Mluvíme-li o landing page, máme na mysli stránku, na které “přistane” (z anglického slova “land”) návštěvník.
Většinou si však pod pojmem landing page můžeme představit takovou podstránku webu, na kterou se snažíme směrovat co nejvíce návštěvníků, a to za nějakým konkrétním účelem. Ve většině případů se jedná o konverzi jako přihlášení k odběru e-mailů, zakoupení produktu a podobně.
Landing page by měla být vytvořena na míru návštěvníkům, které se na tuto stránku snažíme dostat. Vzhledem k důležitosti této stránky se landing page snažíme co nejlépe optimaizovat a dosáhnout tedy co nejlepší efektivnosti.
Pro co je vhodné vytvořit specifickou landing page?
- pro prodej produktu,
- pro vyplnění ankety, dotazníku,
- pro přihlášení k odběru e-mailů,
- pro cílovou skupinu uživatelů, kteří se po příchodu objeví na této webové stránce,
- pro vyplnění objednávky,
- abychom přiměli návštěvníka nás kontaktovat,
- a podobně…
Jak vidíte, landing page nemusí (a neměla by) být vytvořena pouze za účelem prodeje jednoho konkrétního produktu nebo služby. Můžeme je vytvářet například pro určitou cílovou skupinu návštěvníků…
Představte si například tuto situaci:
Nabízíte k prodeji náramkové hodinky. Náramkové hodinky si může zákazník zakoupit buď pro sebe samého, nebo jako dárek. Vy, jako provozovatel elektronického (nebo i kamenného) obchodu, se snažíte získávat co nejvíce návštěvníků. Přispíváte na diskuzním fóru, které se zabývá zejména technickými záležitostmi a servisem hodinek. Zároveň se také angažujete na úplně jiném diskuzním fóru “Jak vybrat vhodný dárek”.
Jak je patrné, z obou webových stránek přichází úplně jiní cíloví návštěvníci, přestože přicházejí s totožným cílem – zakoupit hodinky.
Ideální by však bylo vytvořit landing page pro ty, kteří si přišli zakoupit hodinky pro sebe a zvláště pro ty, kteří chtějí zakoupit hodinky za účelem darování.
Toho, kdo si kupuje hodinky pro sebe, budou zajímat nejrůznější záruky, parametry, odolnost a podobně.
Toho, kdo chce hodinky darovat, je třeba provést procesem výběru tak, aby jeho dárek opravdu potěšil.
Odkud mohou přicházet návštěvníci na vaši landing page:
- Z reklamního banneru na nějakém konkrétním webu – zde je vhodné landing page vytvořit konkrétně pro návštěvníky, kteří tento web navštěvují.
- Z PPC reklamy – zde je vhodné použít různé landing page podle vyhledávaných výrazů. Například pokud někdo zadá do vyhledávání “servis hodinek” asi nebude mít zájem koupit nové hodinky a ten, kdo zadá “hodinky Casio”, s největší pravděpodobností nehledá servis.
- Z vašeho e-mailu, ve kterém máte odkaz na své webové stránky.
- Z letáku, e-mailové kampaně a podobně, kdy například reklamujete konkrétní akci – například výprodej hodinek značky Casio.
- …
Pro výše uvedené zdroje návštěvnosti byste měli mít vytvořenou vždy speciální landing page. Umožní vám to cílit na konkrétní návštěvníky (ušít jim tuto landing page na míru) a zároveň mít pěkně “rozškatulkovaný” přehled o efektivnosti každé stránky zvlášť.
Nejčastější chyby landing page
Špatný, nepromyšlený nadpis. Často si autor landing page nedá dostatečně záležet na vytvoření kvalitního a efektivního nadpisu.
Běžný design, stejný jako na ostatních podstránkách. Upoutávací prvky, které používáte na svém webu (například reklamy na produkty v postranním panelu apod.) nemají na landing page co dělat. Toto souvisí s následujícím bodem…
Soustřeďte se pouze na jednu jedinou akci. Cílem každé landing page je jen a pouze jedna akce. Nic víc. Neodbíhejte od tématu, nesnažte se čtenáře zaujmout něčím jiným. Chcete aby si koupil váš produkt? To je to jediné, co v tuto chvíli existujte. Žádné formuláře, žádné dotazy, žádné anktety. Jen tento prodej.
Špatně napsaný text. Text landing page by měl být zaměřený hlavně na benefity – užitky, kterých návštěvník dosáhne. Neplňte landing page zbytečnou omáčkou, která má návštěvníka uchlácholit, uspat a unudit až k nákupu. Text by také neměl hrát všemožnými barvami a formátovacími styly. Jednoduché písmo, jednoduché zvýraznění. Soustřeďte se na cíl.
Nepoužití dostatečných výzev k akci. Na landing page musí být jasné, co od návštěníka chcete. Návštěvník nesmí ani na vteřinu zapochybovat o tom, jak má postupovat dále. Výzvy k akci tedy musejí být naprosto srozumitelné a přístupné z jakéhokoli místa stránky. Pokud je vaše landing page dlouhá, vkládejte tyto výzvy k akci průběžně po celé délce tak, aby je návštěvník měl vždy na očích.
Nesourodost designu zdroje návštěvnosti a landing page. Pokud na svou landing page posíláte návštěvníky z reklamního e-mailu, měl by design tohoto e-mailu korespondovat s touto vaší landing page. Stejně tak v případě PPC kampaně, reklamních bannerů a podobně.
Výše zmíněné chyby se na landing page objevují velmi často a dokáží velmi negativně ovlivnit úspěšnost. Napravit je přitom není nijak zvlášť obtížné. Vyhněte se těmto chybám a uvidíte, že se efektivita vašich landing pages zvýší. V příštím článku se podíváme, jak vytvořit efektivní landing page. Prozatím všem přeji pohodový víkend 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Hezky podáno.
Pingback: Jak Vytvořit Efektivní Landing Page | Propagace na internetu