Abychom uspěli a byli lepší než naše konkurence, musíme být kreativní!
Lidé tohle všechno znají, to chce nějakou novinku!
Každý e-shop vypadá skoro stejně, my chceme být jiní!
Potřebujeme něco, čím zákazníkům i konkurenci vytřeme zrak, něco, co nikdo nemá/nezná!
…
Jsou vám tyto věty povědomé?
Jsem si naprosto jistý, že ano. Jsem si také naprosto jistý, že spousta z vás tímto směrem někdy uvažuje. A určitě to není špatný přístup, jen musíte vědět, kdy jej aplikovat a kdy pořádně šlápnout na brzdu své kreativity a držet se při zemi – držet se konvenčních způsobů.
Okrajově jsme se o tom bavili i s Honzou Kvasničkou ve druhé epizodě podcastu Propagace Na Internetu.
Kde se tedy vyplatí být kreativní a kde je to špíše na škodu?
Kdy je kreativní přístup dobrý?
Kreativita je velmi ceněnou komoditou a některé firmy jsou ochotné za ni platit obrovské peníze. Stačí jen dobrý nápad a je to… Zisky se hrnou a konkurence nemůže spát, protože přemýšlí, co udělat, aby byla v očích zákazníků zase „cool„.
Kreativita je ale zároveň vzácným (omezeným) statkem. Jen vzpomeňte na bezpočet autorů knih, malířů a jiných umělců, kteří sice stvořili díla, o kterých se mluví i několik století po jejich smrti, ale zároveň měli i své neproduktivní doby, kdy i několik let nevytvořili vůbec nic. Ale vůbec nic.
Kreativitou nemůžeme plýtvat a musíme si ji šetřit na věci, kde je opravdu potřeba. Upotřebíme ji zejména v těchto oblastech:
- Marketingový plán.
- Budování zpětných odkazů.
- Co dát zákazníkům navíc oproti konkurenci.
- Jak přistupovat k řešení problému.
- Jak rozšířit povědomí o firmě.
- Jaké texty použít, aby upoutaly pozornost našeho zákazníka/návštěvníka.
- A podobně…
Kde naopak kreativitu musíme spoutat a potlačit?
Kreativita by se neměla plést do návrhu jakýchkoli procesů, kde apelujeme na zvyklosti uživatelů. Pokud chceme, aby se uživatel dobře orientoval na našich webových stránkách, musíme využít takový design a takové rozmístění prvků, aby pro něj bylo snadné a intuitivní přesouvat se z místa na místo.
Jednoduše – čelíme zde zavedeným zvyklostem.
Příklad: když si otevřete vyhledávač, očekáváte, že nejdůležitějším prvkem bude pole pro vyhledávání. Vyplníte jej a vůbec nepřemýšlíte nad tím, jak jej zprovoznit. Prostě kliknete na jednoduché tlačítko hledat, které za posledních 30 let svůj design a umístění změnilo jen nepatrně.
Další příklad: nikdo vám nemusí vysvětlovat, co zadat do pole „Jméno“ a „Heslo“ a že pak musíte kliknout na tlačítko „Přihlásit“. Víte to, nevíte odkud, ani kde jste se to naučili. Je to pro vás samozřejmost. Víte to, protože jste na to zvyklí.
A právě proto, že obsluhovat něco, na co nejsme zvyklí, nás přesouvá do zóny nepohodlí, právě proto bychom se měli vyhnout kreativnímu řešení layoutu (a to zejména při návrhu e-shopů).
Pokud si najmeme precizního kreslíře, který nemá ani ponětí o tom, jak uživatel pracuje, vytvoří nám oslnivý design. To je jeho práce. To, že se v tom designu nebude uživatel schopen orientovat, to je věc druhá.
I když se tedy snažíme odlišit od konkurence, neměli bychom přesouvat prvky na které jsou uživatelé zvyklí. Bavíme se zejména o těchto nejdůležitějších částech e-shopu:
- Nákupní košík (vpravo nahoře)
- Informace o e-shopu, kontakty, a podobně (horizontální menu, popřípadě co nejblíže hlavičce, nebo v ní)
- Kategorie produktů (levé menu – panel)
- apod.
Pokud zákazníci nenajdou důležité prvky tam, kde je očekávají, zvyšuje se procento těch, kteří odcházejí. A co si budeme namlouvat, i jednotky procent znamenají znatelné rozdíly.
Dávejte si pozor, abyste neplýtvali kreativitou na místech, kde je to spíše na škodu, než k užitku.
Mohlo by vás zajímat také:
Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!