Konkurenční výhoda je něco, co nabízíte navíc oproti vašim konkurentům. Je to něco, co nenabízí nikdo jiný. Něco, co vás dělá výjimečnými. Konkurenční výhoda může rozhodnout o tom, jestli konkrétní zákazník nakoupí u vás, nebo u někoho jiného.
Dnes není jednoduché být v nějakém oboru nejlepším… Právě o totéž se snaží všichni ostatní. Dnes jsou to maličkosti, na základě kterých se zákazníci rozhodují, koho si zvolí a kde nakoupí. Každý se snaží nabízet co nejkvalitnější produkty za co nejvýhodnější ceny. Proto je obtížné dosáhnout nejlepších výsledků natolik, aby se vám podařilo oslovit většinovou část trhu. Nehledě na to, že ve většině oborů nejsou malí a střední podnikatelé schopni přímo konkurovat velkým organizacím a řetězcům.
Určení vaší konkurenční výhody může být jedno z nejdůležitějších rozhodnutí, které ve svém podnikání uděláte. Musíte dokázat každému potenciálnímu zákazníkovi zodpovědět otázku “proč bych měl nakupovat právě u vás”. Tato otázka vzniká v každém z nás podvědomě, aniž by si jí byl člověk vědom a přemýšlel nad ní. Přesto je důležité tuto otázku zodpovědět co nejdříve. Ať už se jedná o zákazníka kráčejícího do vašeho kamenného obchodu, nebo o návštěvníka, který zavítal na vaše webové stránky.
Konkurenční výhoda je s trochou nadsázky důvod vaší existence na trhu.
Zkuste se odprostit od zastaralého “my jsme v tomhle nejlepší” a zkuste hledat takové způsoby oslovení zákazníků, které vás odliší od ostatních. Zpravidla jsou už dnešní lidé na tvrzení “nejlepší” imunní :).
Co může být vaše konkurenční výhoda?
Uveďme si několik specifických způsobů, které vás mohou odlišit od ostatních. Následující tipy se samozřejmě dají dále rozšiřovat a kombinovat tak, aby vás vaše konkurenční výhoda opravdu vyzdvihla v očích vašich potenciálních zákazníků.
Osobitý a unikátní přístup k řešení daného problému
Řešte daný problém po svém, najděte nové způsoby řešení problému, využití výrobku, nebo způsoby poskytování služby. Pokud všichni dělají něco stejně, pak pokud to budete dělat jinak a bude to fungovat, lidé si vás všimnou.
Váš upřímný zájem, koníček, zainteresovanost v daném oboru
Pokud lidem ukážete, že to, co děláte, je vaším koníčkem, že vás to baví a že se o to zajímáte, budou k vám mít větší důvěru. Nabídněte svým zákazníkům takové informace, které by je mohly zajímat a které by jim objasnily problematiku spojenou s vašimi produkty. Čím více kvalitních informací zákazníkům nabídnete, tím větší si u nich vytvoříte autoritu a uznání. A autorita, důvěra a uznání je opravdu silná konkurenční výhoda.
Dobrá znalost vašeho zákazníka a jeho potřeb
Znát svého zákazníka je velmi důležité. Mnoho velkých společností investuje nemalé peníze do průzkumu trhu, různých anket a podobných zdrojů informací. Znáte-li dobře svého zákazníka, je mnohem snažší vytvořit pro něj takové produkty, které nedokáže nekoupit. Můžete své služby či výrobky přizpůsobit na míru těmto zákazníkům.
K tomu jim můžete nabídnout takové doplňující výrobky nebo služby (ať už placené či zdarma), o kterých víte, že je vaši zákazníci ocení (například pozáruční servis, doprava, splátkový prodej, likvidace starého spotřebiče, speciální emulze na čištění daného drahého kovu, informační brožuru “jak nejefektivněji pracovat s notebookem” nebo “jak nejúsporněji prát s pračkou X” a podobně…).
Dobrá znalost své konkurence a jejich mezer
Prozkoumejte svou konkurenci a jejich nabídky zákazníkům. Zaměřte se na jejich nadstandardní služby. Inspirujte se, rozšiřujte a inovujte. Najděte mezery u své konkurence, poučte se z nich a nabídněte zákazníkům “dokonalý” produkt. Vaše konkurence může být zdrojem mnoha nápadů a vylepšení, které můžete využít ve svém vlastním podnikání.
Konfrontace s aktuálními trendy
Velmi unikátním způsobem jak se odlišit od ostatních je zaujmout své vlastní stanovisko vůči aktuálním trendům. V jakémkoli oboru najdete někoho, kdo porušuje všechna pravidla a konvenční zvyky a přesto je velmi úspěšný. Lidé si všímají názorů, které popírají obecně uznávaná pravidla a přesto dosahují úspěchů.
Věrnostní program
Pokud je to ve vašem oboru působení proveditelné, zřiďte pro vaše zákazníky věrnostní program. Jedná se zpravidla o systém, kdy zákazníci za své nákupy u vás získávají jisté “body”, které lze následně uplatnit jako slevu, nebo k získání specifických produktů. Slevy jsou naprosto běžnou záležitostí, avšak zajímavé a efektivní je nabídnout nějaké produkty, které nejsou ve vaší běžné nabídce, pouze pro věrné zákazníky. Experimentujte :).
Specializace
Významná konkurenční výhoda se může skrývat ve vaší úzké specializaci. Představte si například reklamní organizaci, která se soustředí na klienty z řad majitelů kamenných obchodů s nábytkem. Taková firma by se zaměřovala na co nejkvalitnější marketing nábytku, měla by zjištěné kam přesně umístit reklamy, jaké zákazníky a kde oslovit a nabízet své poradenství klientům s mnohem větší efektivností, než reklamní firma, která dělá reklamy komukoliv. Čím je vaše specializace užší, tím kvalitnější služby můžete svým klientům nabídnout a tím spíše si vyberou právě vás.
Zásilková služba, e-shop
Pokud jste majiteli kamenného obchodu, zajímavou konkurenční výhodou pro vás může být vytvoření e-shopu, nebo jednoduchého zásilkového prodeje. Někteří lidé mohou váš obchod navštívit a projevit zájem o to, co prodáváte, ale raději by si u vás nakoupili jindy prostřednictvím internetu. Pokud jim to umožníte, získáte výhodu oproti konkurenci. Nechcete-li se babrat s vytvářením e-shopu, můžete na svých stránkách jednoduše uvést, že produkty je možné zaslat poštou na dobírku, nebo po provedení bankovního převodu. Takto můžete získat i zákazníky, kteří vaši prodejnu z demografických důvodů nemohou navštívit.
Popřemýšlejte nad tím, co je právě vaše konkurenční výhoda. Začněte uvažovat nad tím, jak se odlišit od ostatních a buďte výjimeční. Buďte jiní (a lepší :)) než všichni ostatní ve vašem oboru. Inspiraci můžete najít všude kolem sebe…
Mohlo by vás zajímat také:
Dobrý den, článek je to zajímavý, nicméně já sám začínám podnikat v oboru projektových prací a inženýrské činnosti ve stavebnictví (po předchozích 14 letech zaměstnaneckého poměru v tomtéž oboru) a neumím dobře popsat, jak vypadá můj potencionální zákazník (kvůli tomu, že chce někdo nakreslit projekt stavby nebo vyřídit povolení se na mě obrací lidi všech věkových skupin, různé úrovně znalostí a vzdělání, různě sociálně postavení) a neumím definovat svou konkurenční výhodu (protože nabízím služby, které si nikdo nemůže předem osahat a prohlédnout). Dá se udělat webová prezentace (stránky zatím nemám, ale chtěl bych je udělat) či reklama v oboru architektury a stavebnictví tak, abych zvýšil zájem o mou oblast podnikání?
Díky za názor.
Zdravím Michale, webů ,které se zajímají o bydlení jsou spousty, to by mohl být dobrý začátek. Určitě bych doporučil na své webové stránky umístit nějaké informace ohledně toho, jak takový proces vůbec probíhá a jak jim ty můžeš pomoci. Vyzdvihni to, v čem jsi lepší než ostatní. Na magazíny o bydlení pak můžeš publikovat články, ať už zdarma, či za poplatek. Základem by však měly být důležité informace na tvém vlastním webu. Architektura a stavebnictví je velmi oblíbená oblast, každý chce mít krásné bydlení, takže si myslím, že tvá cílová skupina je opravdu rozsáhlá 🙂
Ale vlastní web je každopádně základ, bez toho se neobejdeš. Cílová skupina se samozřejmě různí a ty se budeš muset zaměřit na více cílových skupin – například mladí lidé, kteří chtějí zařídit byt, starší lidé, kteří chtějí změnit svůj zastaralý dům a podobně. Své webové stránky můžeš ale zaplnit informacemi pro všechny tyto skupiny. Jeden článek napíšeš pro mladé lidi, jiný pro starší…
Ještě zpět ke tvé konkurenční výhodě. Musíš si pořádně promyslet, co nabízíš lépe oproti ostatním. Proč by zákazník měl jít k tobě a né k nikomu jinému? Pokud to nebudeš dobře vědět ty, jak to má vědět zákazník? A jak jej potom přesvědčíš, aby si objednal tvé služby? Tím bych se zabýval jako první…