Včera jsem se zúčastnil fantastické přednášky, která se konala v podnikatelském inkubátoru na VŠB-TU v Ostravě. Přednášku vedli moji přátelé – Honza Kvasnička a Jindra Fáborský.
Tématem přednášky bylo 15+1 praktických marketingových rad, každý z kluků jich tedy přednesl 8.
V tomto článku se v rychlosti podíváme na to, o čem kluci mluvili a v následně vám řeknu, kde si můžete přečíst detailněji náplň této jejich přednášky (každý z nás – účastníků dostal pěkně celou látku v tištěné podobě – heč :))
Honzova část
Honza se ve své zaměřil postupně na tyto věci…
V žádném případě byste neměli podceňovat doménu. Tato volba se totiž později bere zpět jen velmi těžko. Zejména pokud na nějaké nevhodné doméně začne byznys růst a vy si to uvědomíte příliš pozdě.
Nezáleží jen na tom, jakou má tlačítko barvu – je potřeba sledovat více faktorů. U prvků call to action hrajou roli veškeré parametry, jako je například barva pozadí, barva textu, použitá slova i velikost jednotlivých prvků (a zejména v porovnání s ostatními).
Ať prodáváte nebo nabízíte cokoli, vždy se snažte pomáhat návštěvníkům. Zde se nebavíme jen o produktu, že ten sám o sobě by měl pomáhat, ale i o tom, abyste pomáhali návštěvníkům s činnostmi na webu/e-shopu, které pro ně mohou být složité.
Každý detail vašeho webu je důležitý, věnujte jim dostatečnou pozornost, abyste věděli, proč u vás lidé nenakoupili.
Využívejte cross-selling a up-selling. Tyto dvě metody jsou velmi efektivní, v prvním případě se jedná o způsob prodeje, kdy k jednotlivým produktům nabízíte produkty komplementární za zvýhodněnou cenu. Ve druhém případě motivujeme zákazníka, aby si místo stávajícího produktu zakoupil produkt lepší-dražší.
Nabídnout „něco“ zdarma nebo za kontakt? Jaký je rozdíl v tom, když člověk musí přecijen zaplatit? I když se nejedná o peníze, co když zákazník „platí“ tím, že dá svou e-mailovou adresu? Psychologicky to v něm vzbuzuje větší hodnotu, protože aby to „něco“ získal, musel něco také dát.
Jak efektivní může být využití mikroformátů ve vyhledávání? Jednoduše získáte více místa, abyste se prezentovali potenciálnímu zákazníkovi a také – čím více místa zabere vaše „vizitka“ ve výsledcích vyhledávání, tím méně místa zůstane pro vaše konkurenty.
Využívejte affiliate marketing – přestože povědomí o affiliate marketingu neustále roste, na tuzemském trhu jej stále využívá zoufale málo obchodníků. Není to škoda?
Všechny informace (a mnohem detailněji) z Honzovy přednášky najdete na jeho blogu ve speciálním článku 8 Honzových praktických marketingových rad.
Jindrova část
Jindrova část byla také fantastická…
Nejdříve jsme se bavili o tom, jak vytvořit v lidech napětí a jak je přimět, aby se těšili. Jednoduše – chceme e-shop, promyslíme ho, seženeme designera, vytvoříme design, nakódujeme vše, co chceme, aby náš e-shop uměl a e-shop zhotovíme a vystavíme na web. A začneme řešit marketing. Teď je pozdě! Už když víme, co se budeme prodávat, jak plánujeme e-shop, 2, 3 měsíce můžeme na propagaci pracovat. Vytvořit Facebook stránku, komunikovat s fanoušky, šířit povědomí, ukázat informace a fotky ze zákulisí a podobně. V den spuštění pak budeme mít mnohem větší základ, než jen nula nula nic :).
Také Jindra poukázal na to, že je potřeba měřit efekt sociálních sítí, emailů a vůbec všech kanálů, odkud získáváme návštěvníky. Pokud nevíme, co funguje, co nefunguje a odkud zákazníci přicházejí či nepřicházejí, nedokážeme dělat správná rozhodnutí. Máme totiž špatná data.
Vylepšete svůj email marketing jednoduchou personalizací. Oslovujete své odběratele? Jen oslovení dokáže změnit e-mail v osobnější sdělení. Je to sice práce navíc, ale efekt se nepochybně dostaví. Navíc možnosti „oslovení“ nabízejí všechny známé email marketingové služby (MailChimp, SmartEmailing…)
Věděli jste, že můžete oslovit svou emailovou databázi na Facebooku? Konkrétní reklamní kampaně lze totiž cílit na kontakty z vašeho seznamu emailů. To může být velmi efektivní, co myslíte 😉
PPC reklama není jen zvýšení tržeb. Může plnit i další úkoly. Například PPC kampaně nám dávají velmi kvalitní data o trhu, na kterém se pohybujeme. Nebo můžeme touto cestou testovat, jestli je vůbec náš záměr životaschopný a jestli o náš produkt bude vůbec zájem.
Pokročilou a velmi užitečnou schopností Google Analytics jsou vlastní proměnné. Dokážeme tak získat mnoho užitečných dat, nejen spoustu čísel, které nám stejně budou k ničemu.
Ať už děláte co děláte – vzdělávejte se! Tímto Jindra zakončil celou přednášku a je to svatosvatá pravda.
A můžete začít tím, že si celou jeho podrobnou přednášku přečtete u něj na blogu ve speciálním článku 8 Jindrových praktických marketingových rad.
Závěr
Přednáška stála opravdu za to a jsem moc rád, že jsem se tam na poslední chvíli dostal, když jsem se o ní totiž dozvěděl, bylo už plno.
V každém případě doporučuji přečíst si kompletní jednotlivé poloviny přednášky, pro jistotu ještě jednou přikládám oba odkazy:
Přeji příjemné počtení! 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Souhlasím, přednáška byla velice zajímavá a hlavně věcná.
Díky za ten článek. Musím uznat, že je tu napsáno dost věcí, které člověku tak nějak vůbec nedojdou – a přitom jsou logické. Musím taky někdy zajít někam na podobnou přednášku.
Ahoj Johny, určitě účast na podobných akcích vřele doporučuji 🙂