci, přehledný nákupní proces, možnosti platby a dopravy, věrnostní program, velké obrázky produktů – je toho spousta, co je možné vyzkoušet a zaujmout, jen chtít.

    Samozřejmě nemůžete eshop postavit na tom, že budete získávat odkazy jenom pomocí kvalitního obsahu, takhle to ještě dlouho fungovat nebude. Musíte samozřejmě získávat odkazy i klasickými cestami a odkazy generované dobrým obsahem brát jako bonus, jako milý doplněk ke stávajícímu odkazovému portfoliu.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Zdeňku, děkuji za vyčerpávající reakci se kterou nelze jinak než plně souhlasit. Ono se tomu prostě e-shoperům moc nechce „uvěřit“ a pořád hledají nějakou cestu, jak kvalitní práci „přelstít“ a dostat se do čela vyhledávání snadno a (relativně) bez práce.

      Nezbývá než dodat oblíbenou větu Mata Cuttse: „Věnujte energii, kterou investujete do snahy přijít na to, jak systém převést, do kvalitní práce“.

  3. Zdeněk Hejl napsal:

    K bodu „aby něco sdíleli běžní uživatelé je velmi těžké.“ Osvědčilo se mi, že běžní uživatelé sdílí takové věci, které jsou užitečné/zábavné a především jsou pro ně pochopitelné – jako by je psal jeden z nich. Mám například spoustu pozitivních ohlasů (v komentářích, emailech, na sociálních sítích) na styl, jakým píšu návody na Portisciu – spousta obrázků, vedení čtenáře za ručičku od jednoho kroku ke druhému, bez používání odborných výrazů. A lidé takovéto články sdílí. I když ne nijak masivně, ale vzhledem k velikosti aktuální čtenářské základny to ujde. Běžní uživatelé internetu totiž nejsou tak zběhlí ve sdílení na sociálních sítích. Většina z nich má pouze Facebook a i tam lajkují jen občas. Ale už se mi párkrát stalo, že jsem se dozvěděl, že lidé šíří odkazy na tyto návody starou cestou – pomocí emailů.

    Takže moje rada, jak zaujmout běžné uživatele je tato – pište takový obsah a takovým stylem, aby to vypadalo, že to píše někdo z cílové skupiny. A na závěr článku se jim nebojte říct, co mají udělat dále (komentovat, sdílet, poslat mejlem atd.)

    • Jakub napsal:

      Naprosto souhlasím Zdeňku, také se snažím v tomto duchu jednoduchosti vést tento web, přestože se jedná o poměrně odborné téma. Přesně jak říkáš – musí to pochopit každý, i když nemá bůhví jaké znalosti nebo zkušenosti v oboru.

      Ne vždy je to proveditelné, ale měli bychom se vždy alespoň pokusit 🙂

  4. Michal napsal:

    U spousty známých z oboru se setkávám s tím, že pro ně jsou internetové stránky pouze jakousi vizitkou s telefonem a adresou. A stránky mají, protože už je má každý. Známý, který dělá chladící pro velké výrobní linky má přesně takové stránky, které by každý online podnikatel strhal a nabídky různých optimalizátorů má v emailu obden.

    • Jakub napsal:

      Ano je to pravda. Ale pro tyto lidi je ve většině případů lepší, když se o tuto problematiku začnou zajímat sami a zkusí si sami udělat něco pro svůj marketing na internetu. Takovému menšímu živnostníkovi může pár snadných úprav prokázat velkou službu (záleží samozřejmě převážně na tom, jak velkou má konkurenci). Ani nemusí potřebovat honosné a drahé služby podobných seo „rybářů“.

      Přesně těmto lidem bych doporučil najmout si konzultanta, který dotyčnému během pár hodin vysvětlí princip a postup. Může mu to udělat velikou službu a posunout jeho podnikání kupředu.

      • Honza napsal:

        Je to tak, živnostník(řemeslník) nepotřebuje nějakou rozsáhlou propagaci. Ten si jméno buduje ve svém okolí a na internetu ho většinou najdou přes Firmy.cz

  5. Přesně tak, i menší podnikatelé mohou správným přístupem získat návštěvníky, aniž by potřebovali složité a nákladné SEO služby. Stačí pár kvalitních úprav, které mohou udělat velký rozdíl v online viditelnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!