Jak jsem zmínil již dříve, 6.11.2012 jsem byl na celodenním semináři Magiclist v Brně, kde se konala spousta velmi zajímavých přednášek. V dnešním článku budu vycházet z přednášky Mária Roženského, který si pro nás připravil mnoho zajímavých informací o tom, jak spustit provizní systém.
Partnerský program může být velmi efektivním prodejním kanálem každého businessu. Pokud je pro vás tento pojem novinkou, nebo byste si rádi osvěžili, oč se přesně jedná, mrkněte se na kompletního průvodce provizními systémy, kde vše jednoduše vysvětluji.
Pojďme se teď podívat na 9 kroků ke spuštění úspěšného provizního systému…
1. Analýza vlastních webových stránek
Ještě předtím, než se rozhodnete opravdu pustit do implementace provizního systému, je třeba si trošku sáhnout do svědomí a podívat se na svůj web, jestli je připravený.
- Jsou prvky rozmístěny tak, jak mají být?
- Ja grafika webu na úrovni tak, aby neodradila příchozí potenciální zákzaníky?
- Pracujeme na webu dobře s prvky Call-To-Action (výzvy k akci)?
- Nejsou na webu nějaké prvky, které by mohly odradit naše partnery?
Zejména poslední bod je velmi důležitý, pokud totiž váš potenciální partner přijde na váš web a uvidí něco, co jej okamžitě odradí, nebudete mít partnery, kteří by vás propagovali a kteří by usilovali o váš prodej (aby získali provizi).
Takový prvek může být například velká reklama na zelenou linku, kde si zákazník může ihned objednat zboží. Tímto způsobem i když přijde od partnera, ale udělá objednávku po telefonu, partner přijde o provizi.
2. Vyčlenění prostředků
Ať chcete nebo ne, implementace provizního systému vás vždy bude něco stát. I když si postavíte celý provizní systém na nějakém open source (zdarma) řešení, vždy budete muset stanovit někoho, kdo se o všechno postará. Zde se bavíme jak o finančních prostředcích, tak i o lidech, kteří budou v tomto systému zapojeni.
Je tedy potřeba myslet na to, koho tímto pověříte a v jakém čase se vašemu partnerskému programu bude věnovat. Pokud zvolíte nákup či pronájem systému, je nutno počítat i s těmito výdaji. No a v neposlední řadě se hodí také vyčlenit nějaký kapitál na reklamu (PPC, články…).
Affiliate manažer
I když se to na první pohled nemusí zdát, provoz partnerského programu je fuška. Počítejte s tím, že alespoň jeden člověk by se měl proviznímu systému věnovat na plný úvazek. Jde zejména o komunikaci s partnery a řešení všemožných problémů. Tento člověk by měl být k dispozici neustále. Partner je opravdu váš partner a tak je třeba k němu i přistupovat.
3. Výběr platformy provizního systému
Pokud se rozhodnete implementovat partnerský program, máte na výběr ze tří možností:
- Vlastní řešení
- Zakoupení systému
- Pronájem systému
Vlastní řešení
Vlastní řešení je velmi nákladné – musíte si tento systém naprogramovat/vytvořit sami, musíte jej testovat, uvést do provozu a neustále na něm pracovat, jestli vše funguje tak, jak má. Kromě toho je také potřeba neustále pracovat na vylepšeních, které při provozu objevíte.
Vlastní řešení je nejnáročnější a nejnákladnější variantou.
Zakoupení systému
Na trhu je spousta řešení, které si můžete zakoupit. Jednoduše si koupíte hotový program, který je připravený k používání a můžete i s ním dělat víceméně co chcete.
Takový program pro správu provizního systému většinou běží na vašem vlastním serveru, kde se musíte o všechno starat. Musíte si systém nainstalovat, nastavit a provozovat. V případě, že máte nějaký problém nebo byste chtěli do systému něco přidat a podobně, máte otevřené dvěře, ale zpravidla si to musíte udělat sami :).
Zakoupení systému je také poměrně drahá a technicky náročná záležitost.
Pronájem systému
Nejjednodušší a finančně nejdostupnější je pronájem licence pro provoz partnerského programu. Jednoduše si zaplatíte měsíční/roční poplatek a máte systém k dispozici. Tyto systémy v drtivé většině případů běží na serveru provozovatele, takže se kromě snadného nastavení nemusíte o nic starat.
Dalším důvodem, proč tento způsob doporučuji je to, že ten, kdo vám platformu poskytuje se většinou zabývá jen a pouze tímto – je to jeho business. Takže se věnuje zdokonalování systému, tomu, aby zákazníci (vy) měli vše co potřebují a podobně. Nemusíte se tedy starat a můžete se věnovat svému podnikání.
4. Určení odměny pro partnery
Zde máte také několik možností (a fantazii se meze nekladou :)). Můžete platit partnerům fixní částkou za zobrazení vaší reklamy, platit jim za nějakou akci (například přihlášení k odběru e-mailů), nebo za samotný nákup.
Samozřejmě můžete výše zmíněné odměny různě kombinovat a oslovit tak ještě více partnerů dle jejich gusta.
Dobře si spočítejte, jakou výši provize jste schopni partnerům nabídnout. Aby vás partneři aktivně propagovali, musí pro ně být odměna nějakým způsobem zajímavá. Proto si vše dobře propočítejte a pokuste se partnerům nabídnout co nejvyšší provizi.
5. Příprava materiálů
Na každý provizní systém je bezpodmínečně nutné se dobře připravit. Na vašem webu by měl být odkaz pro partnery, který je přivede na stránku se všemi informacemi, které potřebují znát. Čím kvalitnější informace jim dáte, tím efektivněji vás budou schopni propagovat.
Informace pro partnery
Je vhodné partnerům připravit nějaký dokument, ve kterém jim sdělíte vše potřebné – jaké produkty nabízíte, jak by vás měli nejlépe propagovat a podobně.
Zároveň je skvělé své produkty partnerům představit. Né každý si vaše produkty vyzkoušel na vlastní kůži a tak může být trochu nejistý v tom, co by měl propagovat. Pokud mu ale připravíte informace o tom, který produkt je pro koho určen, které produkty jsou nejprodávanější a podobně, bude to pro samotné partnery mnohem jednodušší.
Reklamní materiály
Velmi důležité je připravit partnerům kvalitní propagační materiály. Vytvořte reklamní bannery různých rozměrů tak, aby je partneři mohli použít na různých místech svého webu (podle toho, co jim bude nejvíce vyhovovat). Zároveň testujte efektivnost jednotlivých bannerů tak, abyste dosáhli co nejlepších konverzí – vaši partneři budou spokojeni a vy samozřejmě také :),
Bannerama to ale nekončí. Šikovní partneři si budou chtít třeba postavit malý web na propagaci vašeho produktu a tak je vhodné jim kromě kvalitních informací nabídnout také texty pro PPC inzeráty, obrázky pro vytvoření vlastních reklam a podobně.
Opět – fantazii se meze nekladou, buďte jiní, buďte lepší než ostatní 😉
6. Nastavení trackování/sledování
Jakým způsobem budete sledovat, odkud přišel nakupující zákzaník? A co když přijde jeden zákazník skrze dva partnery (to se může snadno stát)? Komu dáte provizi?
Nastavení sledování příchozích zákazníků je velmi důležitou složkou provozování provizního systému. Pokud totiž vaši partneři nebudou dostávat zasloužené provize, nebudou vás propagovat a váš provizní systém půjde ke dnu.
Pokud se však v programování neorientujete, pravděpodobně pro vás bude nejlepší pronajmout si systém (jako například AffilBox), který tohle všechno řeší za vás.
Pokud přijde zákazník skrze partnerský odkaz více partnerů, zpravidla se to řeší tak, že provizi připíšete tomu, od kterého zákazník přišel jako poslední. Není to sice dokonalé řešení a o tom, které je lepší, se vedou opravdu nekonečně dlouhé diskuze, celosvětově je však uznávanější tato varianta.
7. Testování
Před ostrým provozem je potřeba systém ještě otestovat. Je nutno vyzkoušet, jestli se správně zapisují provize, jestli se v uživatelském rozhraní vše zobrazuje tak, jak má a jestli se správně připisují provize.
Otestujte také chování systému v různých situacích a při různém přístupu partnerů.
8. Spuštění s prvními partnery
Po otestování přichází na řadu test s prvními partnery. Nejlépe tak, že oslovíte jen malou hrstku partnerů (třeba 3-5) a s těmi systém spustíte a otestujete. Nepodceňujte tento krok, není nic horšího, než rozjet velkolepou provizní kampaň a pak řešit zbytečné technické problémy, kvůli kterým vám začnou partneři odcházet.
9. Propagace a hledání partnerů
V případě, že vše funguje správně a vy už máte spuštěný provizní systém s aktivními partnery, je potřeba se věnovat růstu. Propagace a hledání partnerů je závěrečný krok – závěrečná smyčka, která nikdy nekončí. Pokud vše správně funguje, každá objednávka, kterou vám partner přivede, vám vydělá peníze. Z toho je jasné, že čím více partnerů, tím větší výdělky. Partnery tedy potřebujete shánět neustále :).
Kde hledat partnery pro svůj provizní systém?
Možnosti jsou opět neomezené, záleží na vašem oboru činnosti. Pro začátek můžete vyzkoušet například:
- získávání partnerů pomocí vlastních webových stránek
- oslovení stávajících zákazníků – ti jsou nejlepší, protože mají s vašimi produkty zkušenosti
- PPC, facebook a další kampaně, které jsou k dispozici
- registrace do katalogů provizních systémů
- oslovení různých blogů či magazínů
- oslovení partnerů, kteří propagují vaši konkurenci
Závěrem…
Provizní systém může být velmi efektivním (dokonce nejefektivnějším) prodejním kanálem. Aby tomu tak mohlo být, musí vše správně fungovat. Všechny výše zmíněné kroky jsou velmi důležité a neměli byste žádný z nich podcenit. Věnujte přípravě spuštění provizního systému dostatečnou pozornost, abyste se vyhli pozdějším problémům za ostrého provozu…
Jaké jsou vaše zkušenosti s provizními systémy? Doplnili byste nějaký další bod?
Líbil se vám článek? Sdílejte jej se svými přáteli 😉
Mohlo by vás zajímat také:
To je pěkný komplexní článek. Líbilo by se mi pokračování na několika příkladech. Jak začínali některé affiliate programy, které josu dneska úspěšné, jak fungují, jak to dokázali.
Zdravím Josefe, ano něco takového mám v plánu 😉 jsem rád, že se ti článek líbil 🙂
Souhlasím s Josefem a přikláním se k pokračování. O affilate se dnes zajímá hodně lidí, tak by to bylo určitě přínosem.