Tvorba zpětných odkazů – kompletní průvodce – část první

Budování zpětných odkazů

Proč jsou zpětné odkazy tak důležité?

Jsou jednoduše doporučením ostatních webových stránek. Představte si zpětný odkaz jako hlas ve váš prospěch, ať už se věnujete jakémukoli tématu.

V této první části tohoto průvodce si povíme něco o obecných zásadách tvorby zpětných odkazů.

Ve druhé části se budeme věnovat jednotlivým způsobům budování zpětných odkazů.

Třetí část potom sjednotí zdroje pro budování zpětných odkazů, které vám určitě přijdou vhod ;).

V první řadě je nutno zamyslet se nad užitečností vašich webových stránek, pokud webové stránky neřeší žádný problém, zábavu nebo potřebu, kterou lidé chtějí nebo mají, nemá smysl se snažit o zviditelnění takových stránek. I když se lidé na tyto stránky dostanou, nebudou je zajímat. Dnešní doba je hektická a každý chce z webové stránky vytěžit co nejvíce. Vaším úkolem je, aby se o ni dozvěděl a přesvědčil se o tom, že za to vaše webové stránky opravdu stojí.

Budování zpětných odkazů je běh na dlouhou trať. S budováním zpětných odkazů nebudete nikdy hotovi. Je třeba stále pracovat na tom, abyste měli co nejvíce kvalitních zpětných odkazů a vaše stránky se stále zlepšovaly. I v případě, že dosáhnete na první příčku ve výsledcích vyhledávání, věřte, že vaše konkurence neustále pracuje na tom, aby vás předčila. Proto by se budování zpětných odkazů mělo stát vaším návykem.

Nezapomínejte na unikátní obsah

Hned zpočátku bych rád znovu upozornil na důležitost unikátního obsahu na všech místech, kam budete jakýmkoli způsobem přispívat. Ať už se bude jednat o registraci do katalogů, psaní PR článků, příspěvků na svých nebo cizích blozích, příspěvky ve fórech nebo na mikrostránkách, vždy pamatujte na to, že vyhledávače nemají rády duplicitní obsah.

Pokud vytvoříte 100 příspěvků naprosto stejných, vyhledávače si ve své databázi nechají stejně jen jeden a ostatní ze své databáze vyřadí.

Každý váš článek, příspěvek a text musí být unikátní. V opačném případě by se jednalo jen o ztrátu času, popřípadě peněz.

Co by vás mělo zajímat při budování zpětných odkazů

Pokud se rozhodnete začít budovat zpětné odkazy pro vaše webové stránky, je několik informací, které byste měli o webových stránkách, na kterých chcete mít umístěné zpětné odkazy, vědět.

Rank stránky

Rank stránky je v podstatě hodnocení dané webové stránky vyhledávačem. Čím je webová stránka podle vyhledávače kvalitnější, tím větší hodnotu bude mít zpětný odkaz vedoucí z této na vaši webovou stránku.

Návštěvnost (kvantita)

Důležitým faktorem je množství návštěvníků, kteří dané stránky navštěvují, tedy návštěvnost. Více návštěvníků znamená více potenciálních zákazníků pro vás.

Návštěvníci (kvalita)

Do jaké míry se mohou návštěvníci webové stránky zajímat o vaše produkty?

Pokud jsou webové stránky příbuzného oboru, mohou na vaše webové stránky přeposílat velké množství správně zacílených zákazníků.

Výše uvedené jsou tři nejdůležitější vlastnosti webových stránek, které ovlivňují kvalitu zpětného odkazu. Ovšem získat komerční zpětný odkaz na opravdu kvalitních stránkách nemusí být vůbec jednoduché. Majitelé takových stránek jsou si toho vědomi a často požadují za umístění takového odkazu úplatu.

Důležité vlastnosti zpětného odkazu

Když už vytváříte odkazy, je nutno pohlídat si následující vlastnosti zpětného odkazu.

  • Anchor text – tedy text odkazu. V textu odkazu by se měla nacházet vámi zvolená klíčová slova. Klíčová slova mají velký význam pro kvalitu vašeho zpětného odkazu. Pokud se vám stane, že se vám anchor text příliš nezamlouvá, napište správci stránek přátelský e-mail s prosbou o změnu textu odkazu.
  • Titulek odkazu (“title”) – titulek odkazu je nepovinný údaj, ale každé klíčové slovo u vašeho odkazu může mít (byť malý) přínos, proč ho tedy nevyužít? V titulku uvádějte opět klíčová slova, která potřebujete.
  • Atribut “rel – tento atribut může nabývat dvou hodnot: follow a nofollow. První znamená, že vyhledávač, který na tento odkaz narazí, jej smí započítat jako zpětný odkaz a následovat cestu tohoto odkazu. Druhá varianta říká vyhledávači, že si tohoto odkazu nemá všímat. Proto je pro vaše odkazy důležité, aby obsahovaly v atributu “rel” hodnotu „follow„. Pozor – to, že odkaz má atribut „rel=nofollow“ ještě zdaleka neznamená, že je zpětný odkaz zbytečný. Stále totiž může přivést spoustu kvalitních návštěvníků.
  • Umístění odkazu na stránkách – vždy se zajímejte o to, kde na webových stránkách bude váš zpětný odkaz umístěn. Nejkvalitnější jsou zpětné odkazy umístěné v textu webové stránky, obklopené klíčovými slovy a pestrým textem. Vyvarujte se zpětným odkazům, které jsou v hojném rozsahu umístěné v patičce webové stránky malým textem. Takové webové stránky ve většině případů odkazují na všemožné stránky (ztrácí se relevance) a hrozí, že je vyhledávače označí jako linkfarmu.
  • Cíl vašeho odkazu – nemusí být v každé situaci nejvhodnější, aby zpětné odkazy vedly na domovskou stránku vašeho webu. Pamatujte na to, že webové stránky jsou tvořeny hlavně pro uživatele. Proto by zpětné odkazy měly vést vždy na tu nejvhodnější stránku vašeho webu. Například pokud napíšete PR článek o rozbrušovačce BOSCH, měl by zpětný odkaz vést na vaši stránku, která tento druh nářadí popisuje nebo nabízí (uživatel, který bude tento článek číst má s největší pravděpodobností zájem právě o toto).

Také nezapomeňte na skutečnost, že při budování zpětných odkazů jsou hodnotnější odkazy z různých domén, než když máte několik odkazů z jedné domény, tedy z jedněch webových stránek.

Může velké množství odkazů uškodit vašim stránkám?

Poznámka – Update 7.4.2012

Nedávno se potvrdilo, že zpětné odkazy opravdu mohou poškodit vaše webové stránky. Vyhledávaše mohou vaše webové stránky penalizovat, pokud na ně povede velké množství nekvalitních zpětných odkazů (odkazy z nekvalitních webových stránek, linkfarem a podobně) a nekvalitní odkazy vedoucí z vašich webových stránek na jiné webové stránky (opět – odkazování na nekvalitní weby).

Pokud k něčemu takovému ze strany vyhledávače dojde, zpravidla jste na danou skutečnost upozorněni (v případě Googlu prostřednictvím Google Webmaster Tools). Vyhledávač vám také nadhodí „doporučení“ jak dát vše do pořádku.

To je pro dnešek vše, druhá část tohoto průvodce tvorbou zpětných odkazů vyjde přesně za týden. Ve druhé části se už pustíme do jednotlivých způsobů a postupů pro vytvoření pořádné základny zpětných odkazů pro vaše webové stránky. Prozatím přeji klidný víkend :).

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

17 komentářů u Tvorba zpětných odkazů – kompletní průvodce – část první

  1. Pingback: Propagace na internetu | PR články zdarma

  2. Pingback: Reklama na internetu - jak pomoci svým webovým stránkám | PR web.cz

  3. Honza napsal:

    Na 404m.com byl článek o testu, kdy dotyčný vytvořil web aby jej následně linkoval z tisíců zdrojů. V tomto případě Google skutečně zasáhl a stránky ze SERPu vyřadil.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Honzo,
      také jsem jednu podobnou studii četl (ovšem na zahraničním webu). Podle mého názoru každý nepřirozený způsob vytváření zpětných odkazů dříve nebo později vyústí v nějaký postih…

  4. Pingback: Tvorba zpětných odkazů - kompletní průvodce - část druhá | Propagace na internetu

  5. Pepan Mencl napsal:

    jak je to s výše zmiňovanými duplicitními texty, když vám je konkurence kopíruje z webu a dává na svoje weby? také toto je penalizováno?

    • Jakub napsal:

      Tady je to trochu komplikovanější. Znám weby, které měly opravdové problémy s duplicitou textu, protože majitel, který texty pracně vytvářel, neměl dostatečně autoritativní web pro vyhledávače a když je od něj konkurence kopírovala, bylo to spíše k jejímu užitku.

      Zároveň nedochází vyloženě k „penalizaci“ jako takové. Google prostě jen nezaindexuje článku. Neuškodí, ani nepomůže. Pak ale samozřejmě tvorba kvalitních textů ztrácí význam, když texty nepomáhají.

      Dotyční to nejčastěji řeší tím, že konkurenci požádají, aby texty stáhli. Pokud tak neučiní, je jedinou možností soudní cesta. Otázka však vyvstává, zda-li to stojí za to…

      • Pepan Mencl napsal:

        a ještě mě k té duplicitě napadl jeden dotaz. Pokud mám článek na svém webu pak ho dám na svůj FCB a G+ je to bráno jako duplicita a pokud ano jak tedy postupovat?

        • Jakub napsal:

          No nejsem si úplně jist. Můj názor je, že Google indexuje sociální sítě, jen odkazy jsou nofollow. Takže teoreticky ano, pokud zaindexuje tvůj příspěvek na profilu a pak uvidí totéž na tvém webu, mohl by to Google považovat za duplicitu. Nicméně obě místa jsou tvé, nebojuješ zde s konkurenčním webem, takže to není až takové zlo :).

        • Jakub napsal:

          Zdravím Pepane, tak jsem dostal nějaké odpovědi od největších expertů na SEO a shodli jsme se na tomto: samozřejmě, jak jsem zmínil již dříve, se jedná o duplicitu textu. Navíc je to i celkem zbytečné, mnohem efektivnější je na sociální sítě dát jen krátký úryvek textu a tím se vyhneš duplicitě a zároveň přepošleš návštěvníky na svůj web…

          • Pepan Mencl napsal:

            děkuji za Váš čas věnovaný tomuto tématu uděláme to tak jak píšete. S přáním příjemného dne Pepan Mencl

      • Pepan Mencl napsal:

        děkuji předem za odpověď 😉

  6. Pepan Mencl napsal:

    děkuji předem za Váš čas mě věnovaný

    • Jakub napsal:

      Není za co, rád se také přiučím, nad tímto jsem nepřemýšlel… Během zítřka to zkusím zjistit

  7. Ondřej napsal:

    Díky za článek 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!