Opakujeme si to pořád dokola a dnešek nebude výjimkou:
Co nelze měřit, nelze řídit…
Můžeme vytvořit e-mailovou kampaň, naplnit autorespondery informacemi, vytvářet hromadně rozesílané e-maily a více se o e-mail marketing nestarat…
Proč bychom to ale dělali?
Nikdo není neomylný…
Málokdo vytvoří napoprvé e-mail, který všem odběratelům vyrazí dech…
Jaké statistiky je dobré sledovat?
Jak na základě získaných informací jednat?
Tento článek bude o tom, jak můžeme sledovat vývoj našeho e-mailového marketingu, poučit se z minulých chyb a vytvářet stále lepší a lepší e-mailové kampaně…
V minulém díle tohoto kompletního průvodce jsme si řekli, jak vytvořit e-mail, který nelze ignorovat. Podstatou je napsat poutavý nadpis, který přiměje čtenáře otevřít e-mail, a zasílat odběratelům informace, které je opravdu zajímají. Ve stručné a jasné podobě.
Je-li náš e-mailový marketing v plném provozu, můžeme začít sledovat jeho úspěšnost a dopad na náš byznys.
Jaké jsou 4 nejdůležitější statistiky, které musíme při provozování e-mail marketingu sledovat?
Otevřené e-maily
Vždy, když odešlete svému seznamu kontaktů nějaký e-mail, měla by být vaše e-mailová služba schopna poskytnout vám informace o tom, jestli odběratelé vaše e-maily otevírají.
Já když například otevřu rozhraní svého účtu u SmartEmailingu, vidím u každého kontaktu přesně jak probíhá odesílání a otevírání e-mailů. Vidím datum i čas, kdy mu byl ten který e-mail odeslán, kdy jej odběratel otevřel. Vidím, na které odkazy klikl a podobně.
Ke všem těmto informacím byste měli mít bezpodmínečně přístup.
Pokud například uvidím, že větší počet lidí neotevírá určitý e-mail, budu se snažit dopátrat toho, proč tomu tak je.
Příčinou může být například to, že předmět e-mailu není dostatečně poutavý, aby oslovil odběratele. Jak jsme si řekli, každý při kontrole své e-mailové schránky třídí e-maily na ty, které jej zajímají a na ty, které maže. Je tedy nutno přepracovat nadpis tak, aby jej odběratelé otevírali…
Kliknutí na odkazy v e-mailu
Stejně jak vidíte, jestli odběratelé vaše e-maily otevírají, měli byste mít přehled o tom, na jaké odkazy v těchto e-mailech klikají.
Do e-mailů je vhodné umístit relevantní odkazy vedoucí zpět na vaše stránky. Já například často odkazuji na starší články, které jsou s tématem e-mailu spojené.
Zároveň můžu sledovat, jestli čtenáři na tyto odkazy klikají nebo ne.
To také souvisí s tím, jak čtenáři tyto e-maily čtou. Když vidím, že klikají na odkazy v e-mailech, vím, že e-mail čtou důkladně a zajímají se o danou problematiku.
Pokud lidé e-mail sice otevřou, ale žádná další akce se zde nekoná, je potřeba se nad tímto e-mailem zamyslet upravit jej tak, aby čtenáře opravdu zaujal. A samozřejmě jej přiměl vykonat námi žádanou akci – v tomto případě kliknout na odkaz.
Konverze
Konverze je dokončení nějaké akce návštěvníkem/zákazníkem, která má pro nás nějakou hodnotu, je tedy pro nás žádoucí. Může se jednat například o přihlášení k odběru e-mailů, kliknutí na tlačítko, zakoupení produktu a podobně…
Konverze už ve většině případů sledujeme mimo e-mailovou službu.
Sledujeme například tuto situaci:
- E-mail byl odběrateli odeslán.
- Odběratel jej otevřel.
- Klikl na odkaz v e-mailu, který jej přesměroval na webovou stránku s produktem.
- Zakoupil si odběratel produkt?
To, jestli je e-mail marketing efektivní – přivádí nám nové návštěvníky, ze kterých se stávají zákazníci, je pro nás velmi důležité.
Odhlášení z odběru e-mailů
Jednou z nejdůležitějších statistik, které musíme sledovat je to, jestli se naši odběratelé z odběru odhlašují.
Pokud ano, musíme na podkladě informací, které máme, začít urychleně jednat…
Problém může mít několik příčin:
1. Odběratele zaujme informace, kterou obdrží před přihlášením k odběru e-mailů. Následně zjistí, že v e-mailech nedostává takové informace, které očekával a z odběru se odhlásí.
Řešení – v tomto případě je pozitivní, že dokážeme návštěvníky přimět k odběru a stačí začít pracovat čistě na e-mailech. Tedy aby informace v nich obsažené opravdu uspokojovaly čtenáře.
2. Příliš mnoho reklamy v poměru k užitečným informacím. Odběratele začne obtěžovat množství reklamních sdělení obsažené v e-mailech a odhlásí se z odběru.
Řešení – stačí snížit počet reklamních sdělení a podávat odběratelům opravdu užitečné informace. Užitečnými informacemi neopovrhne nikdo. A nikdo se neodhlásí z odběru e-mailů, které pro něj znamenají přidanou hodnotu.
3. Odběratel se nechal „utáhnout“ na dárek, e-maily jej nezajímají. Pokud nabízíte naoplátku za přihlášení k odběru e-mailů nějaký dárek, někteří se mohou přihlásit jen proto, aby jej získali. O Následné e-maily zájem nemají a tak se postupem času odhlásí.
Řešení – nikdy se nemůžete zavděčit všem. Bohužel, tak to funguje a fungovat bude. Můžete vyzkoušet pozměnit obsahy e-mailů, aby lépe vyhovovali vašim cílovým zákazníkům, ale to je vše, co můžete udělat.
Další možnosti… Důvodů, proč se někdo odhlásí z odběru může být samozřejmě více. Vždy ale záleží na konkrétní situaci. Pokud dochází k odhlašování často, prozkoumejte situaci a hledejte příčinu. Tu se snažte napravit. Myslete vždy na to, že odběratelé musí tím, že budou odebírat vaše e-maily, něco získat. Vytvářejte e-maily na míru svým odběratelům.
Vytvářejte e-maily pro své odběratele, nikoli pro sebe…
Pohlížejte na e-mail marketing jako na celek
Sledujte statistiky, o kterých jsme si v tomto článku řekli a snažte se vždy pohlížet na e-mail marketing holisticky. Vše vždy funguje jako celek. Jedna statistika ovlivňuje ostatní.
Jedna malá chyba může vést k nízké efektivnosti a jedno malé vylepšení může přivést mnoho platících zákazníků.
Moderní emailingové služby naštěstí umožňují udržet si přehled nad všemi důležitými statistikami pohromadě.
Poučte se z minulosti, a soustřeďte se na budoucnost.
Měřte, sledujte a přizpůsobujte se…
Jaké statistiky ve svém e-mailovém marketingu sledujete vy?
Mohlo by vás zajímat také:
Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!