V době psaní tohoto článku je tomu téměř rok a půl po tom (únor 2011), co Google aplikoval update svého algoritmu Google Panda (znám též jako Panda update, Panda Farmer, Farmer update apod.).
Protože Google neustále pracuje na zdokonalování svého algoritmu, podle kterého řadí výsledky vyhledávání, rozhodl jsem se zpracovat sérii článků na toto téma.
Jaký byl pravý účel změny algoritmu, který se skrývá za jménem tohoto roztomilého zvířátka a který opravdu zahýbal celým světem a pocuchal nervy mnoha SEO odborníkům?
O tom si povíme v tomto článku…
Jak už jsem zmínil nesčetněkrát na těchto webových stránkách, Google neustále pracuje na úpravách svého algoritmu (postupu, podle kterého seřazuje výsledky vyhledávání). Neustále se snaží přiblížit živým uživatelům, aby těmto přinášel ty nejkvalitnější výsledky…
Proč se Google neustále tolik snaží nabízet nejkvalitnější výsledky vyhledávání?
…není se čemu divit, více než 90% (tuším, že to bylo dokonce více než 98%, ale nejsem si jist) příjmů společnosti Google pochází z AdSense.
AdSense je reklama, kterou inzerenti nakupují u společnosti Google. Tato reklama je následně zobrazována jako sponzorované výsledky vyhledávání nahoře a v pravém panelu Googlu. Navíc se tato reklama zobrazuje na všech partnerských stránkách, které na svůj web vloží potřebnou část kódu. Tak se vám může například na webu o chovatelích zobrazit Google reklama na e-shop s chovatelskými potřebami.
Inzerent pak platí vždy, když na jeho reklamu někdo klikne, proto se těmto reklamám říká také klikací (PPC = Pay Per Click = platba za proklik).
A k čemu by bylo AdSense, kdyby Google nepředkládal uživatelům kvalitní výsledky a uživatelé jej přestali používat? K ničemu… Kdyby Google přišel o svou celosvětovou návštěvnost, přišel by o své inzerenty i poskytovatele reklamy a jeho zisky by šly ke dnu. Tolik k objasnění motivů společnosti Google.
O čem je (byl) Panda update?
Google Panda Update byl založen na náročném a složitém testování, kdy se zkoumaly různé faktory, které mají vliv na spokojenost uživatele/návštěvníka na webových stránkách.
Na základě obsahu, designu, reklam, prolinkování a bezpočtu dalších faktorů se sledovaly statistiky jako čas strávený na stránkách, zda-li uživatel klikal na další podstránky webu, jak klikal na odkazy v textu a na reklamy a podobně. Ve hře bylo opravdu mnoho, co mělo na finální podobu Panda updatu vliv.
Co Google Panda Update přinesl?
Update se soustředil na to, aby zvýhodnil webové stránky, které poskytují kvalitní obsah, před těmi, které obsahují příliš mnoho odkazů, které jsou zahlceny reklamou, odkazují na irelevantní webové stránky a podobně. Google Panda také zvýhodnil webové stránky, které obsahují různá multimédia (například videa či obrázky) a které se zabývají relevantním tématem.
Naopak posunul dolů weby, které přehnaně manipulovaly s užíváním klíčových slov na stránce, obsahovaly slabý, nezajímavý obsah a přidaná hodnota pro uživatele zde byla minimální.
Jedná se zejména o stránky, které byly vytvořeny za účelem vydělávání peněz na klikacích a jiných reklamách (řečeno hovorově – MFA = „made for AdSense„). Kromě těchto Panda update velmi negativně ovlivnil stránky, které obsahují mnoho uživateli vytvořených stránek s nekvalitním obsahem (například PR weby a katalogy).
Po aplikaci Panda updatu se ukázalo, že na prvních třech místech mezi výsledky vyhledávání se umístily stránky, které si ani tak nedávaly záležet na používání klíčových slov (všechny měly hustotu klíčových slov na stránce pod 0,5%) a obsahovaly pestrý a kvalitní obsah (všechny tři obsahovaly více než 2400 slov).
Co po příchodu Panda updatu ubližuje vašim stránkám?
- Málo originálního a kvalitního obsahu na vašem webu
- Krátký čas, který uživatelé tráví na vašem webu (pokud například většina uživatelů na váš web přijde a hned odejde)
- Duplicitní obsah na vašem webu
- Velká část textu, který se objevuje na všech stránkách (například přeplněná hlavička nebo patička mnoha stejnými klíčovými slovy nebo odkazy).
- Nepřírozené (přílišné) používání klíčových slov na webové stránce
- Všude stejný a totožný anchor text (text odkazu)
- …
Byl váš web zasažen agresivní Pandou?
I v případě, že byl váš web tzv. derankován, stále můžete vše napravit.
Najděte stránky vašeho webu, které obsahují (pro Pandu) problémové faktory, které jsme si objasnili výše. Tyto faktory se pokuste napravit, popřípadě problémové stránky rovnou odstraňte.
Nejčastěji se jedná o tyto problémy:
- duplicitní obsah na stránce – ten je potřeba buď přepsat originálním textem, nebo odstranit
- přeoptimalizované stránky – odeberte přehršle klíčových slov a stejných frází
- absence kvalitního obsahu – snažte se svým návštěvníkům poskytovat nějakou přidanou hodnotu, to je z dlouhodobého hlediska vždy výhodné
- příliš mnoho odkazů na vašem webu – ponechte pouze ty odkazy, které odkazují na relevantní webové stránky a jsou pro návštěvníky užitečné
- dodržujte kvalitní strukturu webu – každá podstránka by měla být dostupná na nejvýše 3 kliknutí a návštěvník by se měl na webu orientovat a pohybovat naprosto přirozeně
- odkazy na danou podstránku vždy obsahují stejný anchor text (text odkazu) – snažte se na stránky odkazovat pomocí přirozeného textu.
Zkusili jste přeprat Pandu? Nebo se vás úprava algoritmu vůbec nedotkla? Jak jste na tom se svým(i) webem (weby)?
Mohlo by vás zajímat také:
Jakube, mohl bys trochu rozvést ten „stejný anchor text“? Ne moc tomu rozumím co tím vlastně myslíš… Díky.
Ahoj Lukáši,
Anchor text je text odkazu, tedy text, na který když klikneš, tak se ti otevře cílová stránka. Po implementaci Google Panda Updatu může neustále stejný anchor text spíše ublížit.
Pro jednoduchou představu, co je to stejný anchor text, se můžeme podívat třeba na blog. Představ si, že bych vždy, když budu odkazovat na nějaký starší článek, odkazoval textem jeho nadpisu. Pak bych používal vždy stejný anchor text a to není moc dobré.
Google to pak vnímá jako pokus o manipulaci – odkazuješ stále skrze stejná klíčová slova.
To znamená, že když budu mít na blogu článek s nadpisem „Jak jsem šel do lesa“, tak na něj musím z jiných míst odkazovat s popisem třeba „včera v lese“, pak „v lese na houbách“, „odpolední procházka“, apod? Přijde mi to trochu nesmyslné… akorát v tom budu mít na blogu hezký bordel…
V podstatě ano, ono je to na druhou stranu dobré pro konkrétní stránky proto, že budou získávat jakousi hodnotu na jiná klíčová slova. Například „Jak jsem šel do lesa“ bude najednou mít cosi společného i se slovy „procházka“, „na houbách“ a podobně.
Také ale záleží, jak často odkazuješ. Pokud máš vysloveně pár takových odkazů, pak tě nejspíš stejný anchor text nepoškodí, pokud máš však odkazy v řádech stovek nebo dokonce tisíců, pak už je volba rozdílných anchor textů nutností…
Už tomu rozumím.;) Díky za objasnění!
Rádo se stalo 🙂
Já to řeším skloňováním. A myslím si, že si to Panda řádně chroupe.
Skloňováním se mění tvar slova, takže by to neměl být problém.
Já se snažím už odkazovat jen skrze přirozený text. Napíšu co potřebuji a potom jen doplním odkazy a zdá se to zatím dobré řešení 🙂 anchor texty se mění, relevance je ale zahována…
začal jsem to dělat stejně jak píšete potom co jsem si sám uvědomil že mám všechny odkazy nazvány „ZDE“ takže jsem vlastně nevědomě Pandu předběhl 😉 to je dobrý
dík za vyčerpávající článek
Díky za uznání Pepane, rádo se stalo 🙂 jsem rád, že byl článek užitečný…
Pingback: Reklamní bannery a 4 lekce, jak na ně | Propagace na internetu
Pingback: O čem byl a co přinesl Google Penguin Update? | Propagace na internetu
Vďaka za článok. To o anchor textoch som netušil ani sa nikde inde nedočítal. Ešte by som do zoznamu pridal odkazy z nerelevantných stránok. Pokiaľ ich nie je veľa, nič tým nepokazíte, ale ak ich časom pribúda, nie je to dobré.
Pingback: Jaká byla konference SEO Restart 2013 | Propagace na internetu