Co Všechno Spadá Pod to „SEO“

Optimalizace webových stránek - SEO

V dnešním článku bych se rád zaměřil na to, jak komplexní vlastně oblast optimalizace pro vyhledávače je. Spousta lidí – a zejména pak samozvaných „SEO specialistů“ a klientů, kteří SEO potřebují, ale nic o něm neví, vůbec nevnímá SEO na holistické úrovni.

Jednoduše jim chybí nadhled na celou problematiku.

Jenže s tím, jak se algoritmy vyhledávačů upravují, vylepšují a vyvíjejí… SEO je stále komplexnější a více se musíme snažit optimalizovat nejen pro vyhledávače, ale také (a hlavně) pro uživatele internetu.

Tento článek vychází z vynikajícího Whiteboard Friday Randa Fishkina. Jsem si jist, že zde najdete informace, které vám (alespoň trochu) otevřou oči…

Na video se můžete podívat níže, je ovšem v angličtině. Pokud vaše angličtina není na dostatečné úrovni, nezoufejte, ve článku si vše řekneme.

K čemu je SEO dobré?

Proč vlastně děláme optimalizaci webových stránek? Protože jednoduše sledujeme nějaké cíle. Dělat něco bez stanovených cílů je samozřejmě nesmysl.

Celé SEO se tedy točí kolem toho, že potřebujeme dosáhnout nějakých cílů. Tyto cíle musíme mít předem určené a hlavně by měly být nastaveny tak, abychom je mohli změřit.

Co je součástí SEO?

Jednoduše tedy procesu optimalizace předchází tři jednoduché body:

  1. Jaké jsou naše cíle.
  2. Jak nám pomohou vyhledávače k dosažení těchto cílů.
  3. Jaké vstupy ovlivňují náš úspěch v dosahování těchto cílů.

Každý chce zvýšit návštěvnost.

Ale jak se správně Rand ve videu ptá – proč?

Proč chceme větší návštěvnost a jak s tou návštěvností budeme dále pracovat?

Poznámka: můžete také mít nekvalitně vytvořený web a konvertovat zanedbatelné procento návštěvníků… Pomůže vám zvýšení návštěvnosti k vyšším ziskům? Ano… Co takhle ale vyzkoušet něco efektivnějšího? Naučit se s návštěvníky pracovat a prodávat více?

Na základě těchto tří bodů pak stanovíme, co všechno je potřeba na webu upravit, abychom svých cílů opravdu dosáhli.

Jednoduše vše, co nám pomůže v dosažení našich hlavních cílů (respektive co spadá do výše zmíněných tří bodů) by mělo být součástí procesu optimalizace webu.

Často si lidé myslí, že SEO je vlastně práce s jakýmisi klíčovými slovy, tabulkami a záhadném upravování webu tak, abychom se na tyto klíčové fráze zobrazovali co nejvýše ve výsledcích vyhledávání. Jenže to, že vidíte svůj web na předních pozicích mezi výsledky vyhledávání, je jen jedna část závěrečné fáze. Je potřeba vidět mnohem šířeji. A nejen vidět, ale také jednat.

Rand zmiňuje několik věcí, které by měly být součástí plánování i vykonávání optimalizace webu, jedná se například o:

  • UI/UX, tedy uživatelské rozhraní a použitelnost webu, která by měla být kvalitně zpracovaná,
  • rychlost načítání webových stránek,
  • přístupnost/responsive design, aby se webové stránky zobrazovali dobře na různých zařízeních,
  • obsah a obsahová strategie,
  • branding,
  • vztahy s veřejností,
  • „klasické SEO“ (klíčová sova, zpětné odkazy, url adresy, atd…),

a samozřejmě – stovky dalších faktorů webových stránek.

Do procesu optimalizace by tedy mělo spadat vše, co pozitivně ovlivňuje dosažení našich předem určených marketingových/obchodních cílů. Pokud tomu tak není, nejspíš je někde něco špatně ;).

Poznámka: v mých očích už SEO dávno není SEO. „Search Engine Optimization aka SEO“ je již dnes jen zažitá zkratka. Ovšem význam se neustále blíže podobá spíše internetovému marketingu komplexně.

Teď bych se chtěl zeptat vás všech, kteří internetový marketing děláte. Klidně i pro své vlastní projekty, pro klienty, pro mámu nebo babičku… Co všechno chápete vy, jako proces optimalizace webu?

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

26 komentářů u Co Všechno Spadá Pod to „SEO“

  1. Pingback: Co podle mě znamená SEO | Magazín Portiscio

  2. Zdeněk Hejl napsal:

    Moje reakce na tento článek – http://www.portiscio.net/co-podle-me-znamena-seo.

    Na rozdíl od Jakuba, já nechápu SEO v tomto širokém pojetí. Já chápu SEO v úzkém smyslu jako soubor činností, která mají zajistit dobrou indexovatelnost a nalezitelnost webových stránek. Budu rád za jakékoliv komentáře k tomuto tématu buď zde nebo na Portisciu.

  3. Lukáš Pítra napsal:

    Osobně vnímám SEO hodně ze široka – SEO je mnoho různých věcí, které v rámci projektu nebo firmy dělá celá řada různých lidí s jedním společným cílem => pomoci webu být na internetu vidět tam, kde je cílová skupina a nemuset za tuto viditelnost „přímo zaplatit“ (jako je nutné např. u displayových kampaní nebo remarketingu).

    Ať jsem i trochu konkrétní – soudobé SEO se prolíná technickým řešením webu, obsahovým marketingem, sociálnímí sítěmi, public relations, budováním obchodních vztahů, guerilla marketingem .. a v poslední řadě i s mnoha „offline“ postupy.

  4. Marek Hnátek napsal:

    Super článek, souhlasím. Mnoho lidí tvrdí, že SEO umřelo – mají pravdu, pokud jde o služby jako automatická registrace do katalogů, „PR články“, které dříve fungovaly, ale teď je nahrazuje kvalitní obsah, lepší způsoby propagace a zmíněný marketing.

    • Jakub napsal:

      No ono ve skutečnosti SEO neumřelo, ani se nezměnily požadavky 🙂 jen se zpřísnil dohled nad jejich dodržováním – Google vždy požadova, aby byl web co nejkvalitnější a chtěl nabízet co nejkvalitnější výsledky. Jen prostě nebyl schopen tu kvalitu webu dostatečně uhlídat. A toho prostě dokázali ti šikovní SEO specialisté využít.

      Jenže s tím, jak se vše zdokonaluje i programátoři Googlu přišli na to, jak kvalitu webu mnohem lépe zhodnotit. A to byla čára přes rozpočet těm, kteří se zabývali manipulací s výsledky vyhledávání 🙂

      A tak i tito lidé museli nakonec (pokud v oboru zůstali) přejít na poctivou cestu…

  5. Radek napsal:

    Já sice moc slovíčkaření neřeším, ale pokud chci udělat web, který se bude dobře chytat ve výsledcích hledání na klíčová slova, na která potřebuji, jsem rád, když mám celý projekt pod kontrolou – můžu si určit na jakém systému to poběží, vyladit onpage SEO, určit strukturu a prolinkování webu atd. Tohle všechno má podle mě vliv a čím menší kontrolu nad webem mám, tím míň efektivní pro mě práce na optimalizaci je.

    • Zdeněk Hejl napsal:

      Problém je v tom, že málokdy to máte kompletně pod kontrolou – od výběru CMS, přes informační architekturu po rozložení prvků na webu. Pracoval jsem na několika desítkách různě velkých projektů a např. možnost výběru CMS byla tak maximálně u pěti projektů. Pokud člověk nepracuje na vlastním projektu nebo nezachytí klienta ve fázi rozmýšlení nad budoucím webem, tak má málokdy možnost vše upravovat a mít pod kontrolou. Čím později se do procesu konzultant dostane, tím má svázanější ruce.

      • Jakub napsal:

        S tím naprosto souhlasím, ale i v tomto případě je potřeba se dívat na celý projekt komplexně 🙂 vše konzultovat s klientem a snažit se, aby klient pochopil:
        a) seo není kouzlo ani program, který lze nainstalovat a tím vystřelit návštěvnost a zisky k nebesům
        b) vyžaduje to dlouhodobý plán a dlouhodobou práci
        c) návratnost investice je mnohem větší, než výkonový marketing jako např ppc, protože pokud se naučíme s webem správně pracovat, neustále porosteme…

  6. Michal Příhoda napsal:

    SEO je úzký obor. Bohužel jsem se setkal s mnoha weby kde by jen SEO nemělo smysl. Je to jako s PPC, pokud někdo chce cílit na určitý produkt a informaci o produktu na stránkách nemá, nemá to smysl. Proto lze chápat SEO komplexně, protože samo o sobě nestačí.

    • Jakub napsal:

      No já jsem stále přesvědčen, že SEO nikoli „lze“ ale musí být chápano komplexně. Prakticky vše je propojeno a závislé jedno na druhém, jedno bez druhého tedy nepřinese užitek.

  7. Jak se díváte na SEO copywriting? Podle je spojení těchto dvou slov naprosto nesmyslné, ale často ho vidím.

    • Jakub napsal:

      No nesmyslné to určitě není, hele seo je optimalizace webových stránek pro vyhledávače a copywriting je umění psát tak, abychom čtenáře zaujali a přiměli jej udělat takovou akci, která je žádoucí. Tudíž spojení těchto dvou disciplín je jednoduše to, že napíšeme texty, které budou efektivní jak z hlediska SEO, tak pro uživatele a dokonce i pro nás (přimějí uživatele vykonat akci).

      Takže SEO copywriting je tedy to nejlepší, co na svůj web můžet dát. Ovšem bavíme se o čistém a poctivém SEO copywritingu, nikoli o tom, co se v dnešních dnech za „SEO copywriting“ vydává a co dělají za velké peníze ti, kteří nemají ani o SEO ani o copywritingu nejmenší tušení 😉

    • Filip napsal:

      Nesmysl to určitě není.

      Autor každého článku má subjektivní pocit, jaké slova lidé hledají ve spojitosti s tématem (jaká by hledal on). Když si ale jich pár zadá do nástroje pro návrh klíčových slov například na Skliku, tak zjistí, že je vhodné použít i další fráze nebo ho to třeba inspiruje k dalšímu rozvinutí tématu.

  8. Pingback: Proč Je Někdy Na Pomoc Příliš Pozdě? | Propagace na internetu

  9. Zdravím. Pěkný článek. SEO vnímám podobně široce. Ale rozdělil bych to na základní SEO a pak na to širší, které zahrnuje i obsahový marketing, použitelnost apod.

    Neznamená to, že všechno toto by měl dělat SEO konzultant. Na dnešní SEO v tom širším pojetí je často třeba víc lidí s různými schopnostmi.

    • Jakub napsal:

      Zdravím tě Josefe 🙂 souhlasím s tím, že by to všechno neměl SEO konzultant dělat, nicméně já uznávám to, že by SEO konzultant měl mít v těchto oblastech také přehled a minimálně s nimi „počítat“ a jednat o nich s klientem. Zejména tebou zmíněná použitelnost a obsahový marketing jsou velmi velmi propojené. Pokročilejší SEO postupy nemohou bez obsahového marketingu fungovat, a i kdyby všechno fungovalo nakrásno na jedničku, pokud bude web noční můra z hlediska použitelnosti, všechno úsilí příjde nazmar…

  10. Marie Divišová napsal:

    Já už teď říkám Optimalizace pro vyhledávání, nikoliv Optimalizace webu pro vyhledávače.
    1) Jednak se u nás zavedlo velmi zúžené pojetí: vyhledávání = google + seznam. Ale lidé hledají na mnoha jiných místech – youtube, wikipedie, tripadvisor, bookingy, mapy, zbožáky a další.
    2) Druhak málokdo zatím zaznamenal jiné vyhledávače – třeba yandex pro ruskojazyčný trh – ale třeba v cestovním ruchu je zásadní chyba jej ignorovat. Dtto bing – jde docela nahoru. Někteří „specialisté“ ani nezjišťují, jak to tam s webem vypadá.
    3) A třeťak klient může informace o nabídce firmy najít i při vyhledávání ve vyhledavačích na mnoha různých webech, nejenom najít můj vlastní web – typicky tripadvisor, booking, seznam komerčních firem na webu města, seznam památek a ubytování na webu městského infocentra ad. a pak navštívit web nikoliv přímo z vyhledávače, ale via wikipedia, via mapy, via městský web ap. Už jsem viděla komerční web, který měl přes čtvrtinu návštěvnosti via odkaz z wikipedie.
    4) Čtvrťak – jak píše autor, jedna věc je dostat klienta na web, ale pak je potřeba jej tam udržet a přimět k žádoucí akci, např. zvýšit konverzi z 1% na 3% – to je teprve to pravé kouzlo.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Marie, nejde jinak než naprosto souhlasit a moc ti děkuji za skvělý komentář s mnoha užitečnými informacemi 🙂

  11. Miloslav Hamsa napsal:

    Ahoj Jakube,

    hezký článek. Chápu to dost podobně a velmi se mi líbí tvůj komentář Josefovi. Člověk nemusí umět úplně všechno, ale měl by mít alespoň povědomí o tématech, které s jeho oborem souvisí.

  12. Pingback: Základní investice do SEO se vyplatí vždy | Neoriginální blog

  13. Huynh napsal:

    A allocation of the thngis you assert is surprisingly legitimate and that makes me speculate the reason why I hadn’t looked at this in this happy before. This piece in truth did alter the light on on behalf of me as far-flung as this exact deliver goes. Nevertheless next to this calculate near is really 1 arrange I am not excessively comfortable with and although I try to reconcile that with the central purpose of your position, okay me observe immediately what all the rest of your visitors have to say.Well done.

  14. Pingback: Základní investice do (kvalitního) SEO se vyplatí vždy | Jiří Franěk

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!