Jak vnímáte reklamu?
Vnímáte ji jako parazita, který se vám neustále snaží dostat pod kůži?
Nebo vnímáte všechny souvislosti a reklamu „tolerujete“?
Všichni jsme každý den terčem mnoha reklamních sdělení. V televizi, na internetu, v rádiu, v práci i po cestě do práce. Reklama je všudypřítomná.
V tomto článku si povíme o formách reklamy, které jsou vnímány jako dobré a které jako špatné a jak můžeme udělat reklamu tak, aby byla vnímána pozitivně. Na závěr si uvedeme Tip pro Extra Efektivní Reklamu.
Už od počátků, kdy se začala reklama vyskytovat, se jí lidé snažili vyhýbat. Je ale reklama opravdu špatná? Má také svá pozitiva, která mnoho lidí přehlíží.
Kdykoli sledujeme nějaký film v televizi, oblíbený seriál, nebo posloucháme hudbu v rádiu, někdo to musí zaplatit. Natočení každého filmu stojí spoustu peněz. Abychom se na něj mohli podívat v televizi, musí za něj daná televize zaplatit. A aby televize měla na tento film peníze, musí prodat zájemcům prostor pro reklamu. Stejně je to i s hudbou, sportovními týmy a podobně.
Přestože reklama umožňuje mnoha lidem zdarma nejrůznější užitky, za které by jinak museli platit, je stále vnímána negativním způsobem. A tudíž ztráci na efektivitě.
Na druhou stranu, v dnešní době je reklama lidem podstrkována stále agresivnějším způsobem. Jen si představte ty reklamní e-maily ve své inboxu každý den. Nebo webové stránky, které jsou natolik přeplněné reklamou, že ani nevíte, co je jejich pravým obsahem. Na některých televizních stanicích je takové množství reklam, že i člověk s vážnými střevními potíži nemá problém se zhlédnutím svého oblíbeného pořadu.
Kdo by potom neměl, alespoň malou, alergii na reklamu?
2 Způsoby Servírování Reklamy
Reklamní sdělení můžeme svým cílovým zákazníkům podat několika různými způsoby. S trochou lékařské analogie bych tyto způsoby rozdělil na:
- invazivní reklamu
- neinvazivní reklamu
Asi tušíte, kam tímhle směřuji. Invazivní reklamu reprezentuje například reklama v televizi, během vašeho oblíbeného pořadu. O tuto reklamu vůbec nestojíte a reklama vás často doslova obtěžuje.
Neinvazivní reklamu si lze představit například jako billboardy podél dopravních cest. Sami si zvolíte, jestli se na reklamu podíváte a přečtete si její sdělení, nebo zda-li ji budete naprosto ignorovat.
Invazivní reklama
Invazivní reklama je poměrně agresivní. Je doslova vnucena vašemu potenciálnímu zákazníkovi. I přes může být tato reklama svým způsobem efektivní. Ve většině případů však osloví jen povahově slabší jedince, kteři v závěru stejně nemusejí být s produktem spokojeni a nestanou se z nich dlouhodobí zákazníci.
Invazivními reklamními technikami jsou například:
- reklamní e-maily (spam),
- vyskakovací (pop-up) okna,
- reklamy v televizních pořadech,
- reklamy na youtube před přehráním zvoleného videa,
- reklamy v rádiu, v kině a podobně…
Pokud používáte tento způsob reklamy, držte se dvou základních pravidel:
- Sdělte stručně a jasně, co je předmětem reklamního sdělení.
- Pokuste se posluchače či čtenáře alespoň pobavit nebo jinak oslnit, když už jej „obtěžujete“. Typickým příkladem může být příjemná reklama na Coca Colu, nebo reklama na mléko Lactel („Tati, jak se dělají děti?“).
I v případě invazivní agresivní reklamy by měl být potenciální zákazník něčím obohacen. V opačném případě jen mrháte jeho „vzácným“ časem a efektivita reklamy bude minimální.
Neinvazivní reklama
Neinvazivní reklamou je takové reklamní sdělení, které sledujeme dobrovolně. Sledujeme ji proto, že ji chceme sledovat. Vnímáme ji, zajímáme se o ni. Tato reklama je mnohem efektivnější, protože je podávána neagresivní formou a ten, kdo ji sleduje, ji sleduje se zájmem.
Zde lze zařadit také reklamu na základě doporučení. Pokud například řešíte nějaký problém a váš přítel vám doporučí nějaký produkt na základě kladných zkušeností, bude na vás mít toto sdělení mnohem větší vliv, než reklama na tento produkt v televizi.
Mezi neinvazivní formy reklamy spadá zejména:
- virální marketing,
- budováni komunity (ať už online nebo offline),
- zájmové webové stránky,
- vzdělávání a podobně…
K dosažení nejlepší efektivity při předkládání reklamního sdelení je potřeba mít na paměti jednu základní věc:
Pomáhat a řešit problémy svých potenciálních zákazníků takovým způsobem, aby oni sami toto reklamní sděleni přijímali se zájmem.
Perfektním příkladem mohou být podrobné recenze. Na webových stránkách, které se zabývají fotografováním, učením fotografování a nejrůznějšími technikami, je vydán článek, který podrobně popisuje a pozitivně hodnotí nový kvalitní fotoaparát.
Vzhledem k tomu, že návštěvníci tyto webové stránky sledují dobrovolně a vnímají je jako autoritu, je recenze tohoto fotoaparátu výbornou neinvazivní reklamou. Mnoho těchto návštěvníků se v případě nákupu nechá ovlivnit.
Tip pro Extra Efektivní Reklamu
Odprostěte se od přímých způsobů reklamy. Pokuste se odpoutat od agresivních forem „invazivní“ reklamy. Ať už pracujete v jakémkoli oboru, hledejte způsoby, jak oslovit vaši cílovou skupinu „neinvazivní“ cestou.
Tento způsob reklamy má 3 základní kritéria:
- Zákazníci s vámi musí být spokojení.
- Zákazníci o vás musí mluvit.
- Zákazníci vás musí doporučit svým známým.
Pořádejte akce, přinášejte svým zákazníkům zajímavé informace, jednoduše vymyslete něco, co by natolik oslovilo vašeho zákazníka, že o tom řekne každému, koho potká.
I kdyby vás to mělo stát nějaký ten dárek, porovnejte si cenu s reklamou například v rádiu, nebo cenou za tisk letáků, které stejně z 90% končí v koši.
Jakou jste vytvořili formu neinvazivní reklamy, která měla pozitivní dopad? Podělte se s námi v komentářích pro inspiraci 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: Marketing Pro Vyhledávače Jako Nejefektivnější Reklama | Propagace na internetu