Klíčová slova a fráze jsou základním kamenem vaší propagace na internetu. A co že to vlastně klíčová slova jsou? Jsou to taková slova nebo slovní spojení, které zadávají uživatelé do vyhledávacího políčka ve vyhledávači, když se snaží něco najít. Představte si situaci, kdy hledáte nějaké kočárky na prodej v Praze. Do vyhledávacího políčka na Seznamu zadáte pojem “prodej kočárků Praha” pak toto slovní spojení je klíčová fráze. Ve výsledcích vyhledávání se vám potom zobrazí výsledky, které jsou z pohledu vyhledávače pro vás nejvhodnější (a takové, které jsou pro tuto frázi nejlépe optimalizované).
Klíčová slova a fráze a jejich volba je tedy důležitým aspektem při plánování webových stránek. Každá vaše webová stránka může být optimalizována na určité slovní spojení tak, že při hledání nějakého konkrétního termínu se mezi výsledky vyhledávání objeví právě vaše webová stránka.
Vyhledávač neustále skenuje webové stránky na celé internetové síti, sbírá data a ukládá je do své databáze. V momentě, kdy uživatel zadá do vyhledávání nějaké slovní spojení, porovnává vyhledávač hledanou frázi s informacemi ve své databázi. Z tohoto pohledu kontroluje názvy domén, titulky stránek, popisky stránek, alternativní popisy obrázků, obsah stránek a další faktory, které jsme si vysvětlili v prvním článku. Vyhledává právě klíčová slova a fráze, která se shodují s hledaným výrazem.
Dá se říci, že při rozhodování o volbě klíčových slov se snažíme co nejlépe odhadnout taková slovní spojení, která uživatelé zadávají do vyhledávání a soustředíme se potom na optimalizaci jednotlivých stránek našeho webu pro tato klíčová slova a fráze tak, abychom dosáhli co nejlepšího umístění při zobrazení výsledků.
Klíčová slova a fráze s dlouhým ocasem (“long-tail keywords”)
Klíčové sousloví s dlouhým ocasem si můžete představit jako určitý pojem, ke kterému přidáváte další a další slova aby byl mnohem více konkrétní. Například se může jednat o takovéto sousloví “autobazar mazda brno venkov”. Když někdo zadá takový pojem do vyhledavače a ten mu zobrazí konkrétní firmu, je velká pravděpodobnost, že tento uživatel autobazar opravdu navštíví. Dalším faktem je, že optimalizace na tyto delší fráze je obvykle mnohem snažší, protože v nich není taková konkurence jako v případě pouhého slova “autobazar”.
Long-tail keywords se používají ze dvou základních důvodů. Prvním je, že návštěvník, který vás prostřednictvím takto konkrétního pojmu najde, vás navštíví s mnohem větší pravděpodobností, než ten, který na vaše stránky přišel skrze obecný hledaný výraz. Druhým důvodem je, že i když vás bude pod obecným pojmem bude hledat mnoho lidí, v konečném důsledku můžete zpozorovat, že celkový počet návštěvníků, kteří vás našli pod různými long-tail frázemi je mnohem větší. Klíčová slova a fráze s dlouhým ocasem jsou tedy velmi efektivní.
Kde by se měla klíčová slova a fráze nacházet?
Klíčová slova a fráze by se měla objevovat v názvu domény (pokud je to možné). Internet už není žádnou novinkou a proto dnes není vůbec snadné zakoupit ideální doménu. Většina domén je už obsazená a ty, které nejsou, se mohou často stát terčem obchodníků s doménami. Tito obchodníci skupují domény, u kterých předpokládají, že by o ně v budoucnu někdo mohl projevit zájem a snaží se je prodat se ziskem. Základním pravidlem pro volbu domény je, aby obsahovala potřebná klíčová slova a byla snadno zapamatovatelná. V případě České republiky je také žádoucí koncovka .cz. Nebojte se ale s volbou domény trochu experimentovat. Například pokud provozujete výše zmíněný prodej kočárků v Praze, pak s největší pravděpodobností bude doména www.kocarky-praha.cz již obsazená. Nic vám ale nebrání vyzkoušet jiné názvy domén. Pokud se vaše firma jmenuje Babybox, můžete zkusit domény www.babybox-kocarky.cz nebo www.kocarky-babybox.cz. Důležité je, aby v názvu domény byla nejdůležitější klíčová slova. Pokud se rozhodnete použít v názvu domény pouze jméno firmy (tedy v tomto případě www.babybox.cz), není to sice žádná tragédie, ale v každém případě, pokud doména obsahuje klíčová slova, je to pro vás velká výhoda.
Každá stránka na vašem webu by také měla obsahovat klíčová slova ve své adrese. Pokud si do panelu “adresa” v prohlížeči zadáte www.nejakafirma.cz, pak stránka s nabídkou kočárků této firmy by se měla nacházet na adrese www.nejakafirma.cz/kocarky nebo www.nejakafirma.cz/sportovni-kocarky a podobně. Vyvarujte se automaticky generovaným nesmyslným názvům jednotlivých stránek – využijte prostor za lomítkem pro důležitá klíčová slova. Nezapomeňte také vhodnými klíčovými slovy pojmenovat obrázky na vašich webových stránkách a jiné soubory, které na web kopírujete. Vyhněte se názvům souborů jako “image05.jpg” nebo “newdocument.pdf”, mnohem lepší je použít “sportovni-kocarek.jpg” nebo “investice-pro-rok-2011.pdf”. Opět máte skvělou příležitost umístit zde klíčová slova, tak ji využijte.
Ať už se vám podařilo sehnat vhodnou doménu či nikoli, u titulků jednotlivých stránek už vás vůbec nic a nikdo neomezuje. Proto pečlivě dbejte na použití klíčových slov, které se vztahují k dané webové stránce, v jejím titulku (jak je uvedeno v prvním článku, titulek stránky se zobrazuje jako název odkazu ve výsledcích vyhledávání a také jako název okna v liště prohlížeče). Na titulek stránky si dávejte vždy velký pozor. Snažte se, aby titulek každé stránky vašeho webu byl unikátní a obsahoval vhodnou volbu klíčových slov a slovních spojení. V žádném případě však nezapomínejte, že titulek stránky musí dávat smysl hlavně lidem, ne jen vyhledávačům.
Klíčová slova by se měla nacházet také v meta značkách description a keywords. Důvod důležitosti meta značky description jsme si vysvětlili v prvním článku, naopak váha značky keywords je spekulativní. V minulosti vyhledávače braly obsah této značky na vědomí, což dávalo nejrůznějším webmasterům do ruky velmi silnou a nekontrolovatelnou zbraň. Proto dnes již téměř všechny vyhledávací systémy tuto značku ignorují. Přesto však vyplnění této značky zabere minimum času a je tedy dobré uvést zde relevantní klíčová slova spojená s vaší webovou stránkou. Nikdy nevíte, odkud vaši návštěvníci mohou přicházet.
Dalším velmi důležitým faktorem jsou klíčová slova obsažená v nadpisech v obsahu vaší stránky. Vyhledávače mají rádi hezky formátovaný, členěný a přehledný text – stejně jako uživatelé. Proto se snažte celý text webové stránky rozdělit do menších pasáží a v nadpisu každé takové pasáže se snažte použít vhodná klíčová slova.
Samozřejmostí je výskyt klíčových slov v samotném obsahu stránky. Vyhledávač při skenování projíždí webové stránky a ukládá si je do své databáze. Ve většině případů je úryvek z textu webové stránky použit jako popis ve výsledcích vyhledávání (jako text odkazu a nadpis je použit titulek vaší stránky a jako jeho popis zpravidla úryvek z textu na dané stránce). Klíčová slova by se na stránce měla objevovat v hustotě 5 – 10% vzhledem ke všem slovům na stránce. Pokud se nejedná o rozsáhlejší zprávu nebo článek, počet slov na stránce by měl být v rozsahu cca 250 – 1000.
V případě, kdy na svých webových stránkách používáte různé grafické elementy, jako například krásné logo s textem uvnitř obrázku (který vyhledávač nedokáže přečíst), dávejte si velký pozor na to, aby každý takovýto obrázek měl ve svém alternativním popisu takové informace, které tento obrázek dokážou nahradit. Popisek by tedy měl v případě loga zahrnovat název vaší firmy a klíčová slova s ním spojená. Pokud se navigace na vašich stránkách skládá z obrázků (což není moc dobré), u každého obrázku alespoň popište, kam tento odkaz vede. Představte si vaše webové stránky bez obrázků. Alternativní popisy je musí být schopné nahradit. Využití klíčových slov je na těchto místech velmi žádoucí, neboť vyhledávač, který do obrázku nevidí, jej dokáže využít na základě klíčových slov uvedených v atributu “alt”.
Pokud už mají vaše webové stránky nějaké zpětné odkazy, měly by tyto odkazy obsahovat ve svém textu klíčová slova. Vyhledávače kromě množství zpětných odkazů a kvality odkazujících stránek, přikládají také velkou váhu právě anchor textu, tedy textu, prostřednictvím kterého je na vaše webové stránky odkazováno. Pokud se vám texty na stránkách, které na vás odkazují nelíbí, zkuste dotyčného správce kontaktovat a požádat o změnu. Odkazy směřující na vaše stránky nemusejí vždy vést na vaši domovskou stránku (například odkaz může vést na stránku www.internetovy-obchod.cz/elektronika namísto domovské stránky www.internetovy-obchod.cz), proto by anchor text měl vždy obsahovat klíčová slova spojená s cílovou stránkou, na kterou tento odkaz vede.
To bylo snad dostatečné k objasnění pojmu klíčová slova a fráze :). V příštím článku si povíme něco o tom, jak si svá správná klíčová slova definovat.
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: Formy reklamy na internetu - jakými způsoby se propagovat | Propagace na internetu
Pingback: Jak "Vybrousit" svůj Seznam Klíčových Slov | Propagace na internetu
Pingback: Jak Vybrat Perfektní Doménu | Propagace na internetu
Pingback: Tvorba Obsahu - 1. Úvod | Propagace na internetu