Copywriting – 6. díl – 11 Jednoduchých Tipů pro Zajímavější Texty

Copywriting

Internet je plný informací. Je jimi doslova přeplněný. Pokud chcete oslovit své čtenáře, musíte psát texty tak, abyste upoutali jejich pozornost.

Dnes se podíváme na 11 jednoduchých tipů, které udělají vaše texty zajímavějšími, ať už píšete texty na své webové stránky, články pro veřejnost, nebo jakýkoli jiný reklamní text.

1. Vždy pište užitečné informace

Vždy, když píšete jakýkoli text, soustřeďte se v první řadě na užitečnost informací. Nikdo nebude vaše texty číst, pokud hned nazačátku nenabyde přesvědčení, že v textu najde to, co hledá.

Už ve druhém díle – Jak zacílit reklamní text jsme si řekli, jak je důležité vědět, pro koho píšete. Zaměřte se na tohoto čtenáře a pište to, co potřebuje vědět.

2. Pište správné informace

Vše, co napíšete pro své čtenáře musí být správně. Předtím, než napíšete nějaký odborný text si jej pečlivě nastudujte.

Mohlo by se také stát, že váš text bude číst někdo, kdo dané problematice rozumí. V případě, že vaše informace budou chybné, co si o vás pomyslí? A pamatujte na to, že negativní zkušenosti se šíří mnohem lépe a mnohem rychleji než ty pozitivní.

3. Sdělte lidem to, co jim ostatní sdělit nechtějí

Často se stává, že firmy nabízejí produkty nebo služby z oboru, o kterém lidé vědí velmi málo informací. Nalézt takové informace může být nezřídka obtížné. Vemte si například tvorbu webových stránek. Tvorba webových stránek zahrnuje opravdu obrovské množství znalostí. Od vytvoření – nakódování webových stránek, přes jejich použitelnost a přístupnost až po jejich optimalizaci.

Člověk, který je v této oblasti naprostým laikem vůbec netuší, co by měl od webových stránek očekávat a za jakou cenu. Nakupuje pouze na základě odhadu. Nemá dostatek informací, aby se racionálně rozhodl pro konkrétní firmu.

Buďte jiní!

Zkuste v obraze shrnout a vysvětlit zákazníkovi/čtenáři ty nejdůležitější aspekty ohledně vašeho oboru. Řekněte mu vše, co mu jiní říct nechtějí. Uvidíte, že vám za to bude vděčný. Spíše pak přijde za vámi, než za konkurenční firmou.

4. Pište uvolněně

Pište takovým způsobem, jakým vedete konverzaci s přítelem v kavárně, nebo u oběda. Sdělte všechny informace co nejjednodušším způsobem tak, aby je pochopil i ten největší laik.

Pokud se musíte do psaní textu nutit, čtenář to pozná. Vytvořte si příjemnou atmosféru, pohodlně se posaďte a nechte proudit myšlenky přirozeným způsobem.

5. Buďte osobní

Formalit je všude plno, tím už nikoho neoslníte. Snažte se svým čtenářům ukázat svou osobnost. Pište texty procítěným způsobem a jako by byl čtenář vaším přítelem.

Sami si porovnejte, jak na vás působí formální a neformální text. Který se vám čte lépe? U kterého se cítíte příjemněji?

Nebojte se používat i hovorové výrazy. Do té míry, kdy hovorové výrazy nikoho neurazí a všichni jim porozumí, jsou jen k dobru. Navozují totiž volnější atmosféru.

6. Pište jednoduše a stručně – krátké věty a krátké odstavce

Netrapte čtenáře dlouhými souvětími plnými odborných výrazů a zbytečných slov. Pište věty krátké a jednoduché. Když napíšete větu, odstraňte nepotřebná slova jako “velmi” a podobně. Pište větu tak, aby sdělila to, co potřebujete sdělit, při co nejmenším počtu slov.

Strukturujte delší text do krátkých, nadepsaných odstavců. Každý odstavec by měl obsahovat a shrnovat pouze jednu myšlenku. Strukturovaný text se čte mnohem pohodlněji. Čím je text delší, tím jsou oči čtenáře unavenější.

Navíc, každý čtenář text zpočátku jen skenuje. Projíždí celý text a hledá něco, co by jej zaujalo. Proto je lepší mu vše vhodně rozdělit a usnadnit mu jeho hledání. Nadpisy jsou pro strukturování textu velmi důležité, napoví čtenáři, co jej čeká v následujících odstavcích.

7. Nechte svůj text „uležet“

Když máte napsaný celý text, je nejlepší ho odložit a vrátit se k němu později. Nejlépe na druhý den. Vyspěte se a ráno si znovu celý text přečtěte. Ve většině případů vás napadne mnoho věcí, které by se ještě daly vylepšit.

Často také dostanete nové nápady, které by vás předcházející den nenapadly (i když vám teď přijdou naprosto zřejmé). Dejte každému náročnějšímu textu čas “dozrát”.

8. Doplňte své texty o vhodnou grafiku

Přesto, že obsah je králem, ani design by neměl zaostávat. Představte si, že vedete velmi zajímavou konverzaci. Potom design je prostředí, kde tuto konverzaci vedete. Můžete sedět v příjemné kavárně, pěkné restauraci, nebo také nechutné jídelně. Ať už se jedná o tištěné materiály nebo webové stránky, nalaďte čtenáře příjemně hned jak uvidí vaše grafické zpracování.

Také text je vhodné doplnit o obrázky. Kdekoli je pro objasnění tématu vhodné použít obrázek, udělejte to. Vaši čtenáři vám budou vděční.

9. Nebojte se nesouhlasit

Pokud nesouhlasíte s tvrzením někoho jiného, nebojte se to říct nahlas. I v případě, kdy se jedná o uznávanou autoritu v daném oboru. Dokud jste schopni své tvrzení podložit rozumnýmí argumenty, lidé budou vaše texty rádi číst.

Právě nesouhlas s nějakým trendem často přitahuje pozornost. Neberte všechna tvrzení tak, že jsou dána.

10. Řekněte příběh

Je-li to v rámci vašeho oboru proveditelné, předhoďte čtenářům příběh. Příběh je jeden z nejsilnějších poutačů. Ať už se jedná o realitu, nebo analogii, příběh dokáže zaručeně oslovit mnohem více čtenářů, než jakýkoli jiný text.

Každý příběh však musí být pravdivý. Nikdy si příběh nevymýšlejte nuceně. Podívejte se kolem sebe, svět je plný příběhů. Každý z nás nějaký má.

11. Buďte upřímní

Ať už píšete cokoli, je nejdůležitější jedno – buďte upřímní. Nikdy čtenáři nepředkládejte nepravdivé, nebo upravené informace. Nepravdivé nebo překroucené informace se téměř vždy jak naschval odhalí. Co si o vás čtenář (nebo čtenáři) pomyslí? A myslíte, že si ještě někdy váš text přečte?

Jednou pokažená reputace se opravdu obtížně získává zpět. Neriskujte ztrátu důvěry vašich čtenářů.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!