Copywriting – 1. díl – Co je to Copywriting?

Copywriting

Pokud máte své webové stránky, nebo si je chcete zařídit a hledáte různé služby, které nabízejí vytvoření kvalitního webu, optimalizaci webových stránek a podobně, určitě jste už zavadili o toto slovo. Ale co je to copywriting? Nějaký cizí název pro něco, co z vás má vytáhnout další peníze?

Právě proto je zde tato série článků na téma copywriting, která vám vše objasní. V této první části se budeme věnovat tomu, co že to vlastně copywriting je, k čemu slouží a jak může pomoci vašemu podnikání a vašemu byznysu.

Týka se copywriting pouze internetu a webových stránek? V žádném případě! Umění copywritingu můžete spatřit kdekoli v reklamě, propagaci produktů, na billboardech, v reklamních letácích, ale také na cedulích a poutačích uvnitř různých kamenných obchodů.

Copywriting je zároveň uměním a zároveň dovedností. Jedná se o činnost, která pracuje se slovy tak, aby nabídku jakéhokoli produktu nebo služby podala v takové formě, aby tato nabídka co nejlépe oslovila potenciální zákazníky.

Copywriting je ve své podstatě psaní reklamních textů, takových textů, které prodávají. Pomocí copywritingu se snažíme oslovit zákazníky takovým způsobem, abychom v nich vyvolali touhu produkt nebo službu zakoupit (nebo je přiměli vykonat jinou, pro nás důležitou, akci).

Co je tedy cílem copywritera?

Jde mu především o to, aby pomocí textu:

  • zaujal čtenáře
  • vyvolal v něm pozitivní dojem
  • přiměl jej vykonat nějakou akci

Vykonáním akce může být například myšleno, aby čtenář:

  • klikl na odkaz, banner, reklamu…
  • navštívil webové stránky
  • zaregistroval se k odběru e-mailů
  • zapamatoval si produkt/značku
  • ihned nakoupil (například v případě e-shopu)
  • a podobně…

Co potřebujete k tomu, abyste uměli napsat kvalitní reklamní text? Nejdůležitější je jedna věc, od které se odvíjí vše ostatní. Ze všeho nejdůležitější je pro textaře znalost potenciálních zákazníků, tedy vaší cílové skupiny. O této problematice jsme si již něco řekli ve článku Kdo je váš cílový zákazník?. Proto, pokud je vám pojem cílový zákazník nebo cílová skupina cizí, doporučuji nejdříve přečtení zmíněného článku.

Pomocí copywritingu se tedy snažíme mluvit jazykem naší cílové skupiny. Tak, abychom tohoto našeho potenciálního zákazníka zaujali a přiměli jej k nějaké akci. Toho se snažíme docílit pomocí vhodně zvolených slov, sousloví, vět a souvětí tak, abychom v našem čtenáři vyvolali požadovaný pocit/dojem/potřebu/chuť/zájem atd.

Copywriting je činnost, která se nejvíce točí kolem neustálého psaní různých textů, porovnávání, pozorování a analyzování zpětné vazby. Zpětná vazba je při této činnosti velmi důležitá. Bez zpětné vazby totiž nikdy nezjistíte, jestli měl text opravdu požadovaný efekt, nebo jestli by jinak napsaný text nebyl lepší…

Pokud je to možné, je také velmi dobré provádět A/B testování. Tomuto tématu se budeme věnovat později, jen pro představu – A/B testování znamená zkoušení například dvou reklamních textů tak, že polovině návštěvníků/zákazníků/klientů předložíte jeden typ textu a druhé polovině zase ten druhý typ textu a sledujete, který z testovaných měl větší úspěch. A/B testování se na internetu provádí velmi často, v případě webových stránek totiž není problém polovině návštěvníků předložit jednu webovou stránku a druhé polovině jinou webovou stránku. Jak jsem ale řekl, této problematice se budeme dopodrobna věnovat v jednom z pozdějších článků.

Důležitou schopností copywritera je tedy vžít se do role cílového zákazníka a dokázat napsat takový reklamní text/slogan/nadpis/článek/nabídku/prospekt a podobně, aby tohoto zákazníka oslovil.

Jak může copywriting pomoci vám a vašemu podnikání?

Pokud si alespoň trochu osvojíte umění copywritingu, budete schopni napsat poutavější reklamní texty pro své podnikání, ať už se jedná o text ve výloze, na letáku, vašich webových stránkách, nebo jen o slogan na vizitce.

Dobrý text může velmi ovlivnit úspěch jakékoli reklamní kampaně, on-line i off-line (tedy na internetu i mimo něj).

Zároveň budete moci napsat mnohem kvalitnější články pro vaše webové stránky, nebo třeba při tvorbě zpětných odkazů. Pokud napíšete kvalitní PR článek, nebo článek pro nějaký blog, může tento natolik zaujmout čtenáře, že se o vás budou chtít dozvědět více a třeba se stanou vašimi zákazníky.

Kde můžete copywriting vidět v praxi?

Přestože si to ani nemusíte uvědomit, cílem textařů jste každý den, kdykoli vstoupíte do obchodu, jedete autem do práce, nebo kráčíte po ulici.

Například v jakémkoli potravinovém řetězci jste podvědomě bombardováni reklamními cedulemi, slogany a upoutávkami na různé akce a slevy.

Pokud jedete autem do práce, můžete vidět billboardy s velmi kvalitními texty, které dali mnoho práce (a často stojí také mnoho peněz) nejrůznějším textařům.

Upoutávky na filmy v kinech, reklamní spoty v televizi, ale také nadpisy v novinách a časopisech (zejména na titulních stránkách) jsou psány tak, aby vás opravdu přiměli zakoupit produkt, nebo ve vás vyvolaly zvědavost.

Největším marketingových zázrakem jsou teleshoppingy. I když víte, že zboží v každém teleshoppingu je srovnatelné s jiným (většinou) běžně dostupným v běžném obchodě. Přestože je mnohem dražší, společnosti provozující tento prodej stále fungují a prosperují. Každý spot v teleshoppingu je vytvořený opravdovým mágem ve světě marketingu a copywritingu. Tyto drahé produkty lidé stále kupují a objednávají.

Pokud vás copywriting zajímá, začněte tím, že se budete na tyto různé reklamní záležitosti dívat z pohledu provozovatele, nikoli zákazníka. Sledujte jaké fráze, slogany a oslovení používají…

Myslím, že představu o tom, co je to copywriting už máte 🙂 nepropásněte tedy další díl této série. Všem přeji odpočinový, klidný a slunečný víkend!

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

1 komentář u Copywriting – 1. díl – Co je to Copywriting?

  1. Tereza napsal:

    Ze stránek ráda čerpám informace, nicméně mi to nedá a ptám se, zda by znakem dobrého copywritera neměla být i bezchybná čeština. Tedy text bez jediné hrubky. V článku Copywriting – 1. díl – Co je to Copywriting? jsem zatím našla hrubky dvě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!