Už víme, co je to landing page.
Také víme, jakých zásad bychom se měli držet, abychom vytvořili efektivní landing page.
V tomto článku si povíme, jak můžeme pomocí sledování statistik, jejich analýzy a reakce na získaná data, pokračovat ve zdokonalování landing page.
I když máte vytvořenou kvalitní landing page, která vám přináší prodeje, objednávky nebo cokoli jiného, věřte tomu, že je vždy prostor pro další zlepšování.
I když jste s efektivitou spokojeni, vždy lze udělat něco, co přinese lepší výsledky…
Co nás na landing page nejvíce zajímá?
Na landing page sledujeme statistiky návštěvnosti z poněkud jiného úhlu, než když se díváme na webové stránky jako celek.
Na landing page nás zajímá zejména:
- Celková návštěvnost
- Unikátní návštěvnost
- Bounce Rate – míra okamžitého opouštění
- Prodeje
- Interakce
- Chování na stránce
Podívejme se postupně na jednotlivé body…
Celková návštěvnost landing page
Zde asi netřeba nic dodávat. Celková návštěvnost je pro nás taková vztažná míra, podle které hodnotíme procentuální úspěšnost…
Stejně jako na všech ostatních stránkách se snažíme přivést co možná nejvíce návštěvníků.
Unikátní návštěvnost landing page
Unikátní návštěvníci na landing page nás zajímají z toho důvodu, abychom měli přehled o tom, jestli se nějací návštěvníci na naši landing page vracejí.
Také zde získáte objektivní pohled na konverze. Konverze v drtivé většině případů vztahujeme k unikátním návštěvníkům, nikoli k celkové návštěvnosti.
Pokud se na naši landing page návštěvníci opakovaně vracejí, je to dobré znamení, nejspíše jim něco ulpělo v hlavě. Později by se z nich tedy mohli stát opravdoví zákazníci.
Odkud návštěvníci přicházejí
Odkud přišli návštěvníci na landing page? Přišli z e-mailu? Nebo přišli z placené reklamy? U každé podstránky webu můžete sledovat zdroje návštěvnosti. Hledejte takové zdroje, které přivádějí na landing page nejvíce návštěvníků.
Bounce Rate – míra okamžitého opouštění
Bounce Rate – míra okamžitého opouštění je na landing page velmi důležitá. Jako Bounce se započítává, když na danou stránku někdo přijde a bez jakékoli další interakce odejde. Neklikne na žádný odkaz a jen zavře webovou stránku.
Více informací o Bounce Rate si můžete přečíst zde.
Cílem každé landing page je tlačit Bounce Rate na co nejnižší hodnotu. Čím větši je hodnota Bounce Rate, tím více musíme pátrat po příčině a snažit se ji napravit.
Konverze
Počet dokončených akcí na landing page vztahujeme k počtu unikátních návštěvníků, čímž dostáváme procentuální vyjádření konverzí (z angličtiny „Conversion Rate“ – konverzní poměr).
Konverze se snažíme tlačit co nejvýše.
Více o optimalizaci konverzí si můžete přečíst v tomto článku.
Interakce
Co dělal návštěvník na našem webu předtím, než se dostal na landing page?
Kam pokračoval poté, co landing page navštívil?
Google Analytics všechny tyto informace poskytuje a vy si tedy můžete udělat obrázek o tom, co váš návštěvník na vašem webu dělal.
In-Page analýza
Google Analytics také nabízí možnost sledovat akcí přímo na dané stránce.
Stačí kliknout na In-Page Analýzu a v okně Google Analytics se objeví vaše webová stránka. Na této stránce uvidíte malé bubliny s čísly, které vám ukazují, kolik procent návštěvníků dané stránky kliklo na určitý odkaz.
Rovněž vám ve spodní liště Google Analytics ukáže, kolik procent návštěvníků se posunulo pod úvodní zorné pole.
Co je to úvodní zorné pole?
Když návštěvník otevře nějakou webovou stránku, vidí jen její určitou část – vrchní. Aby viděl celou stránku, musí rolovat v textu (nedejbože do strany). Část stránky, kterou vidí ihned po jejim načtení se nazývá v angličtině „above the fold“, já ji nazývám (pro snadnější pochopení) úvodní zorné pole.
Vzhledem k tomu, že různé monitory a různá zařízení mívají toto úvodní zorné pole rozdílné, je nanejvýš vhodné udržovat nejdůležitější a nejpoutavější informace co nejvýše a co nejvíc vlevo webové stránky.
Můžete tedy sledovat, jak návštěvníci vašim webem postupují.
Využijte zjištěné informace
I ty nejdůležitější informace jsou k ničemu, pokud na jejich podkladě nic neuděláte.
…proto všechny informace o své landing page sbírejte a na jejich základě jednejte.
Nerolují návštěvníci mimo úvodní zorné pole? Udělejte jim tam šipky, které je k tomu přimějí. Nebo přemístěte nejsilnější informace do úvodního zorného pole.
Máte vysokou hodnotu Bounce Rate? Sledujte, odkud návštěvníci na vaši landing page přicházejí. Pokud na landing page přicházejí návštěvníci, pro které není produkt určen, budou odcházet... Pokud návštěvníky nedokážete zaujmout, budou odcházet... Pokud máte pro návštěvníky ten nejvhodnější produkt, ale neumíte jim to dokázat, budou odcházet...
Máte nízké procento konverzí? Zkuste pozměnit úvodní text. Soustřeďte se na užitky. Udělejte návštěvníkovi nabídku, kterou nelze odmítnout. Napište na landing page kvalitní text!
A tak dále…
Pracujte na své landing page. Zvýšení efektivnosti vám přinese dlouhodobější výsledky.
Mohlo by vás zajímat také:
Článok sa mi páči, vysvetluje jednotlivé pojmy, ktoré je pre analýzu landing page nutné. Pre mňa bol v niečom obohacujúci, keďže toto nie je téma, ktorej sa primárne nevenujem. Čo mi v článku chýba na to, aby analýza bola naozaj analýzou poznať aké sú optimalné hodnoty napr. pri konverzii, bounce rate atď. Lebo len na základe toho si viem povedať ako som na tom a ako veľmi musím pracovať na danom ukazovateli.
No ono je velmi těžké určit nějaké „průměrné hodnoty“ konverze, bounce rate a podobně. Není možné říct – většina landing page má X% konverze a Y% bounce rate. Závisí to na mnoha faktorech a pro někoho může být konverze 1% fantastická a extrémně výdělečná, jiný může mít konverze 10% a horkotěžko něco vydělá. Stejně tak je to i s bounce rate. Vyskytuje se tam mnoho proměnných a mnoho faktorů, které ovlivňují výsledky.
Velmi (opravdu velmi) stroze a obrazně řečeno by se konverze měla pohybovat nad 1%-2% a bounce rate pod 35% (můj názor). Ale jak říkám, tato čísla nelze brát nijak vážně…
Navíc svůj web nemůžeš porovnávat s ostatními weby. Leda tak s konkurenčními, ale tam zase nemáš přístup ke statistikám… Máš jinou cílovou skupinu, návštěvníci každého webu jsou jiní…