Všichni, kdo píšete pro nějaké webové stránky, ať už pro své, nebo pro stránky někoho jiného, máte určité články, které jsou tzv. „pillar articles„. Články, které jsou vytvořené jako (volně přeloženo) stěžejní. Tyto články vysvětlují podstatu, základy a základní postupy ve vašem oboru…
A samozřejmě – u těchto článků chcete, aby se čtenářům opravdu líbily a snažíte se je napsat co nejlépe.
V dnešním článku si ukážeme, jak na to. Představíme si čtyři části, ze kterých poskládáme dokonalý článek.
Vzpomeneme-li základní pravidla psaní efektivních textů, je potřeba:
- Zaujmout čtenáře nadpisem.
- Poté, co jej nadpis zaujme, jej musí první odstavec článku naladit, aby pokračoval v jeho čtení.
- Poté je třeba přejít k pravé podstatě sdělení a na závěr…
- Dát čtenáři něco, co v něm po přečtení článku zůstane.
O nadpisech jsme si už řekli v článcích:
- Pozadí Úspěšných Nadpisů
- Poutavější a Efektivnější Nadpisy Okamžitě – Zaručeno!
- 33 Šablon Nadpisů, Které Vašim Čtenářům Vytřou Zrak!
takže dnes se budeme věnovat spíše samotnému obsahu.
Vaše nejdůležitější a nejzajímavější články nepochybně řeší nějaký problém (proto jsou nejdůležitější, že? :)). článek by se tedy měl skládat z těchto čtyř částí:
- Představení problému
- Vysvětlení podstaty problému, příčin a důsledku problému
- Řešení problému
- Návod nebo doporučení, jak tento problém může čtenář vyřešit co nejdříve
1. Představení problému
Úvod článku by měl čtenáři sdělit, jaký problém je předmětem řešení a zároveň jej podat tak, aby se čtenář s tímto problémem identifikoval.
Ukažte čtenáři, že přesně víte, jak se cítí.
Čtenář si po přečtení prvního odstavce musí říct: „No jo, to je přesně ono…“
2. Vysvětlení podstaty problému, příčin a důsledků
Když už se vám podařilo zaujmout čtenáře a přimět jej k pokračování ve čtení poté, co si přečetl první část, přišel čas se opravdu vrhnout na danou problematiku.
Aby mohl čtenář v následujících fázích pochopit a implementovat řešení problému, musíte mu nejdříve vysvětlit, co je příčinou daného problému a také, jaké tento problém může mít ještě další důsledky (ty v něm vyvolají ještě větší potřebu problém řešit).
V této části sdělte čtenáři, co způsobuje jeho problém a jak se dá tomuto problému předejít.
Následně pokračujte tím, kam až může tento problém zajít. Co se může stát, pokud čtenář nechá problém být a nebude jej řešit.
3. Představte řešení problému
Nyní, když čtenář pochopil, že je potřeba se s problémem nějakým způsobem vypořádat (co nejdříve), přišla chvíle mu říct, že na jeho problém opravdu existuje řešení (a že vy jej znáte).
Představte a vysvětlete mu řešení problému. Tak, aby pochopil, že touto cestou lze problém vyřešit.
4. Ukažte čtenáři, jak tento problém může co nejdříve vyřešit
Nyní, když čtenář ví, že řešení existuje, dejte mu postup. Pokud se jedná o nějakou činnost, kterou lze problém eliminovat, ukažte mu návod – proveďte ho celým řešením v jednoduchých krocích, které může okamžitě implementovat.
Pokud řešení spočívá v nějakém produktu, nyní je vhodný čas jej představit. Produkt se pokuste představit nezaujatě, pouze jako variantu. Nabídněte i možnosti, jak problém vyřešit i bez jakýchkoli produktů (i když řešení bude pravděpodobně mnohem složitější). Rozhodnutí nechte na čtenáři. Nezapomeňte ale do poslední části zakomponovat vhodné výzvy k akci 😉
Nezapomínejte na jedno – nejúspěšnější a nejefektivnější reklama je taková, která jako reklama vůbec nevypadá…
Pokud článek poskládáte z výše uvedených čtyř částí, uvidíte, že dokáže vaše čtenáře upoutat a přimět je, aby si článek přečetli celý. Zaměření na problém (a jeho dopady) dokáže být velmi efektivním způsobem…
Chcete se o psaní efektivnějších textu dozvědět více? Podívejte se do našeho kompletního průvodce Copywritingem 😉
Mohlo by vás zajímat také:
Tretí krok, aby bol presvedčivejší je dobré spraviť tak, že sa mu najskôr ukážete viaceré možnosti riešenia a následne mu poviete, ktoré z tých riešení je najlepšie a prečo.
Tento postup používam pri písaní niektorých článkov a taktiež aj pri dizajnovaní školení. V ľuďoch to vyvoláva väčšiu dôveru a vy vyzeráte v ich očiach ako väčší odborník. Pokiaľ sa to používa v predajných textoch, tak to pôsobí mäkšie a nie je to také násilné.
Díky za skvělý postřeh Martine, naprosto souhlasím – nabídnout více způsobů řešení je určitě lepší, než nabídnout jen jedno – naše.