Určitě se k vám doneslo, co se dělo o minulém víkendu. V Olomouci se konala svkělá celodenní konference Internet Marketing 2013. Na této konferenci vystupovala spousta známých osobností, kteří jsou špičkami ve svém oboru. Program konference byl velmi dobře naplánovaný a vše klaplo na jedničku. Tedy kromě oběda – vzhledem k velkému počtu účastníků jsme museli přejíždět do restaurací a tak jsme na poobědovou přednášku přišli pozdě. No ale co se dá dělat :).
Chtěl jsem vám tímto článkem předat ty nejzajímavější informace, takže článek je opravdu dlouhý. Pokud tedy chcete pět vět, díky kterým zbohatnete, rovnou okno zavřete a nečtěte dál. Ovšem ty, kteří se chtějí dozvědět plno užitečných informací, vítám a jdeme na to 😉
25. NetSraz v Olomouci
V pátek před celodenní konferencí se konal 25. NetSraz v Olomouci a součástí NetSrazu byla, ještě před samotným večerním posezením, jízda na motokárách. Motokáry byly velmi zábavné, vždycky je opravdu bezva se trošku přitom všem pracování trochu uvolnit a odreagovat. Tuším, že nás jezdilo 12 a byla to bezva legrace, naprosto doporučuji účast na podobných před-akcích, perfektně to uvolňuje atmosféru a seznámíte se s ostatními účastníky ještě před samotným posezením. Asi budu muset podobné před-akce začít pořádat i před Internet Marketing Srazy :D.
Po motokárách jsme se přesunuli do restaurace v centru Olomouce na samotný NetSraz. Na program byla přednáška Marka Mlčocha o PPC reklamách. V PPC mám docela mezery, takže jsem byl za tuto prezentaci velmi rád.
V přednášce nám Marek vysvětlil, proč se vůbec PPC reklama používá, v jakých situacích má smysl a že může být opravdu užitečná. Navzdory tomu, že se říká, že sponzorovaná reklama mezi výsledky vyhledávání má oproti organickým výsledkům žalostnou efektivitu.
Já osobně spatřuji největší potenciál PPC reklamy všude jinde, než mezi výsledky vyhledávání. Například na kvalitně vytvořených a provozovaných partnerských webech, ve videích na YouTube a podobně. Vzhledem k tomu, že například Google AdWords je na to všechno napojený, může být tato vaše přítomnost úplně všude opravdu efektivní.
Marek nám také objasnil, že se nemusíme bát falešných prokliků a toho, že nám například konkurence vykliká rozpočet a budeme mít po srandě. Vše je totiž pečlivě sledováno, aby se podobné věci neděly.
Navíc PPC reklama má také svoje nezpochybnitelné výhody, například:
- Oslovení cílových zákazníků – máme spoustu možností personalizace této reklamy.
- Dobře měřitelné výsledky – snadno změříme, kolik lidí nám reklama přivedla a jakou měla efektivitu.
- Je levnější, než reklama v tisku a podobně.
- Prakticky neustálý brand building (šíření povědomí o značce).
- Zvyšuje počet opravdu relevantních návštěvníků webu.
Přednáška byla velmi zajímavá a jsem rád, že se jí Marek zhostil. Následovalo představení všech účastníků a diskuze až do pozdních večerních hodin.
Po skončení NetSrazu se nás několik přesunulo k Honzovi Linhartovi, kde jsme pokračovali partičkou pokru. I když to byla skvělá akce, trochu jsme toho při vstávání litovali :D.
Internet Marketing 2013
Ráno jsme dorazili ještě v probouzejícím se stádiu na konferenci. Program konference byl následující:
- Adam Zbiejczuk – revoluce už nastala a my jsme si jí nevšimli
- Robert Vlach – intelektuální marketing
- Miroslav Rojek – co znamená SEO dnes
- Jan Tichý – google analytics
- Luboš Louženský – rok 2013
- Jan Ambrož – v nouzi poznáš copywritera
- Petra Větrovská – 9 tipů jak získat zákazníka levněji
Podívejme se na každou přednášku trošičku podrobněji…
Adam Zbiejczuk – revoluce už nastala a my jsme si ji nevšimli
Adamova přednáška byla vynikající, informačně hodnotná, užitečná, pravdivá a v neposlední řadě i vtipná a zábavná. Osobně bych tuto přednášku zhodnotil jako jednoznačně nejlepší z celé konference.
Adam nám objasnil princip fungování sociálních sítí (teda po revoluci, které jsme si nevšimli). Bavili jsme se o tom, co a v jakých případech na sociálních sítích funguje a co už dnes opravdu nefunguje. Také jsme si řekli o trendech pro rok 2013. O tom, že nejvíce se na sociálních sítích chytají skupiny tzv. šedé zóny, které nemají brandový charakter, ale mají dobré jméno. Nejlepších výsledkú dosahují stránky s vysokými hodnotami engagementu – například „true story bro„, „mrdáme bez gumy…!!!“ a podobně. Tyto skupiny mívají velké množství fanoušků, kteří se účastní diskuzí a sdílejí. Trochu náročnější je však otázka – jak takovou skupinu monetizovat – tedy využít k vydělání peněz.
Dalším velmi zajímavým bodem Adamovy přednášky bylo to, že větší firmy by se měly více soustředit na segmentaci klientely. Například banka by měla mít pro každou pobočku stránku zvlášť, aby tato byla co nejosobnější.
Facebook je osobní záležitost – neosobní přístup je k ničemu.
Pár tipů z Adamovy přednášky na závěr:
- Nepotřebujete co nejvíce fanoušků – potřebujete ty své, opravdové fanoušky, kteří s vámi budou komunikovat a socializovat se.
- Záložky pořád existují, pořád můžete nefanouškovi ukázat nějakou svou speciální stránku – odkazujte tedy na ně a řekněte lidem, proč by se měli stát fanoušky.
- Klasická nadčasová pravda – odpovídejte na komentáře co nejdříve, nemažte kritiku – řešte ji a buďte empatičtí.
- Pokud jste kreativci, OSVČ, živnostníci – zvažte propojení brandu se svým osobním profilem – často může být mnohem efektivnější.
- Malé firmy mají výhodu v komunikaci.
- Velké firmy mají výhodu v marketingu, financích, placené reklamě a podobně.
- Mějte zajímavý obsah uvnitř stránky.
Robert Vlach – intelektuální marketing
Z Robertovy přednášky jsem slyšel bohužel pouze prvních 10 minut. Potom jsem si zašel pro kávu a v hale jsem se zapojil do konverzace s Adamem Zbiejczukem a strávil tam celou přednášku.
No ale podle toho, co jsem slyšel, jsem však o moc nepřišel :).
Miroslav Rojek – co znamená SEO dnes
Abych byl upřímný, od této přednášky jsem mnoho nečekal. Další žvásty o „dnešním seo“, kterými se hemží celý internet. Nicméně jsem byl velmi mile překvapen. Miroslav se přednášky zhostil výborným způsobem, příprava, informace i grafické doplnění bylo na výbornou.
Bavili jsme se o minulých a aktuálních praktikách, což mi lehce připomnělo mé povídání na Internet Marketing Srazu v Ostravě. Vše se samozřejmě točí kolem kvalitního obsahu. Podle Mirka je však nejvěším problémem to, že málokdo je schopen opravdu kvalitní obsah vytvářet.
Co se mi ale líbilo na přednášce nejvíce bylo to, že jsme s Mirkem prošli případovou studii. Mirek pracuje v Centrum holdings a stará se o několik zpravodajských portálů. A provedl nás tím, co všechno zahrnovala práce před volbami. Pojďme se na to v rychlosti podívat:
Víme o tom, že přijdou voldy, takže se na ně musíme s dostatečným předstíhem připravit. Několik měsíců předem je tedy potřeba udělat následující:
- Analýza klíčových slov
- Příprava jednotlivých landing pages na základě analýzy
- Prolinkování relevantního (již vytvořeného a publikovaného obsahu)
- Sledování a analýza webu
A jaký byl výsledek? Vytvořily se desítky landing pages, které během hlavní „sezóny“, která trvala 4 dny, přivedly stovky tisíc návštěv na daný zpravodajský server.
Společně jsme s Mirkem prošli celým procesem a musím uznat, že to bylo opravdu velmi velmi zajímavé… Moc se mi tato přednáška líbila…
Jan Tichý – Google Analytics
Honza si vzal za úkol vysvětlit nám základní metriky sledování návštěvnosti webu. Bohužel metriky nejsou nejkvalitnější a pro Google je velmi obtížné je měřit jinak. Honza se nám tedy snažil vysvětlit, jakým způsobem máme na tyto hodnoty (například počet „nových návštěvníků“) pohlížet, aby vypovídací hodnota byla smysluplná.
V podstatě jsme se na přednášce dozvěděli, že Google Analytics má spoustu nedostatků, na které si musíme dávat pozor. Na druhou stranu, blíží se úpravy, které by měly informační hodnoty GA opět posunout kupředu.
Luboš Louženský – rok 2013
Luboš, který pracuje pro hájedničku si pro nás připravil mnoho tipů pro rok 2013. Jeho přednáška byla velmi rychlá a dynamická, ale zároveň plná opravdu zajímavých nápadů a postřehů. Kromě běžných tipů jsme se také bavili o tom, kolik informací jsou schopné společnosti o svých zákaznících získat.
Pár Lubošových tipů:
- obrázek se chápe lépe než text
- spolupracujte všude, kde to dává smysl
- pokud jsou všichni stejní, buďte jiní
- muži přebírají role žen, i zde se dá uvažovat nad změnou cílení (úklid, vaření…)
- dnešní datová analytika umožňuje změřit nespočet věcí a vyvodit závěry
- na internet se snaží dostat i počítačově negramotní uživatelé, kteří mohou být zajímavou cílovou skupinou
- nikdo není dokonalý – naučte se přiznat chybu a řešit ji
- snažte se automatizovat vše, co se dá – získáte čas na to, abyste se věnovali svému businessu
- komunikujte se zákazníkem tehdy, když se to hodí jemu, ne vám
- využijte předplatné – je snažší ukecat zákazníka k nákupu jednou, než dvanáctkrát – nabídněte například měsíční odběr
- kašlete na mobily – nakupuje se z tabletů
- zkuste využít dynamické ceny – každý zákazník je ochoten zaplatit jinou cenu
- dělejte jednu věc, ale pořádně
- dělejte věci srdcem
Dále Luboš přišel s velmi zajímavou statistikou, kterou má ověřenou z velkého množství dat. Pokud při PPC reklamě cílíme na zájmy, míra prokliků se může zvednout až na dvojnásobek. Tohle je velmi zajímavá věc, kterou bych určitě neopomíjel :).
Jan Ambrož – v nouzi poznáš copywritera
Honza se ve své přednášce soustředil zejména na to, jak jsou copywriteři důležití a hlavně, jak jsou podceňováni a opomíjeni v nejdůležitějších fázích vývoje projektu.
Nejdůležitějším přínosem copywritera je:
- šetří čas
- zná taktiky
- přináší nové nápady
Jenže v drtivé většině případů se copywriter povolá do týmu ve chvíli, kdy už je příliš pozdě. Představte si, že vývojáři, programátoři a designéři připraví web. Web je hotový a pak se zavolá copywriter, aby jej naplnil texty. Jenže to je v základu špatně, protože copywriter může na tomhle místě potřebovat méně místa. Nebo na jiném je ho zase hodně. Co když v tom pravém panelu potřebujeme jen jedno tlačítko a nikoli odstavec textu.
Jednoduše řečeno – v takových situacích nemůže copywriter využít svých znalostí a schopností, aby nejlépe pomohl. Musí totiž pracovat s místem a prostorem, které mu připravili ti, kteří slovní symfonii a jejímu psychologickému dopadu na mysl potenciálního zákazníka vůbec nerozumí.
V 70% případů máme web a chceme obsah.
Ve 20% případů připravujeme web a chceme obsah.
Pouze v 10% případů plánujeme web a chceme obsah.
Přitom za c) je správně, to je ta nejefektivnější varianta.
Také nám Honza nastínil proces, jak by správný copywriter měl při vytváření textů postupovat. Nejdříve je potřeba si vymezit cílovou skupinu, následně udělat analýzu klíčových slov a dotazů, které tato cílová skupina nejvíce využívá, a na základě zjištěných informací navrhnout architekturu webu. Potom je potřeba vytvořit tzv. styleguide, tedy definici toho, co a jak budeme psát. Zároveň se navrhuje celý proces až do konce realizace a odhadují se náklady, kolik bude muset klient zaplatit.
Nejdůležitějším z celé přednášky je, že obsah + forma = potřeby cílové skupiny.
Konkurujte kvalitou svého obsahu, nikoli kvantitou. Čtete-li vynikající knížku, je vám jedno, jestli má 50 nebo 1000 stran. Stejně tak nudnou knihu nepřečtete ani když jich bude mít pouze 20.
Petra Větrovská – 9 tipů jak získat zákazníka levněji
No a závěrečné přednášky a bojem s únavou obecenstva se ujala Petra Větrovská, nejznámější česká specialistka v oblasti PPC reklamy. Přednáška byla velmi zajímavá, protože Petra měla všechny příklady a tipy doplněné o praktické ukázky a statistická data. Pojďme se podívat na těch 9 tipů:
- Průběžně kontrolujte vyhledávací dotazy a odstraňujte ty, které jsou irelevantní.
- Zvyšte míru prokliků formálními úpravami textů – nezáleží pouze a jen na textu, ale i na formě.
- Zvyšte kvalitu cílové stránky – naučte se rozlišovat informační dotazy od komerčních a směrujte na vhodnou landing page.
- Experimentujte s cenou za proklik.
- Zaměřte se v remarketingu na čas a pronásledujte konkrétnější cílové skupiny. Lidé v různých časech reagují rozdílně a je dobré mít připravená odlišná reklamní sdělení.
- V rámci negativního remarketingu lze ušetřit – zde například necilte na člověka, který nakoupil, připomeňte se mu za týden nebo měsíc apod.
- Nastavte cenu za proklik v závislosti na čase – například cena za proklik se liší v pracovní den a o víkendu. Stejně tak se liší i míra konverzí a ochota lidí nakupovat.
- Maximalizujte sitelinky. Pokud nevíte, co to sitelinky jsou, obrázek níže vám to objasní. Jednouše čím více místa zaberou sitelinky, tím níže je vaše konkurence a tím více místa máte na to, abyste oslovili uživatele.
- Inzerujte kompletní nabídku produktů – Google má službu product listing ads, která zobrazuje přímo obrázek daného výrobku, zkuste se tuto službu snažit využít co nejlépe ve svůj prospěch.
Bonusový tip – rozšířené kampaně – úplně nové AdWords, které mají nové schopnosti:
- Nabízet produkty podle času, místa a zařízení.
- Reklamy podle kontextu, ve kterém se uživatel nachází.
- Pokročilé možnosti reportů.
Čili – je potřeba se s novými AdWords naučit co nejdříve pracovat a využít tuto výhodu ve svůj prospěch 😉
A jak se na konferenci líbilo mě?
Kdybych měl seřadit přednášky podle toho, jak se mi líbily, pak by žebříček vypadal následovně:
- Adam Zbiejczuk – revoluce už nastala a my jsme si jí nevšimli
- Miroslav Rojek – co znamená SEO dnes
- Luboš Louženský – rok 2013
- Petra Větrovská – 9 tipů jak získat zákazníka levněji
- Jan Tichý – google analytics
- Jan Ambrož – v nouzi poznáš copywritera
- Robert Vlach – intelektuální marketing
Po přednášce Petry Větrovské jsme se přesunuli do nedalekého klubu, kde se konala afterparty. Seděli jsme až do ranních hodin, bavili se a poznávali nové lidi, diskutovali o nejrůznějších projektech a hlavně – osobně poznávali lidi, které už tak nějak známe delší dobu díky internetu :).
Celý víkend byl opravdu fantastický a už se těším na další podobnou akci :). A pokud vás tato témata zajímají, měli byste se podobných akcí účastnit také – bez výmluv!
Dočetli jste vážně až sem? Až do konce? Skvěle! Jak se vám report líbil? Byli jste na konferenci? Podělte se s námi o své dojmy a zkušenosti 😉
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: NET sraz » 25. NET sraz v Olomouci – report