V létě je všechno úplně jinak než v průběhu roku. Školáci mají prázdniny, venku je krásně a každý se toho snaží co nejvíce využít. Lidé vyrážejí na dovolené, odpočívají a relaxují.
Nikdo se nevěnuje své práci s takovým nasazením.
Pro podnikatele je toto období velmi zvláštní. Ti, kteří se specializují na sezónní business jsou v jednom kole. Ostatní se musí smířit s nižší návštěvností a nižšími zisky.
Jak v tomto období rozvíjet své podnikání? Jak využít léto co nejefektivněji, když na vás vaši partneři a zákazníci nemají čas?
I v tomto období můžete pro svůj rozvoj udělat hodně. Zde je pár nápadů 🙂
1. Relaxujte
Pokud se nepohybujete v odvětví, pro které je právě léto tím produktivním obdobím, věnujte část svého volného času relaxaci a odpočinku. Vyčistěte si hlavu od celoroční „honičky“.
Zkuste nějaký nový sport. Pohyb dodá vašemu organismu mnoho energie a stimuluje produktivitu.
Je-li to možné, a to téměř vždy je, pokuste se relaxaci a odpočinek propojit se svým podnikáním.
Jedete na dovolenou? Podívejte se do obchodů, které by doma byly vašimi konkurenty. Mějte oči otevřené a sbírejte nápady, které by vaše podnikáni mohly vyzdvihnout na novou úroveň.
Pokud rádi jezdíte na výlety, zkuste se při kažadém výletu zastavit na chviličku na místě, kde byste mohli pochytat nové myšlenky a nápady. Může se jednat třeba o prodejny se stejným zaměřením.
Naplánujte si schůzku se svými přáteli nebo kolegy a veďte naprosto volnou diskuzi o vašem podnikání. Zapomeňte na pravidla a zásady. Diskutujte o praštěných a zábavných tématech. Nikdy nevíte, ze kterého trhlého nápadu se vyvine nová inovativní myšlenka.
A hlavně – zkuste se dívat na svou práci z úplně jiného pohledu.
2. Studujte
Věnujte svůj volný čas takové formě studia, na kterou přes rok nemáte čas.
Já si například v létě vychutnávám čtení nejrůznějších knížek v příjemném prostředí – ať už na dovolené u pláže, nebo v pěkné kavárně.
Udělejte si výlet do příjemného prostředí a spojte jej s návštěvou vzdělávacích institucí, které ve vašem městě nejsou. Navštivte muzeum nebo seminář, které budou spojené s vašim oborem podnikání.
Další variantou je studium něčeho úplně jiného. Máte například prodejnu s elektronikou a máte 10 zaměstnanců? Zkuste si namísto tématických materiálů o elektronice přečíst knihu o vedení zaměstnanců, nebo o tom, jak být produktivnější.
Zajímavé může být také studium konkurence. Nemáte zrovna zakázky? Studujte své konkurenty a třeba narazíte na nějaký doplňkový produkt, který budete moci později zavést do svého portfolia.
Učíme se celý život. Pamatujte, že čas strávený při studiu je vaší (největší) investicí do budoucna.
3. Udělejte si průzkum trhu
Máte-li více volného času, můžete jej věnovat průzkumu trhu. O co mají vaši zákazníci zájem? Co potřebují a nakupují a vy to nenabízíte?
Nenajde se nějaká cílová skupina zákazníků, na které byste se mohli zaměřit a kteří by mohli mít zájem o vaše produkty?
Nedala by se vaše stávající nabídka produktů upravit tak, aby oslovila další zákazníky?
Co takhle se poohlédnout po nových obchodních partnerech?
Zaručeně se za celý předcházející rok událo mnoho změn. Zkuste se v létě věnovat takovým věcem, na které jinak nemáte čas.
4. Využijte nálady vašich zákazníků ve svůj prospěch
Nalaďte se na stejnou notu jako vaši zákazníci. Je něco, co můžete pro své zákazníky udělat právě v tuto dobu?
Třeba někteří zákazníci nemají přes rok čas na to, aby využili vašich služeb. Třeba je právě teď ta nejlepší příležitost.
Můžete také vyzkoušet jiné formy prodeje. Pokud máte kamennou prodejnu, můžete v létě vyzkoušet prodej na internetu. Vyzkoušejte například prodej výrobků na on-line aukčním portálu Aukro. Registrace je jednoduchá a alespoň si tento systém „osaháte“.
5. Vytvořte si prázdninový/letní poznámkový blok
Pište si poznámky. Může to být klasický papírový blok, nebo jen poznámky v mobilním telefonu. V každém případě si sem zapisujte vše, co vás napadne nebo zaujme.
Různá vylepšení a pokrokové nápady pro vaše podnikání můžete uplatnit později v průběhu roku, až k tomu bude vhodná příležitost. Pokud si ale vše nezapíšete, s velkou pravděpodobností na mnoho věcí zapomenete.
V létě je nejdůležitější si pořádně vyčistit hlavu a vymanit se z celoroční pracovní rutiny. Dělejte věci jinak, vyrážejte na různá místa, která během normálního „pracovního“ roku nemůžete navštívit. Pořád mějte oči otevřené a všechny nápady si zaznamenávejte.
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: Měsíční zpráva o návštěvnosti - červenec 2011 | Propagace na internetu