Již po narození tohoto webu jsem napsal článek průzkum internetu a výběr vhodných klíčových slov a frází, o něco později jsem také napsal článek jak vybrousit svůj seznam klíčových slov.
Jenže stále se potýkám s tím, že weby jsou navržené bez ohledu na to nejdůležitější – a tím jsou právě hledaná klíčová slova a fráze.
Chtěl jsem se pustit do pokročilejších metod, jak webové stránky optimalizovat, ale čím více se potýkám s tímto problémem, tím více si uvědomuji, že tohle je potřeba si vyjasnit co nejdříve. Žádná nebo špatně udělaná analýza klíčových slov je totiž obrovský problém.
V tomto článku se podíváme na to, jak si takovou analýzu klíčových slov udělat…
Pokud potřebujeme zjistit, jak máme web postavit a jak navrhnout jeho strukturu, je potřeba vycházet z toho, co hledají uživatelé – naši cíloví zákazníci. Ono je pěkné, pokud si postavíme web korektně z pohledu odborníka, profesionála v daném oboru. Jenže pokud tito profesionálové nepatří do řad vašich zákazníků, pak takový web zeje pouze prázdnotou.
A jak to dělat správně? Jak postavit web tak, aby jej našli právě ti, kteří jsou potenciálními zákazníky?
Nic nedělejme bez rozmyslu…
Analýza klíčových slov
Potřebujeme tedy zjistit, co lidé hledají. K tomu nám poslouží Google Keyword Tool (pro Google AdWords) a Sklik.
Vždy nejdříve začínám tak, že pro každý sortiment nebo každou oblast, pro kterou chci, aby se web zobrazoval ve výsledcích vyhledávání, si udělám seznam hledanosti klíčových slov. K tomu je nejlepší využít tabulkový procesor (Excel, Google Spreadsheet, Numbers pro Mac atd…).
Začínám s Googlem, zadám si frázi (třeba „holící strojky“) a hledám všechny variace a dotazy, které lidé vyhledávají. Ty si ukládám do tabulky včetně orientační hledanosti*. Měním slova a jejich tvar tak, abych zastoupil co nejširší rozsah vyhledávaných frází. Když mám nakrmenou tabulku dotazy z Googlu, otevřu si Seznamovský Sklik, vytvořím si novou kampaň a zadám slova zde. Opět kopíruji vyhledávané fráze do tabulky**. Využití Seznamovského Skliku je důležité, protože spousta lidí je v ČR zvyklá používat pouze Seznam a tak se nezřídka mohou na Seznamu ukázat jako hledané takové dotazy, které Google neukázal.
*Číslo hledanosti je zprůměrovanou hodnotou za posledních 12 měsíců, nedá to sice přesný přehled, ale orientačně to pomůže.
**Hledanosti jsou opět zprůměrované hodnoty za posledních 12 měsíců. V Skliku si hlavně nejde ukládat slova jako v případě Googlu („Mé návrhy“), takže je potřeba každý dotaz kopírovat ručně.
Mám-li hotovo, zpracuji si tabulku. Nejdříve je vhodné celý seznam seřadit podle abecedy a odstranit si duplicitní fráze. Pro analýzu klíčových slov jsou totiž fráze „holící strojky“ a „holici strojky“ dvě rozdílné fráze, pro nás je to však fráze jedna. Stejně je to se záměnou slov „holící strojky“ a „strojky holící“. Stačí nám použít vždy jednu z těchto frází, proto si daná slova sjednocuji a tím protřídím celý seznam klíčových slov.
Mám-li protříděný seznam, seřadím si jej podle hledanosti a hned vím, na jaká slova se musím na webu soustředit. Na základě těchto získaých klíčových slov a frází se mohu pustit do návrhu struktury webu a vstupních stránek.
Ideálně by pro každou hledanou frázi měla na webu existovat stránka – to nám umožní tuto stránku pro danou frázi skvěle optimalizovat (on-page faktory). To sice není vždy snadno proveditelné – představte si například Mall.cz, který by měl pro každou vyhledávanou frázi mít speciální stránku z oblastí „prodávámeúplněvšechno„. Na druhou stranu, jsou-li velcí, mohou si dovolit zaměstnávat lidi, kteří na tom mohou pracovat každý den a tyto specifické stránky vytvářet a optimalizovat.
Analýzou klíčových slov to všechno začíná
Ať pracuji (nebo pracujeme) na jakémkoli projektu, vždy to začíná důkladnou analýzou klíčových slov. Ta prozradí, jak je třeba navrhnout strukturu, jaké musíme vytvořit specifické vstupní stránky a také nám umožní navrhnout obsahovou strategii.
Bez kvalitní analýzy klíčových slov se žádný web neobejde. A to je právě to smutné – většinou, když začínám na nějakém projektu pracovat, zjišťuji, že ten, kdo web vyvíjel, víceméně hádal.
Nehádejte – dělejte to, co má smysl. Ušetříte si spoustu práce v budoucnu a váš web bude efektivnější.
Pro další studium této problematiky doporučuji skvělý článek Marka Prokopa – Klasifikační analýza klíčových slov. Najdete tam příkladovou studii, jak udělat opravdu kvalitní, hloubkovou analýzu klíčových slov. Je to sice hromada práce, bez toho se ale neobejdete. Já osobně strávím vždy u každého klientova projektu nad kvalitní analýzou klíčových slov snad nejvíce času.
Mohlo by vás zajímat také:
Pro analýzu klíčových slov přes Sklik lze použít šikovný plugin pro Chrome od Jana Matouška – http://netemsvetem.cz/ke-stazeni/?did=3
Vybraná klíčová slova si ukládáš přímo do tabulky (včetně hledanosti atd.), kterou pak celou můžeš jednoduše zkopírovat a vložit do Excelu. Urychlí to práci, jelikož není potřeba každé klíčové slovo kopírovat samostatně.
Zdravím Robine, ten plugin neznám, díky za upozornění – prozkoumám 🙂
No nevím, jestli orientovat se podle hledanosti je nejlepší nápad. Je potřeba zvážit typ dotazu, míru konkurence, očekávaný ekonomický přínos .. pro začátek 🙂
Pokud se budeme bavit například o eshopech, jsou „málo hledané“ longtailové dotazy (např. „červená kožená rohová sedačka“) výrazně atraktivnější než dotazy typu „nábytek“. Zaměření se na nejvíce hledaná klíčová slova naopak stojí na začátku běžných problémů řady v e-shopů (touží býti vidět na pár nejvíce hledaných slov, ale i když toho dosáhnou, penízky k nim netečou :-))
Ahoj Lukáši, určitě souhlasím s tím, že nemá cenu snažit se tvrdohlavě dosáhnout předních (nebo lepších) pozic na příliš obecná klíčová slova – jako například „nábytek“ na druhou stranu nemyslím si, že je dobré ignorovat hledanost. Přestože je tento paramentr opravdu jen orientační, já osobně mu nějakou váhu přikládám, přecijen to naznačuje, jak uživatelé tuto frázi vyhledávají.
Pro mě je výstup analýzy spíše prioritizace činností – tzn – nejdříve stavím strukturu pro výrazy, které jsou hledané a postupně se propracovávám k méně hledaným.
Já se v analýzách klíčových slov zabývám především longtailem 🙂 je potřeba si uvědomit, že longtailové fráze jsou díky své konkrétnosti daleko lepší na konverzi. A ačkoliv jsou málo hledaná, jsou jich stovky, tisíce i desítky tisíc v případě eshopů.
A právě protože je lidé hledají na konci nákupního rozhodování, je daleko efektivnější zaměřit se právě na ně, spíš než na „holící strojky“ :-).
Ale pořád je potřeba o tom mluvit, například minulý týden jsem školil v APEKu a analýza klíčových slov a návrh struktury byly nejdiskutovanější kapitoly 🙂
Určitě s longtailem souhlasím, trošku jsi mě předběhl. Celý den na mobilu čtu vaše komentáře, konečně jsem se dostal k počítači – viz reakce na Josefův komentář níže..
Doufám Jakube, že budeš s analýzou pokračovat. Můžeš to udělat jako seriál. Toto vypadá jako úvod.
Jinak doporučuji pro začátečníky jednoduchou verzi analýzy, kterou jsme popsali před pár týdny na našem blogu: http://www.vceliste.cz/jak-na-jednoduchou-analyzu-klicovych-slov/
Zdravím Josefe, ano – toto je spíše úvodní článek, zítra (v pátek) vyjde článek soustředěný na landing pages a poté mám v plánu (hned po měsíční zprávě a podcastu) pokračování tohoto článku… 🙂
Líbí se mi, jak mě tady všichni předběhli 😀 a už se vrtají v longtailech 🙂
Jasně. V seznamu měsíčních zpráv máš naposledy únorovou. Budeš dělat tedy jednu za 2 měsíce?
Jejda – néééé, měsíční zpráva vždy vychází jako první až druhý článek, jen jsem ji ještě nedoplnil na stránku s měsíčními zprávami 🙂 hned ji tam dám…
Analýza klíčových slov je určitě důležitá. Článek je dobře napsaný a určitě pomůže v začátcích každému, kdo se tím zabývá nebo chystá zabývat.
Díky Honzo, jsem rád, že se ti článek líbil 🙂
Pingback: Pracujete se vstupními stránkami (landing pages)? | Propagace na internetu
Toto je v poslední době několikátý článek co na toto téma čtu. Téměř to vypadá, jako by všichni chtěli psát o analýze klíčových slov. To je super, ale co dál? Analýzu mám hotovou, jaká data a jak z nich mám vycházet? Kdybych si nečetl komentáře, tak z článku vyjde jako nejlepší metrika hledanost. Ber to jako téma na článek 🙂
Budu pokračovat, neboj, ale nejde to napsat do jednoho článku, prozatím ale můžes pokračovat s nejnovějším článkem o landing pages, ten na analýzu klíčových slov navazuje 😉
A to je právě ten omyl 🙂 že nejdůležitější metrika je hledanost. Naopak, nejdůležitější je uvědomit si TYPY klíčových slov, které lidé hledají. Celková hledanost (nebo hledanost jednotlivých klíčových slov) je spíš jen orientační a zabývat se jí se vyplatí jen v některých konkrétních případech (například v rozhodování využití synonym a podobně).
No, asi o tom taky napíšu :-))) já stručně vysvětluji analýzu klíčových slov takhle http://www.martinmatejka.cz/analyza-klicovych-slov/
Jak jsem psal výše – určitě hledanost není nejdůležitější, ale určitě nesouhlasím s tím, že by se na ni nemělo vůbec ohlížet… Jasně napiš článek taky, ono je to dneska populární, vždy napíšu něco, co všichni vidí jinak a pak rostou články na to samé téma jak houby po dešti 😀 alespoň máme různé pohledy a lidé si z toho mohou odnést vše – čtenáři na tom jen vydělají 😀
Dělám to nerad, ale s Martinem Matějkou i Lukášem musím souhlasit. Analýza klíčových slov, zjednodušeně řečeno se skládá z několika kroků sbírání dat, jejich čištění, hodnocení, segmentace a implementace. Samotné výsledky analýzy pak neslouží jen pro linkbuilding – to je velmi ploché smýšlení – ale také pro obsahovou a komunikační analýzu, analýzu konkurence, informační architekturu a je to obecně základ strategie online marketingu. Důraz na long-tail je velmi zásadní ne však jediný, i obecné a krátké fráze jsou pro nás důležité, ale jinak než long-taily. Něco málo z toho co jsem tu napsal jsem zmiňoval na své přednášce na New media Inspiration (prezentace zde http://www.slideshare.net/PavelUngr/analza-klovch-slov) a budu to také opakovat na Affiliate konferenci http://www.affiliatekonference.cz/program-2/.
Jakube nezlob se, že to píšu takto, ale to popisuješ je práce s nástroji pro návrh klíčových šlov AdWords a Sklik s ohledem na SEO, ale ne analýza klíčových slov. Zdroje dat omezuješ jen na tyto nástroje a to je nedostatečné. Fráze vůbec nesegmentuješ, neřešíš konkurenčnost, aktuální pozice nebo relevanci. Prostě asi by bylo lepší to přejmenovat nebo výrazně doplnit. Tohle není analýza klíčových slov. Omlouvám se, takovou upřímnost, ale přijde mi dobré, aby to tu zaznělo a opravdu to nemá být nikterak útočné vůči tobě.
Zdravím tě Pavle, v žádném případě to neberu jako „útok na mou osobu“ neboj ;), ale jak jsem psal již v odpovědi na komentář výše – tohle měl být spíše úvodní článek, holt je to tolik informací, že jsem to nechtěl sepisovat do jednoho článku. Proto jsem i pro zájemce uvedl článek Marka Prokopa, pokud by to někdo chtěl zkoumat podrobněji.
Nebudu to tady rozepisovat, chci si to nechat pro samotné články… Každopádně, pokud si tímto článkem připadá někdo pohoršen, nikomu nebráním, abyste sepsali svůj vlastni kompletní návod na analýzu klíčových slov 🙂 ostatní čtenáři jej určitě uvítají, protože budou mít více pohledů na jednu problematiku…
Po Affil konferenci to sepíšu do článku a brzy snad vyjdou na „hájedničkovém“ blogu i moje poznámky ze SES London.
Pěkně se to tu rozjelo.
Článek je dobrý, jen tam asi na konci mělo být „pokračování příště“, aby to z toho bylo jasné, že je to na pokračování.
Diskuze je taky výživná a jak Kuba píše, určitě to bude pro čtenáře přínosem.
Prohlédl jsem si ostatní články na které se odkazuje v diskuzi.
A tak mě napadlo, že bude asi důležité vědět i pro koho článek píšu, protože pro začátečníka to bude informací víc než dost do doby než vyjde další pokračující článek.
Ale pro profíka je to jen opakování, hodně všeobecné, bez hloubky a navíc nekompletní.
Nebude jednoduché napsat článek tak, aby tomu porozuměl laik a byl dostatečně kompletní a přínosný pro odborníky.
Tak to jen na okraj 😉
It’s difficult to find educated people about this topic, but you sound like you know what you’re talking
about! Thanks