Nedávno jsem na e-mailovou adresu našich Bazarů Měšec obdržel zajímavou obchodní nabídku, o kterou bych se s vámi v tomto článku rád podělil :).
Ukážu vám, jak by opravdu v žádném případě neměl vypadat e-mail, skrze který se snažíte navázat spolupráci s nějakou jinou firmou.
V prvé řadě se jedná o předmět nabídky, jenž je naprosto proti všemu, co se dozvíte na jakékoli přednášce či na jakémkoli webu, který se tímto oborem zabývá.
Email, který jsme dostali:
Dobry den,
navstivil som Vas web a chcel by som Vam odporucit niektore vyhodne marketingove
sluzby, ktore Vam pomozu v rozvoji vasho obchodu:– viralna reklama na internete – zdarma na prvy mesiac
– privedenie 10.000 fanusikov pre Vasu Facebook stranku – 15.000 Kc
– kompletna sprava Facebook straniek, vkladanie prispevkov a rozvijanie komunikacie so zakaznikvmi – 1500 Kc/mesiac
– aplikacia Facebook sutaz pre ziskanie novych zakaznikov – 1650 Kc
– jednorazove vlozenie Vasej reklamy na Ceske Facebook stranky s celkovym poctom fanusikov 1 milion – 2000 Kc
– emailovy marketing na oslovenie 100.000 potencialnych zakaznikov – 12.000 Kc
– SEO optimalizacia pre Google/Seznam- 8.000 KcAk mate zaujem rad Vam poradim s Vasim marektingom.
—
S pozdravom,
marketingovy.konzultant@gmail.com
Marketingovy konzultant pre internet a socialne siete
Také jste dostali nějaký podobný e-mail s podobnou nabídkou? Schválně se na něj podívejme podrobně.
Neosobnost
Absence oslovení a použití pouze obecných řečí naznačují, že autor emailu nemá vůbec ponětí, s kým mluví, a že tento email rozesílá masově na každou adresu, která se mu dostane pod ruku. To je první věc, která mě cvrnkla do nosu a která mě již na první pohled odrazuje od navázání komunikace. Nehledě na to, že z celého emailu nemám ponětí s kým mám tu čest ani já – žádné jméno, žádný kontakt, žádné webové stránky, nic – pouze emailová adresa. Když si to dám dohromady se službami za desítky tisíc korun, autor nemá nejmenší šanci oslovit potenciálního zákazníka.
Nespisovnost
Nemyslíte si, že se opravdu sluší a patří napsat takovouto nabídku trochu lépe a hlavně – s použitím diakritiky? Upřímně jsem si při čtení připadal jako na nějakém teenagerovském chatu.
Právní náležitosti
Pokud pominu fakt, že dotyčný by správně tento e-mail neměl odesílat vůbec, chybí mi tam alespoň nějaká omluva za nevyžádanou poštu, informace o tom, že se jedná o obchodní sdělení a také by tam měl být kontakt. Více informací o tom, co by měl e-mail obsahovat, najdete v tomto článku.
Samotná nabídka
Virální reklama na první měsíc zdarma. Jak může dotyčný nabízet virální reklamu? Jak může vědět, že ve spojení s mým předmětem podnikání bude schopen vytvořit něco, co se bude virálně a samovolně šířit mezi lidmi? Absolutní nesmysl. Nikdo nikdy nemůže zaručit a přislíbit virálnost jakékoli kampaně.
Přivedení 10.000 fanoušků na vaši Facebookovou stránku. A k čemu vám tito fanoušci budou? Pokud si opravdu myslíte, že z toho kouká nějaký business, tak se opravdu pletete. 10.000 mrtvých fanoušků vám nedá absolutně vůbec nic. Raději za těch 15 tisíc kupte dárek svému nejvěrnějšímu zákazníkovi.
Kompletní správa stránek a rozvoj komunikace se zákazníky. Zde by se teoreticky dala nabízená služba pochopit. Ale za 1.500,- měsíčně? Co když mám velkou firmu, kde potřebuju rozvíjet komunikaci opravdu poctivě a reagovat na dotazy fanoušků? Když to zabere 4 hodiny každý den, budou to dělat za 1.500,- měsíčně? Pochybuji… Opět – nesmysl.
Aplikace Facebook soutěž pro získání zákazníků. Vzhledem k tomu, jak vypadá e-mail a ostatní služby, měl bych spíše strach, že mi Facebook díky tomuto marketingovému konzultantovi smaže mou FB stránku. Bohužel musím říct – nemám zájem.
Vložení reklamy na české FB stránky s celkovým počtem fanoušků – 1 milion. Děkuji pěkně, ale za prvé mám pochybnosti o unikátnosti těchto fanoušků, a za druhé, i kdyby to náhodou byli žíví lidé, pochybuji o tom, že by se investice byť jen částečně vrátila.
Emailový marketing na 100.000 potenciálních zákazníků. Pokud tento e-mail, který jsem dostal, měl být lákadlem, pak jsem asi z jiného světa. A jaké je zaměření databáze a o co mají kontakty zájem? Odkud jsou? Nebo má poskytovatel stovky tisíc kontaktů pro nejrůznější obory a zaměření? Silně pochybuji :).
SEO optimalizace pro Google a Seznam. Opravdu by mě zajímalo, jak takovou optimalizaci autor/poskytovatel udělá. A co dostanu za těch 8 tisíc? Zoptimalizuje mi e-shop s deseti-tisíci položkami? A nebo virtuální vizitku o pěti stránkách za stejnou cenu.? Ach bože…
Bonusový bod
Tento e-mail nám navíc přišel dvakrát. Absolutně stejná nabídka, stejné ceny, jen odlišná e-mailová adresa v závěru. To bylo asi proto, kdyby náhodou někdo opravdu naletěl na všechny ty kouzelné nabídky a měl zájem si objednat, druhý e-mail s jiným podpisem mu dá zaručeně facku a odradí jej.
Závěrem
Na obě uvedené e-mailové adresy jsem zaslal poděkování a s politováním nabídku odmítl. Zároveň jsem autorovi nabídky poslal odkaz na tento článek. Pokud se tedy autor e-mailů dostaví:
Vážený Marketingový Konzultante/Facebookbyzi – takhle se to opravdu nedělá ;).
Věřím, že by se čas investovaný do tvorby těchto nesmyslných e-mailů a spravování spam databáze dal využít mnohem efektivněji a že by to na tvůj/váš byznys mělo mnohem lepší dopad 😉
Jakékoli nákupy fanoušků a sdílení na uměle vytvořených stránkách s milióny fanoušků, emailový marketing na cizí databáze o kterých nemáte ani ponětí, SEO optimalizace a podobné věci od lidí, kteří se skrývají pod názvy jako „marketingový konzultant“… Na takové nabídky buďte opravdu opatrní…
A co říkáte na tuto líbivou nabídku vy? Nechali byste se zlákat?
Mohlo by vás zajímat také:
Podobné emaily mi chodí velmi často. Často jsou z říše snů. Tyhle nabídky jsou založeny na kvantitě, nikoliv kvalitě. Většina neřeší, vyhodí a hotovo, někteří se ozvou a někteří prostě zaplatí a vyzkouší. Nejvíc mě dostalo ale to, že nemá ani koule se podepsat nebo dát reference. Na to většinou nezapomenou.
Já si to právě nedovedu vůbec představit 🙂 že bych reagoval na nabídku v hodnotě několika tisíc bez jakéhokoli jména a podobně :). Já tyhle „rybáře“ nesnáším. Prostě čekají kdo se chytne… To by mě zajímalo, jestli mají takoví lidé opravdu kšefty…
Mně nic takového nechodí, já pořád vyhrávám v loteriích 😉 Ale zajímalo by mě, jaký to má úspěch. O tomhle se nikde nepíše… Marketing se dá dělat různě a vždycky je potřeba si spočítat, jestli se to vyplatí. I tohle se vyplatit může. Bohužel…
No právě, jestli se to vyplatí, to je otázka… A také by mě zajímalo, jak potom klienti reagují, když zjistí, že desítky tisíc vyhodili z okna…
Podle mě jsou jejich služby předražené. Anonymní spamování nefunguje, musí to stát pár korun jinak se to nevyplatí. Chce to aspoň trochu vědět, co je to za databázi a podle toho nabízet produkt, jinak je to naprosto k ničemu.
Tyhle spamy mi klienti zasílali v posledních letech snad týden co týden a chtěli nabídku konzultovat, protože ty ceny jsou holt nižší, než jim nabízíme my jako agentura (což je logické).
Někdy ty konzultace byly dost vypjaté, protože se z řad těch méně zkušených a více důvěřivých klientů našlo pár jedinců, kteří to chtěli vyzkoušet. Těmhle klientům jsme poradili, že mají dohodnout na platbě za výkon zpětně, tedy když jim jedinec/firma nabízela první místa na googlu a seznamu, zvýšení obratu e-shopu o 100 procent, tak ať platba proběhne až na základě dosažených deklarovaných výsledků. Nepamatuji si, že by někdo někdy zpětně reágoval , takže i ti důvěřivci pochopili, že některé věci jsou až moc hezké, aby to byla pravda!
Každopádně věřím v to, že se najde vždy pár lidí, kteří na tu nabídku skočí, takže minimálně ten čas 5 minut na sepsání a rozeslání hromadných e-mailů se jim zaplatí 😉
Naprosto souhlasím Petře. Bohužel často je obtížné opravdovým laikům vysvětlit, že tohle je k ničemu a že se to nemůže vyplatit. Bohužel takový je život – sáhně dítě podruhé na rozpálený sporák? 🙂
Pingback: Jak By (Podle Mého) Měla Vypadat "SEO" Agentura | Propagace na internetu
Pingback: Prosím... Používejte Zdravý Rozum! | Propagace na internetu