V minulém článku jsem se snažil dokázat, jak je doprava důležitá věc a myslím, že se mi to povedlo. K vytvoření článku jsem použil data, která byla posbírána v dlouhém období a po celém světě (zejména pak v USA). Zároveň byly statistiky pořízeny nikoli z jednoho, ale z několika vzorků nakupujících.
Tyto statistické hodnoty jsou bezpochyby velmi užitečné, navíc v jiném videu, které srovnávalo rok 2011 a 2012 se mluvilo opět o tom samém – stále více lidí si zvyká na dopravu zdarma. Pomalu to začíná být standardem lepších e-shopů.
Tyto data nám ale dají obecný přehled o tom, co se „celosvětově“ děje a jaké jsou obecné trendy.
Jenže to nemusí být vždy váš případ.
Vaše odvětví může být úplně něco jiného a mnohem větší dopad, než doprava zdarma, může mít dárek, který vás bude stát desetinu.
Proč o tom ale píšu?
Protože pointou tohoto článku je, abyste brali v úvahu ověřená a zjištěná fakta, ale abyste si i vy sami dělali své vlastní průzkumy. Žádná generická statistická zpráva ani sebelepší marketingový průzkum vám totiž nedá tak kvalitní informace, jako průzkum, který bude zaměřen právě na vaše zákazníky. A zodpovězen vašimi zákazníky.
Stejně tak zapojit do hry Google Analytics a sledovat statistiky a návštěvnost webu vám toho moc nedá, pokud měření návštěvnosti nerozumíte a nebudete na jeho základě jednat. Webová analýza je sice mocná zbraň, ale informace, které vám dají přímo vaši zákazníci, jsou k nezaplacení.
Vaši zákazníci vám řeknou, co se jim u vás nelíbí, co by chtělo vylepšit, co je odrazuje od nákupu, proč jsou nespokojeni… A to jsou přesně věci, které jsou pro vás nejdůležitější. S těmito daty můžete pracovat mnohem lépe, než s údajem, že „46% lidí odchází kvůli šedé barvě…“.
Dotazník, nebo jiný marketingový průzkum trhu lze dělat několika způsoby:
- Máte-li kamennou prodejnu, můžete zákazníky oslovit přímo.
- Pokud máte elektronický obchod, můžete udělat online průzkum a oslovit je přímo na webových stránkách (nejlépe po dokončení nákupu, abyste tím nenarušili nákupní proces).
- Máte-li od svých zákazníků e-mailové adresy, můžete jim dotazník poslat a udělat si tak e-mailový průzkum.
- A podobně…
Na co se zákazníků ptát?
Většina lidí je nejčastěji ochotná si postěžovat. Tedy mnohem snáz vytáhnete z lidí to, co se jim nelíbí, než to, co se jim líbí. Například z mého pohledu velmi efektivní může být otázka přímo po dokončení nákupu „Co se vám při nákupu nelíbilo, co byste si představovali jinak?„.
Zároveň to, co je dobře a s čím jsou zákazníci spokojeni, to vás zase až tolik nezajímá.
Hledejte jakékoli skulinky nespokojenosti a snažte se tyto informace získat přímo od vašich zákazníků.
Co by vás mohlo nejvíce zajímat, když děláte svůj marketingový průzkum?
- Co jim ve vaší nabídce chybí
- Je pro ně pohodlný nákupní proces?
- Mají problémy něco na webu najít?
- Co se jim nelíbí, co je obtěžuje, co by udělali jinak?
- Informace typické pro váš obor.
- A podobně…
Informace, které takto od svých zákazníků nebo návštěvníků získáte, pro vás mohou mít velkou hodnotu. Ovšem pouze za předpokladu, že s nimi začnete něco dělat.
Snažte se tedy informace nejen sbírat, ale také je využívat pro dobro obchodu.
Děláte si marketingový průzkum? A hlavně… jednáte na základě informací, které získáte? Zapomněl jsem na něco? Doplňte mě v komentářích 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Veľmi by ma potešil článok, ktorý by reálne ukázal ako sa takýto marketingový prieskum robí a ako z neho vyťažiť čo najviac. My sme volali našim zákazníkom a výsledky sme potom analizovali, ale myslím si, že existuje aj efektívnejší sposob. Posielanie dotazníku na e-mail by podľa mojho názoru až takú veľkú odozvu nemalo (alebo sa mýlim?).
Poslat dotazník emailem sám o sobě není asi nic moc, ale když se to podpoří dobrou motivací zákazníků, tak přidají i referenci, kterou pak můžete umístit na svůj web.
Ono vždycky záleží na tom, jak to všechno skloubíš dohromady, když pošleš „jen“ dotazník, tak se na něj může samozřejmě většina lidí vykašlat, nějaká ta motivace tam být musí 🙂
Third Flower My spouse and that i have aldraey been now delighted that Albert could perform his reports due to the suggestions he had by way of your online page. It truly is once in a while perplexing to only always be gifting away ways which some people might have
Zdravím Petere, omlouvám se za pozdní odpověď, určitě se pokusím nachystat nějaké praktické ukázky takových dotazníků 🙂 ono záleží, jakým uživatelům to e-mailem posíláš a také hodně záleží na formě a kontextu…