Google Penguin Update – Co Přinesl?

Google Penguin Update

V jednom z minulých článků jsme si vysvětlili, o čem byl Pandí update, dnes se podíváme na další zvíře, které mnoha webmasterům dosti pocuchalo nervy.

V tomto článku si vysvětlíme, co je cílem Google tučňáka.

Na úvod se hodí poznamenat, že Penguin nebyl vypuštěn proto, aby Google nabízel kvalitnější výsledky vyhledávání (ne přímo). Cílem tučňáka bylo odhalit webové stránky, které využívají při optimalizaci pro vyhledávače nepovolené techniky.

Zároveň si tučňák nebral servítky a klidně penalizoval weby, které obsahovaly unikátní a bohatý obsah a byly tedy hodnotným zdrojem informací. Šlo čistě o to zjistit, kdo se snaží manipulovat s výsledky vyhledávání.

Více o tom, co je a není podle Google pravidel, najdete přímo na Google Webmaster Guidelines.

Typické charakteristiky tučňáka:

  • zkoumání odkazového profilu
  • vyhledávání a penalizace přeoptimalizovaných stránek
  • sledování anchor textů (anchor text = text odkazu)
  • mnohem širší zaměření než Panda
  • není jednoduché web „opravit“

A jak Penguin webové stránky zkoumal?

Odkazový profil

Tučňák se podíval na zoubek odkazovému profilu webových stránek. Sledoval, jaké zpětné odkazy ten který web má a jaké jsou webové stránky, na které (nebo ze kterých) se odkazuje.

Linkfarmy, katalogy, PR weby, přeplněné patičky a sidebary a podobné zvěrstvo dostalo na zadek. I když jak můžete vidět v Plaváčkově tweetu, ne každý si to vzal k srdci…

V lepším případě tyto zpětné odkazy nebyly započítány, v tom horším byl váš web rovnou penalizován.

Poznámka: nebyly však penalizovány jen nakoupené, či jinak proti pravidlům získané, odkazy. Kladně přestaly být hodnoceny například i takové odkazy, které se běžně umísťovaly v patičkách webů například u šablon. Pamatujete? Nějakou dobu bylo populární vytváření šablon pro webové stránky zdarma pod podmínkou, že v šabloně zůstane odkaz na jejího tvůrce. Teď však tyto odkazy ztratily svou hodnotu. Pokud je totiž zpětný odkaz na irelevantních webových stránkách, Penguin na to přijde.

U zpětných odkazů je nyní potřeba věnovat pozornost kvalitě a relevanci webových stránek, na které zpětný odkaz umístíme.

Google se skrze tučňáka snaží motivovat majitele webů, aby dělali poctivý linkbuilding, a to zejména cestou hodnotného obsahu, který zpětné odkazy přitahuje sám o sobě.

Přeoptimalizované weby

(to je hrozné slovo :))

Penguin také trestal weby, které se snažili zmanipulovat výsledky vyhledávání přílišnou optimalizací.

Soustředil se na to, aby nebyly klíčovými slovy a frázemi zaspamované titulky, meta značky, popřípadě i samotný text webové stránky.

Weby, které měly v obsahu stránky v drtivé většině jen klíčová slova, dostaly pěkně přes prsty. Obsah webové stránky, stejně jako titulky a meta značky, by měly být vytvářeny pro uživatele, nikoli pro vyhledávače, jak se stalo zvykem.

Anchor text – text odkazu

Penguin nemá rád, když se snažíte svůj web posunout mezi výsledky vyhledávání tím, že na stránku odkazujete pořád stejným textem (obsahujícím samozřejmě vaše cílová klíčová slova a fráze :)).

Texty odkazů vedoucích na nějakou vaší stránku by měly být různorodé. Totožný anchor text působí jako snaha o manipulaci a je tudíž trestán.

Poznámka: to je například problém i zde na PNI, když na články odkazuji jejich nadpisem. Jestli jste si všimli, přestal jsem to dělat a příležitostně, pozvolna, přepisuji i starší odkazy.

Dávejte si tedy pozor na to, abyste neměli všude totožné anchor texty…

Závěrem

Jak vidíte, filtr webových stránek skrývající se pod názvem Google Penguin Update, je velmi široce zaměřen a dokáže napáchat pěknou škodu.

Ne všechny faktory, na které se soustředí a které penalizoval, jsou nutně zakázané techniky. Co se zpětných odkazů týče, je třeba se soustředit hlavně na kvalitu a relevanci webových stránek. Spousta odkazů z nerelevantních, nebo nekvalitních webů vám napáchá více škody, než užitku.

Zároveň není vůbec jednoduché webové stránky po penalizaci Penguiem opravit. Představte si, jak z cizích webových stránek odstraňujete tisíce odkazů. Nehledě na to, že kolikrát se s vámi majitel daného webu nemusí vůbec bavit…

Tučňák zase přiblížil vyhledávač blíže k uživateli. Stále je kladen větší důraz na to, aby byly stránky kvalitně vytvořené pro návštěvníky a potom se budou i dobře zobrazovat ve vyhledávačích (tedy pardon – ve vyhledávači Google :)).

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

7 komentářů u Google Penguin Update – Co Přinesl?

  1. Radek Bochňák napsal:

    Díky za hodnotný článek 🙂 člověk se apsoň něco nového doví a následně převede do vlastní praxe 🙂

  2. Mirek napsal:

    Panda dokáže mnoho webu potopit, ale je otázka zda i některým nepomůže

    • Jakub napsal:

      Ano pomůže třeba tím, že ty stránky, které se neprávem zobrazovaly na prvních pozicích tam již nebudou a budou tam namísto nich právě ty, které si to zaslouží…

      • Michal K. napsal:

        To je pravda. Akurát napr. na Slovensku z dôvodu nedostatku konkurencie častokrát prevažujú typicky spamové stránky na prvých pozíciách. Záleží však od kľúčového slova.

  3. Pingback: Prosím... Používejte Zdravý Rozum! | Propagace na internetu

  4. Pingback: Penguin 2.0 - Další úprava algoritmu Google | Propagace na internetu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!