Na Twitteru vznikla diskuze, proč chodí tolik označení jako spam právě ze Seznamu a ne z Gmailu.
Začlo to tímto tweetem:
Používáte Mailchimp? Taky máte veškeré označení jako spam od uživatelů @seznam_cz ? A bez otevření mailu? Nějaké vysvětlení někoho napadá?
— Tomáš Krause (@tkrause) November 6, 2014
No a vzhledem k tomu, že na Twitteru je velmi obtížné diskutovat vzhledem k omezenému počtu znaků, rozhodl jsem se svůj názor popsat v tomto článku a diskutovat můžeme rovnou zde :).
Úvodní zasvěcení do problematiky ohledně spamu s MailChimpem:
Jedním z problémů je složitá situace mezi Seznamem a MailChimpem. Minulý rok Seznam zablokoval kompletně MailChimp z toho důvodu, že lidé často MailChimp zneužívali pro rozesílání regulérních znaků. No co chcete – do 2.000 kontaktů je účet zdarma a není žádný problém kontakty mazat a obměňovat.
Seznam se tedy s MailChimpem dohodli, že si začne MailChimp dávat opravdu pozor na to, aby jeho uživatelé neobtěžovali majitele schránek Seznam Emailu spamem. A tak MailChimp nasadil přísnou laťku a začal to hlídat.
No a druhá věc je, že letos přišel Seznam Email s čupr-dupr UX bomba vylepšním – a zaměnili mezi sebou tlačítka „Spam“ a „Smazat“. Spousta lidí tento rozdíl neřeší a klikají na to, co je po ruce.
A proč si myslím, že je mnohem více spamů od uživatelů Seznam Emailu než Gmailu?
První věcí je předpoklad, kdy většina uživatelů nechce dostávat newslettery a i když se třeba přihlásili, nemají vůbec problém s tím, aby označili e-mail jako spam. Lidé také rychle zapomínají, pokud si něco koupili před půl rokem a po půl roce dostanou vychytaný newsletter, neberou si vůbec servítky a opět – „označit jako spam“.
V případě Seznam Emailu padají všechny e-maily do složky „Doručené“ (pokud tedy projdou úvodním seznamovských spam-filtrem a neskončí rovnou ve složce „Spam“). Zde se mísí osobní, pracovní a komerční e-maily, takže lidé jsou zde mnohem více nakloněni k tomu, aby e-mail, který je zrovna nepotěšil, označili jako spam.
V případě Gmailu je ovšem situace úplně jiná a to ze dvou důvodů:
První je, že drtivá většina nabídkových e-mailu končí v záložce promotions, do které se lidé moc často nedívají (pokud nechtějí) a tudíž v případě odeslání nevyžádaného e-mailu ani nemusí dojít na lámání chleba (rozuměj – uživatel nemusí donuceně sedět před otevřeným e-mailem a rozhodovat se, jestli jej smaže nebo označí jako spam).
Reagoval jsem tedy takto:
@marcelkupka @tkrause proč je z gmail méně spamu? 99% newsletterů padne do promotions tabu, kde je nikdo nikdy neotevře…
— Jakub Čižmař (@jakubcizmar) November 9, 2014
Na toto reagoval Marcel Kupka tímto Tweetem, se kterým zcela souhlasím – k němu se vztahuje můj druhý důvod níže…
@jakubcizmar @tkrause Kubo, podívej se do statistik v Mailchimpu. U mých klientů tvoří 30-50 % odběratelů, otvírá 20-30 % z nich. Spam = 0. — Marcel Kupka (@marcelkupka) November 9, 2014
No a druhý je spíše psychické povahy – pokud již někdo do záložky „Promotions“ vstoupí, jeho mozek je naladěn na obchodní sdělení a tudíž jej komerční e-mail vůbec nepřekvapí.
Poznámka: samozřejmě existují způsoby, jak dostat své komerční e-maily do primární záložky v Gmailu, ale tyto budou používat ti, kteří velmi dobře vědí, co dělají, mají zkušenosti a znalosti v oblasti e-mail marketingu a tudíž nebudou s tímto problémem tolik bojovat 😉
A jak se vyhnout vysokému spam (abuse) rate?
- Snažte se opravdu přijít na to, co by vaši uživatelé ocenili, co by uvítali a jaké e-maily by je bavily. Aby uživatelé neměli potřebu je okamžitě mazat, nebo dokonce označovat jako spam.
- Komunikujte s uživateli pravidelně a kontinuálně – nejhorší je, pokud získáte „regulérně“ kontakt, ale vaše komunikace probíhá jednou za půl roku – oni už na vás zapomenou.
- Když přidáváte kontakt do databáze, je dobré, aby o tom věděl (vyhněte se skrytým upozorněním na dně obchodních podmínek).
- Čistěte svou databázi kontaktů – pokud máte staré kontakty, se kterými jste dlouho nekomunikovali, vymažte je, nebo je přesuňte tam, kde tuto rizikovou komunikaci ustojíte.
Tááák… Toť můj názor, uvítám doplnění, klidně se do mě pusťte 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: Spam!!! Seznam Email vs Gmail | RSS ze světa
Já pořád ale musím trvat na svém:
U klientů mám průměr odběratelů s gmailem cca 30 %, z nichž proklikne dalších 30 %, jako abuse neoznačí nikdo.
V případě Seznamu nás jako spam označují hodně ti, kdo chtějí zprávu jen smazat, hodně třetelné je to u „ženských“ databází, kde Spam a Smazat jsou jedno a totéž. A pak nám dámy ještě nadávají, proč už jim neposíláme newsletter 😉
Ale s tím ja naprosto souhlasím a myslím, si, že je to právě proto, že lidé v promotions záložce očekávají obchodní sdělení a tudíž tam nelezou s plánem nějaký e-mail označit jako spam, a nebo jsi natolik šikovný a‘, že dokážeš tu komunikaci přesunout do primární záložky v gmailu a lidi vaše e-maily prostě chtějí! 🙂
Jo u toho Seznamu bych se vubec nedivil ze to lidi berou spam=smazat,…baba nebo snih:)
Ono v mem okoli seznam pouzivaji spis pocitacove mene gramotni lide a u nich je mozne vse
Zkusil jsem se pár lidí co označili mail jako spam zeptat, proč to udělali a jestli to udělali záměrně. Z deseti odpověděli dva, což jistě není moc kvalitní vzorek, ale oba odpověděli, že to asi bylo omylem, že si nejsou vědomi, že by to záměrně označili jako spam.
Ano a to je přesně to, že uživatelé se chtějí e-mailu jen zbavit, bohužel už ale neřeší, jestli jej pouze smažou, nebo označí jako spam (a hlavně si ani neuvědomují, co tím označením jako spam způsobují).
Ještě by mě zajímala jedna věc, bohužel nevím, jak to otestovat na reálném případě. Pokud Seznamovský anti-spam filtr vyhodnotí e-mail jako spam automaticky (tudíž se e-mail ani nedostane do složky „Doručené“), jestli i toto je vnímáno Mailchimpem jako „označení jako spam“.
Když ti přijde do poštovní schránky leták, taky ho po přečtění vyhodíš. Pododně je to s newslettery – přečtu, smažu. Nebo hodím do spamu, protože mi ta dvě slova splývají 😉
Ad druhý problém – dlé mého to Mailchimp neví, měl jsem případ, kdy klient měl doménu nepodepsanou DKIM, šlo mu přes ní mraky spamu a Seznam mu dal ban na doménu. Kampaně posílané přes Mailchimp se přitom tvářili, jako že jsou OK. Doručeno, neotevřeno, víc nic.
Potíž není v prohození tlačítek, ale v tom, že lidé si pod spamem nepředstavují nevyžádanou poštu, ale nerelevantní nabídku. Jde tedy spíš o hodnocení obsahu. U neswletteru u kliknutí na spam rozlišuju spam-unsubscribe a spam-rating. Teď to budu zkoumat.
Pracuju v Seznamu a pro Email.cz dělám uživatelský výzkum. Prezentuju jen hypotézu, nikoli stanovisko. — disclamer
Seznam mi proste prijde pro spam vic user friendly 🙂
Achjó, ten Seznam je celkově unikátní vyhledávač. S tím Mailchimpem je to dost nepříjemné, nevím co teď dělat s mojí databází klientů se seznam mailem.
Také jsem z toho nervózní, jak tedy posílat e-maily na seznam???
No bud‘ zvolit službu, kterou nepoužívá moc lidí a tudíž ještě náš tuzemský seznam neřeší, nebo prostě a jednoduše začít posílat opravdu takové e-maily, které lidé nebudou chtít označit jako spam 🙂 jooooo je to teď boj 🙂 ale jak říká Marek Prokop, všichni (i konkurence) máme stejné podmínky… Musíme být prostě lepší 🙂
No jo lidi se ze seznamu přestěhují na google, věřím že k tomu dojde brzy. Co totiž provádí google poslední měsíce… to se nestačím divit.
Pravda že ženské publikum a stejně tak starší chápou spam a delete jako synonymum. Je to náročná cílovka 🙂
Seznam udělal proti MailChimpu skoro až nesmyslnou restrikci, ale důležitější věci (funkčnost) mu v předvánočním období zkrátka unikaly. Na seznamácké e-maily chodily zprávy i několik desítek minut, přestože se jednalo o krátké textové e-maily, v horších případech nedorazily vůbec.
Děkuji za příspěvek. Dělal jste někdo A/B testování mezi HTML+TXT emaily a samotnými TXT emaily?
Jakube, kdy budou nějaké nové články? Zeje to tu prázdnotou..
Ponoukám 500 skutečných fans (veřejný profily s množstvem friends, interests, statusu.
100% reální lidi, cca 70% je CZ, zbytek SK. Špičková kvalita kterou si lehce ověříte. Peníze dostanu až když bude job dodán a vám schválen jako OK.
Cena je 300 CZK, stovkomat vám dá k registraci 50 CZK, takže to vyjde na 250 CZK.
http://www.stovkomat.cz/job/6380/
Pěkný článek. Škoda že už to tu nějak nefunguje…
To áno, seznam to „trošku“ asi obmedzil. Ale hlavne sa znížila asi kvalita služieb od Seznamu, čím si vlastne asi aj sám poškodil.
Přimlouval bych se také za nějaké nové články
Také si myslím, že by to chtělo novější články:-)
No taaak, kdepak mame novejsi clanky?
Díky tohle jsem přesně hledal, jelikož sám používám mailchimp. Díky 🙂
No teď to taky řešíme a i po letech je situace podobná….
Super článek. 🙂 Do email marketingu nedělám, ale z pohledu uživatele mi to přijde jako velmi zajímavá problematika. Využívám hlavně gmail a málokdy se setkám s tím že by mi emaily špatně rozřadil do primárních, promotions a spamu. Do promotions a spamu ani nekoukám a vše co chodí do primárních jsem si sám „objednal“. Takže spokojenost. Na seznamu se mi to všechno často různě míchá a už mi i email, co měl být v hlavní poště párkrát spadnul do spamu.
V dnešní době stačí vybrat hosting, který používá nějaký kvalitní anti-spam a emaily si můžete hostovat u sebe. Za mě nejsnazší cesta, jak se spamu zbavit.
Škoda, že to tu už nežije. Chtělo by to další podobné články.
My issue with Gmail is that they are putting non-spam emails into the spam folder.