Pokud se zajímáte o marketing na internetu a optimalizaci webových stránek, určitě vám tento pojem není cizí. V dnešním článku si tyto Google snippety a sitelinky představíme.
Obojí (jak Google Rich Snippets, tak i Sitelinks) pomáhají uživatelům mezi výsledky vyhledávání najít právě to, co hledají. Vzhledem k doplňujícím informacím, které se zobrazují u vašeho webu ve výsledcích vyhledávání, vyvolávají větší důvěru z pohledu uživatele, nebo jej dokážou nasměrovat na specifickou konkrétní podstránku vašeho webu.
Tím zvyšují click-through rate (CTR – proklikovost).
Pojďme si jednotlivé pojmy vysvětlit blíže…
Google Rich Snippets
Google Rich Snippets – dle českého překladu Googlu „strukturované úryvky“. Obohacují náš odkaz ve výsledcích vyhledávání o doplňující informace, které by mohly uživatele, který zadal do vyhledávání dotaz, zajímat. Příklady jsou na obrázku níže.
Tyto strukturované úryvky můžeme jako provozovatelé webu ovlivnit. A to tak, že do HTML kódu webu umístíme potřebné značky. Současně jsou uznávány a vnímány tři možnosti:
- mikrodata
- mikroformáty
- RDFa
Všechny tři způsoby jsou akceptovatelné a liší se ve způsobu zápisu kódu, který se do zdrojového kódu webu vkládá. A všechny se snaží objasnit stroji (vyhledávači), o čem je obsah na dané stránce.
Google dokáže rozpoznat velký rozsah „věcí“ které lze dále specifikovat (například hodnocení produktu, datum dalšího koncertu, písničky v albu atd.). Popis těchto „věcí“ můžete najít na této podstránce Schema.org. Na schema.org také najdete vysvětlení toho, proč a jak tyto mikrodata využívat.
Typických snippetem, který byste měli mít na svém webu (v případě, že píšete třeba blog) je autorství. U vašeho webu ve výsledcích vyhledávání se následně bude objevovat i vaše fotografie, jméno a odkaz na další vaši práci. O tom jak správně nastavit autorství si povíme v dalším článku. Také se chci zaměřit na zobrazování událostí ve výsledcích vyhledávání (například termíny Internet Marketing Srazů). O tom ale později :).
Snippety se neobjeví okamžitě po jejich nastavení. Nastavil jsem si autorství na svých webech, podle testovacího nástroje od Googlu je vše nastaveno správně, ale přesto se prozatím autorství nezobrazuje.
Google Sitelinks
Sitelinky jsou jednoduše další odkazy, které se objevují u vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Tímto způsobem se může návštěvník prokliknout rovnou na tu podstránku vašeho webu, která jej zajímá. Příklady, jak vypadají sitelinky, můžete vidět na obrázku níže.
Sitelinky jsou výborné i z toho pohledu, že váš odkaz zabírá více místa mezi výsledky vyhledávání, tudíž opět posune konkurenci o nějaký ten kousek níže, z dosahu uživatele.
Špatná zpráva oproti Google Rich Snippets je, že nad sitelinky v organických (přirozených) výslecích vyhledávání nemáme kontrolu. Nemůžeme pro to udělat nic víc, než postavit a udržovat kvalitní web. Šťoural jsem se v tom v posledních dnech docela dost, ale žádný jasný návod na to, jak sitelinky ovlivnit, jsem nenašel. Jen spoustu domněnek a návodů, které jsou nic neříkající. Jedinou indícií je toto 3 roky staré video, kde Matt Cutts sitelinky objasňuje. Konkrétní sitelinky však můžeme pomocí Google Webmaster Tools zakázat (pokud nechceme, aby se nějaká podstránka webu mezi sitelinky objevovala, můžeme ji zakázat).
A jak se generují sitelinky? Jak na web vložit sitelinky?
Jak jsem zmínil výše, sitelinky nelze prostě nastavit, aby se ve výsledích vyhledávání objevovaly. Sitelinky jsou generovány zcela automaticky Googlem a také náhodně. Dobře, né náhodně, ale mění se – například na stejný dotaz jsem ve 4 případech dostal 3 různé varianty sitelinků. Náhodné to nebude, ale bude to vycházet opět z nějakého tajného algoritmu. Dle Matta Cuttse se sitelinky generují na základě dotazu, který uživatel vyhledává.
Dokonce ani texty nadpisů nejsou jednoznačné – někteří tvrdí, že to závisí na url adrese, jiní, že na titulku nebo nadpisu… Pravda je, že to nikdo neví jistě a v některých případech se mi zobrazoval jako text sitelinku titulek, jindy url adresa. Dost možná to bude vycházet z toho, jak se stránka jeví na venek, tedy jaké anchor texty na ni odkazují.
Viz například na obrázku výše u Propagace Na Internetu – „E-mail Marketing“ vnímá url adresu (nebo anchor texty…), protože název stránky je „E-mail Marketing – kompletní průvodce“. Naopak poslední odkaz „Začněte zde“ má url adresu „Startovní bod“.
Podle toho, co jsem odpozoroval z Google Analytics a jak se sitelinky ve výsledcích vyhledávání objevují, mým názorem je, že Google podstrukuje nejnavštěvovanější stránky a stránky, na kterých návštěvníci tráví nejvíce času. Tento názor stavím na tom, jaké sitelinky se objevují u webů Propagace Na Internetu a u Bazary Měšec.
Základem je kvalitní struktura webu, vhodné prolinkování a formátování celého webu, aby mohl Google svůj algoritmus uplatnit.
A takhle vypadá výsledek Google Rich Snippets a Sitelinks, pokud vše děláte dobře 🙂
Jaké máte zkušenosti s Google Rich Snippets a Sitelinks vy? Máte nějaké zkušenosti či postřehy, které by mohly tento článek doplnit/obohatit? Podělte se s námi v komentářích…
Mohlo by vás zajímat také:
Díky za článek a vysvětlení.
Blbý dotaz: V čem si dělal ty efekty těch obrázků? 🙂
V Pages, to je varianta Wordu pro Mac 😉 když pracuji s více obrázky, je to rychlé a jednoduché 🙂
Mikrodata (-formáty) jsou jen malým krůčkem na cestě k tomu, aby vyhledávače začaly mnohem lépe chápat skutečný význam textu (a jeho hodnotu, autoritu, oblibu).
Googlu v tomto směru obrovsky fandím a zároveň mně trápí obavy, aby se toho zase nezačlo masivně zneužívat a z dobře míněného nástroje se nestal jen další bezcenný „kdysi-signál“. Tak držme palce Google vývojářům, aby to nějak pěkně ošéfili 🙂
Sitelinky jsou super, ale nejde je rozumně ovlivnit. PPCčka jsou v tomto ohledu flexibilnější (ač obvykle nemají pozitivní vliv na konverzi, spíše jako na polepení SERPu a viditelnost jako takovou, alespoň podle @vetrovka :-)).
správne zvolený rich snippets môže zdvihuť CTR o desiatky percent
sitelinky se nejčastějí objevují na brand stránky. Podle mých zkušeností Google tahá sitelinky z navigace a můžeme u nich ovlivnit pouze položky, které se tam zobrazují /pomocí GWT/
Pomocí GWT můžeme ovlivnit pouze položky, které nechceme, aby se zobrazovaly…
Sitelinky sa dajú efektívne využívať na zvýšenie konverzíi a stláčajú konkurenciu nižšie vo vyhľadávaní. Do akej miery sa ovplyvniť dajú je diskutabilné, každopádne správne zvolená štruktúra navigácie uľahčí prácu nielen ľudom ale aj robotovi, ktorý zvyčajne zaradí do sitelinkov hlavné kategórie webu, resp. najautoritatívnejšie položky webu.
Přesně tak 😉
Mam otazku – ked do vyhladavaca zadam mojastranka.sk alebo http://www.mojastranka.sk, tak mi zobrazi google sitelinky, ked zadam len mojastranka, tak nie, nevie mi niekto poradit, kde sa to da nastavit (ak sa to vobec da nastavit?) Uz nad tym badam 2 tyzdne a nic..
Zdravím Bobo, bohužel to nejde nijak nastavit, Google se rozhoduje absolutně sám, kde sitelinky zobrazí a kdy nikoli, jediné co můžeme udělat, je maximálně mu usnadnit navigaci…
Pingback: Klíčová Slova v PPC Kampaních a Proč Cílit i na Značku/Jméno | Propagace na internetu