Tipů a nejrůznějších návodů na e-mail marketing jsme si v minulých článcích této série řekli už spoustu.
V oblasti e-mail marketingu je však mnoho postupů, které vám vůbec nepomohou a ke kterým se dá velmi snadno „sklouznout“.
Dnešní článek bude tedy o tom, čemu je dobré se v oblasti e-mailového marketingu vyhnout za každou cenu. Ať už se bavíme o získávání nebo samotném hýčkání vašich kontaktů.
1. Sklony ke spamovým technikám
Pokud provozujete e-mail marketing, určitě vás napadlo, že by se možná daly nové kontakty sehnat i jinak, než samotným sběrem na vašich webových stránkách. Tyto techniky nemusí být nutně nezákonné, definitivě však nejsou korektní a s největší pravděpodobností nebudou ani efektivní.
Co takhle zkusit odeslat e-mail každému, kdo vám kdy předal svou vizitku (získání kontaktu při obchodní činnosti), nebo zkusit nějakým způsobem získat již naplněnou databázi kontaktů (kontakty daly svolení se zasíláním obchodních sdělení již dříve). Nebo třeba sbírání e-mailových adres na tématických webových stránkách…
I když to může vypadat občas lákavě, takto získané kontakty vám v drtivé většině případů nepřinesou žádný užitek. Kromě toho, že tito odběratelé nejsou kvalitně zacílení, vás vůbec neznají a tak už při prvním pohledu na váš e-mail budou negativně předpojatí a okamžitě jej smažou či vás rovnou zablokují jako spam.
Naopak – pokud své kontakty získáváte přirozenou cestou tím, že jim nabídete (pro ně) zajímavé e-maily a oni si je sami vyžádají, bude váš e-mail otevírat a číst mnohem větší část odběratelů a budou také mnohem více naklonění s vámi uzavřít nějaký obchod.
2. Přílišné odesílání e-mailů
Pokud se vám začne plnit vaše databáze, někdy se stává, že přestanete dbát na rozumný e-mailing a odesíláte příliš mnoho e-mailů.
Každý e-mail je potenciální prodej a tak někdy provozovatel překročí hranice slušnosti a bombarduje své odběratele jedním e-mailem za druhým. Určitě se vám také někdy stalo, že jste se přihlásili k odběru e-mailů (nebo jste byli přihlášeni automaticky) a pak jste se nestačili divit, kolik e-mailů vám přichází. Co jste udělali? Určitě jste se z dané databáze velmi rychle odhlásili…
Není jednoduchá rada, kolik e-mailů svým odběratelům posílat a v jakém časovém intevalu. Vše se totiž odvíjí od vašich cílových zákazníků. V některých případech je jeden e-mail za týden ideální, někdy může být v naprostém pořádku odesílat e-mail každý den…
Vždy však berte ohledy na své odběratele a jejich preference. Nebuďte ti, kdo zaplňují schránku svých odběratelů otravnými e-maily, vysloužíte si tak pouze ignoraci a namísto zvýšených prodejů zaznamenáte spíše negativní dopad…
3. Nahánění prodejů
Nahánění prodejů částečně souvisí s předchozím bodem. Není to ale totéž. I když budete zasílat e-maily v rozumných časových intervalech, přesto – pokud budou vaše e-maily pouze prodejního charakteru, určité procento lidí se vám začne odhlašovat.
E-mailing by neměl být jen a pouze o prodejích. Vaši odběratelé se k odběru e-mailu přihlásili z nějakého důvodu a za nějakým účelem.
V případě, kdy je tento účel získávání nabídek a informací o cenách vašich produktů, pak jsou prodejní e-maily v naprostém pořádku.
Pokud však vaši odběratelé očekávají nějaké hodnotné informace, které jste jim naslibovali při přihlašování, pak je série prodejních e-mailů pravděpodobně velmi rychle odradí.
4. Nenaslouchání okolí
Někdy se můžete nechat svést představou, že e-mail marketing děláte správně, že o tom víte dost a přestanete poslouchat rady a doporučení partnerů, známých či svých odběratelů.
I když jste v e-mail marketingu zběhlí, nezapomeňte na to, že člověk se učí celý život a hlavně – e-mailing je velmi dynamický obor. Stále jsou nové techniky a postupy, které mohou zvýšit efektivitu vaší kampaně.
Stále se vzdělávejte, stále studujte a pracujte na zdokonalování své kampaně.
Pokud vám někdo z vašich známých, přátel, partnerů či koučů poradí nebo vytkne něco, co by se dalo na vaší kampani upravit, zapamatujte si (či lépe – zapište) myšlenku a pořádně se nad ní zamyslete. Ať se vám to líbí nebo ne – nikdo není dokonalý a pořád je co zlepšovat 😉
5. Soustředění se na cokoli jiného, než jsou vaši odběratelé
Nezřídka se emailng může zvhrout ve snahu docílit co nejvíce prodejů. Není na tom sice nic špatného, ale vždy byste měli v první řadě brát zřetel na své odběratele. Odběratel musí vždy dostat to, co jej zajímá a co potřebuje (a co si vyžádal ;)).
Pro vás je sice výsledný prodej to nejdůležitější, pro odběratele je však rozhodující něco jiného.
Dejte jim to, co potřebují!
Snažte se o svých odběratelích/cílových zákaznících dozvědět co nejvíce. Pokud vám někdo z vašich odběratelů napíše nějakou připomínku, zamyslete se nad ní dvakrát.
Centrem vaší pozornosti by měl být vždy váš odběratel, co potřebuje, co jej zajímá, co jej baví, co mu může pomoci, co mu usnadní život, co jej rozesměje a podobně…
Závěr
Pokud budete k e-mail marketingu a ke svým odběratelům přistupovat tak, jak se sluší a patří, uvidíte, že z dlouhodobého hlediska vám e-mail marketing přinese mnohem kvalitnější výsledky, spokojené odběratele i zákazníky.
Chovejte se ke svým odběratelům tak, jak si přejete, aby se ostatní chovali k vám…
Mohlo by vás zajímat také:
- E-mail Marketing – 1.díl – Co Je E-mail Newsletter
- E-mail Marketing – 6. díl – 4 Nejdůležitější Statistiky, které Musíme Sledovat
- E-mail Marketing – 5. díl – Jak Vytvořit E-mail, který Nelze Ignorovat
- E-mail Marketing – 7. díl – Respektujte své Odběratele
- E-mail Marketing – 8. díl – Jak na Legální E-mail Marketing
Hned v prvním bodě píšete, že není dobré odeslat email na každou vizitku co jsem kdy dostal.
Zaslechl jsem ale jiné tvrzení a to takové, že naopak mám vzít všechny kontakty co mám a obeslat je nějakým „připomínacím“ emailem s dotazem zda mají zájem např. o náš seriál tipů z našeho oboru a tím vyselektovat ty adresy které jsou bezpředmětné (odhlásí se nebo nás úplně vyhodí) a naopak zaktivnit ty, kteří si emaily od nás objednají.
Co si o tom myslíte?
Zdravím Pepane, no podívej, pokud ti někdo dá vizitku, je to získání kontaktu při obchodní činnosti a zcela jistě mu můžeš legálně poslat e-mail. Neděláš tedy nic protizákonného.
Přestovšak bych byl rozumně selektivní. Pokud dám někomu svou vizitku a hned mi od něj přijde nějaký e-mail s nabídkou, kterou jsem nečekal (nebyla předmětem našeho obchodního jednání), pak nevím, jestli by mi to udělalo radost.
Na druhou stranu, pokud by to mělo co dočinění s mým businessem a dostal bych e-mailem čistě nabídku na zasílání nějakého newsletteru, který by mohl obsahovat (pro mě) zajímavé informace, není na tom nic špatného. Navíc – kdykoli mohu odmítnout.
V těchto případech je potřeba se zamyslet nad tím, komu a co posíláme. Není to ilegální, na druhou stranu nechceme dotyčného naštvat a odradit svou vlezlostí…
předem děkuji za ultra rychlou odpověď 🙂 Vizitky o kterých píši jsou staré přibližně kolem jednoho roku a proto jsem zvažoval nějaký připomínací email jako oživení kontaktu s nabídkou možnosti odběru 24 typů zaměřených na relaxaci a to rozloženo do jednoho roku tz. 1 x za 14 dní
Ještě jednou děkuji.
V takovém případě bych zkusil odeslat email s otázkou, zda-li si tyto e-maily přejí vyzkoušet a informovat je, že pokud se budou chtít odhlásit, mohou tak učinit kdykoli :). A na základě tohoto dotazovacího emailu bych vytvořil novou databázi, které bych odesílal normálně newsletter…
děkuji za vyčerpávající odpověď
Není vůbec zač 🙂