Jak By (Podle Mého) Měla Vypadat „SEO“ Agentura

Jak by (podle mého) měla vypadat "SEO" agentura

Dnes jsem si vzal na mušku toto lehce kontroverzní téma. Ne, nemám SEO agenturu a SEO není mou obživou.

Studuji a dělám SEO již více než pět let, pro své vlastní projekty a jako nadšenec. Nikde v tomto článku tedy nenajdete nic jako „Vidíte? Všichni to dělají blbě, najměte si mě!„.

V nadpisu jsem uvedl (podle mého) a „SEO“. SEO jsem uvedl v uvozovkách, protože si jednoduše myslím, že agentura již dnes nemůže dělat jen a pouze SEO, aby klientovi opravdu pomohla, aby se tato investice klientovi vyplatila a aby byl spokojen. Je toho mnohem více…

Takže? Jdeme na to!

Pozor na podvodné techniky

Na úvod bych rád poznamenal, ať si dáváte velký pozor na podvodné praktiky, kterých je internet opravdu plný. Například e-mail s nabídkou, který jsem dostal, byl typické „ponzi scheme„. Jedná se o službu, kterou si zakoupíte, pak zjistíte, že je k ničemu, ale peníze vám už nikdo nevrátí.

Nebo se také může jednat o podvod ve stylu, o kterém mluvil před časem Petr Jeník ve svém článku Už jsem přišel na to, jak funguje garance pozic ve vyhledávačích. Jednoduše – dávejte si pozor na vše, co je moc pěkné na to, aby to byla pravda. Nepočítejte s tím, že v dnešní době, kdy každou minutu vznikají nové webové stránky, vás někdo prosadí na internetu snadno, rychle a bez práce. Pěkně se také na podobné téma rozepsal Lukáš Pítra ve svém článku Slova a sliby, ze kterých mrazí. Na pohádky se můžete podívat v televizi ;).

A teď už k tomu pravému ořechovému… Jak by taková firma/agentura měla vypadat?

Vaše firma, vaši zákazníci, vaše produkty, služby a cíle

Agentura, která se má postarat o váš marketing na internetu, by se měla snažit získat co nejvíce informací o vaší firmě, vašich produktech/službách, ale také o principu, na jakém vaše firma funguje. Je velká pravděpodobnost, že se od své konkurence v některých zásadních bodech odlišujete. A právě tyto odlišnosti by měly hrát ve váš prospěch. Agentura by se měla snažit tyto silné stránky najít a vyzdvihnout.

Také by se vás měli ptát na vaše potenciální a cílové zákazníky. Na koho se nejvíce zaměřujete a koho je potřeba na internetu oslovit? Co mají vaši cíloví zákazníci rádi, co je dokáže naštvat, nebo z čeho mají strach? To jsou velmi důležité informace, které agentura potřebuje, aby jejich práce byla efektivní.

V neposlední řadě by se vás také firma, která vám internetový marketing zajišťuje, měla zeptat, kam směřujete. Čeho chcete pomocí internetu dosáhnout a co přesně si od toho slibujete?

Co za své peníze dostanete?

Požadujete nějaké služby, agentura bude chtít zaplatit.

To je naprosto logické. V nemálo případěch však můžete zaplatit za spoustu služeb, které jsou nedokončené, udělané špatně, popřípadě neudělané vůbec.

Hned na začátku spolupráce s agenturou byste si měli jasně stanovit, co od agentury čekáte, že udělá. Výsledky a cíle by měly být měřitelné a agentura by měla být schopna doložit, že těch cílů bylo opravdo dosaženo.

Nikdy si nekupujte jen „internetový marketing“. Zde se totiž posun a zlepšení velmi těžce sleduje a hlídá. Kdokoli vám pak může nadhodit opravdu hodně činností, které udělal a které chce mít zaplacené, přestože výsledný dopad je nulový.

Bez vás to nepůjde

Pokud si náhodou myslíte, že jen zaplatíte někomu, aby vás „profláknul“ na internetu, a že stačí zaplatit agentuře a nemusíte se dál o nic starat, nejspíše vás velmi zklamu. Toto je totiž možné pouze v případě, že máte na internetu velmi slabou konkurenci a že tedy stačí pár jednoduchých úprav on-page faktorů.

Pokud je konkurence šikovnější, budete se muset zapojit. Rozumím tomu, že se opravdu chcete věnovat jen svým záležitostem a tohle byste nejraději nechali na samotné agentuře, která vám tyto služby přislíbila. Pokud se tím opravdu nechcete zatěžovat, nejlepším řešením je pověřit někoho z firmy, kdo bude s agenturou úzce spolupracovat. Bude s nimi vše konzultovat, pomáhat jim s realizací a bude se od nich učit, jak se to dělá.

Vy (a vaši zaměstnanci) víte o svém oboru nejvíce. A nejen o svém oboru, ale také o svých zákaznících. A to, co vy víte nejlépe, je právě pro internetový marketing velmi důležité. To co dělá agentura, je odborná činnost, kterou vy neumíte. Vše ostatní je vaše parketa…

Jak už jsem se zmínil výše – agentura by s vámi měla sama od sebe navazovat spolupráci – měli by se snažit dozvědět se co nejvíce o vašem oboru a o vašich potenciálních zákaznících. Měli by znát vaše silné a slabé stránky oproti konkurenci a vědět, jakými „zbraněmi“ na internetu perfektně zaútočit.

Čím více se do samotného procesu zapojíte, tím lepší a dlouhodobější bude výsledek. Při této spolupráci s agenturou se i vy sami můžete naučit spoustu věcí, které třeba od této chvíle můžete dělat sami a které vám umožní dále růst a rozvíjet se.

Jaká by tedy agentura měla být?

  • Zvědavá – pořád by vás měli otravovat s nějakými otázkami a snažit se o vás a vaší firmě zjistit co nejvíce. Velmi důležité jsou také informace o vašich zákaznících.
  • Otestovaná – podívejte se na reference, pro koho tato firma v minulosti pracovala. Popřípadě se neostýchejte a zkuste někomu z dané společnosti napsat e-mail, jak byli s firmou spokojeni. Třeba budete mít štěstí a podělí se s vámi o své zkušenosti.
  • Nohama na zemi – agentura by vám měla slíbit jen to, co je opravdu schopná docílit a zároveň tak, aby vám dosažení cílů byla schopná doložit.
  • Otravná – agentura by se vás měla také snažit zapojit do procesu. Dnes je internetový marketing natolik sofistikovaný, že k tomu, abyste uspěli v konkurenčním prostředí, bude potřeba i odborných informací, znalostí a zkušeností, které máte jen vy a vaši zaměstnanci.
  • Mentor – agentura by ve své podstatě měla být vaším mentorem při marketingu na internetu. Měla by vám pomáhat se rozvíjet a zapojit internetový marketing do svého marketingového mixu.

Jaká by naopak vůbec být neměla?

  • Levná – optimalizace webu a jeho propagace za pár korun samozřejmě smrdí. Pokud vám má někdo udělat kvalitní práci, musíte za ní také zaplatit.
  • Nekomunikativní – pokud vám agentura zajišťuje služby a přitom vás k tomu vůbec nepotřebuje, nejspíš bude něco špatně.
  • Chlácholající – neměla by vám slibovat garantované pozice, zaručené zákazníky a podobně. Jedna z věcí, které jsem nejvíce alergický je to, když mi někdo zavolá, že pro mě má mnoho zákazníků. Nebuďte naivní 😉
  • Tajemná – když se zeptáte na předchozí klienty, neměla by agentura mlžit. I když sice nemohou mluvit o všem, co pro firmu dělali (to jsou tajné informace), určitě vám mohou sdělit alespoň názvy firem.

Co byste do článku ještě doplnili? Jaká by měla být „SEO“ agentura podle vás? Pište do komentářů 😉 (a prosím nezapomeňte článek sdílet na sociálních sítích :))

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

26 komentářů u Jak By (Podle Mého) Měla Vypadat „SEO“ Agentura

  1. Jirka napsal:

    Jaká je „obvyklá“ cena za takto prezentovanou službu ? Rozhodně to nebudou stovky, ale tisíce. Dělá se jakási dohoda předem ?

    • Jakub napsal:

      Ahoj Jirko, bohužel na tuto otázku nelze odpovědět. Cena za takovou službu se liší projekt od projektu. Je to stejné jako například „oprava auta“. Není možné určit přibližnou cenu, protože nevíš, co je to za auto, co je porouchané a kolik stojí náhradní díly.

      Vždy bych doporučil nechat si udělat cenovou nabídku od více firem – co by chtěli s webem udělat a kolik by to stálo. No a tyto nabídky si prostě porovnat 🙂

    • Pavel Ungr napsal:

      Jirko to záleží na typu webu, jeho situaci, konkurenčnosti oboru, ale u solidního konzultanta/linkbuildera/copywritera se hodinová sazba pohybuje mezi 1 – 3 000 Kč. A počítejte že pracovat na webu méně než 10 hodin je nesmyslné. Stejně tak je třeba vypracovat i vstupní analýzy. Ale snad jsem vám nastínil situaci. Pochopitelně jiná cena by byla za SEO pro mall.cz nebo alza.cz a jiná pro tento web.

      • Jirka napsal:

        Fíha, minimálně 10 hodin, takže min 10-30.000,- Já to propánakrále nezpochybňuji, jen přemýšlím o návratnosti. Pokud jsem poslal pomocí Mailchimp 594 emailů a z toho 390 nebylo ani otevřeno, tak nevím. Samozřejmě je to o obsahu a pokud si to vyrábím spíš jako koníčka, těžko očekávat nějaké „výnosy“. Asi budu tento obor ještě chvíli pozorovat a studovat jaksi z povzdálí a učit se. Každopádně čtu a vstřebávám vše nové a těším se na rady vás „mazáků“.

        • Pavel Ungr napsal:

          No jak jsme řekl, záleží na oboru. Třeba bych si ověřil jestli váš obor a fráze které jsou pro vás zajímavé mají ten potenciál. Tzn. pokud seženete fráze které v součtu mají například v přesné shodě hledanost 50 000, tak dostanete v ideálním případě 5 000 na web přes SEO a řekněme, že bude konverzní poměr 2% a to vám přiveden 500 objednávek. Budete li mít na každém výrobku marži 100 Kč tak vám to vynese 50 000 tzn. že máte čistý zisk 20 000. A na tohle se právě dělají vstupní analýzy aby tohle zjistily :-). A takhle důkladnou přípravu vám udělá jen zkušený partner, ať už je to agentura nebo freelancer. Prostě za tu kvalitu a servis platíte. Ruzní pokoutní SEO šamani vám to udělají za 500 měsíčně, ale vůbec netušíte proč nebo co se děje.

          • Marcin napsal:

            You actually make it aapper so easy with your presentation however I to find this matter to be actually one thing which I believe I’d by no means understand. It sort of feels too complex and very extensive for me. I am having a look ahead for your next publish, I will try to get the dangle of it!

  2. Pěkný článek.
    Tady jsou moje kritéria (indície, rady), která lidem říkám, když si vybírají odborníka (nebo agenturu) na SEO:

    Hledejte společnost, která vám ukáže jako referenci někoho, kdo se již dostal na přední místa ve výsledcích vyhledávání. Nejlepší je, pokud má společnost v referencích podobně velkou stránku, s podobným zaměřením. Například internetový obchod s podobným ročním obratem.
    Kontaktujte reference společnosti a zeptejte se osobně, jak se klientům s touto společností spolupracuje.
    Hledejte společnost, která neobsluhuje příliš mnoho klientů, aby se vám mohli věnovat, a také tu společnost, která s většinou klientů spolupracuje dlouhodobě.
    Podívejte se po internetu, jestli o společnosti někdo negativně nemluví. Pokud by takových nespokojených klientů bylo hodně, dejte od nich ruce pryč.
    Nevybírejte společnosti jenom podle jejich velikosti a mnohaleté působnosti. I malé firmy a jednotlivci mohou vašim projektům pomoct.
    Spočítejte si, jestli se vám spolupráce vyplatí. Pokud na první pohled vidíte, že se nevyplatí, ani jí nezačínejte a najděte někoho jiného pro spolupráci.
    Vybírejte společnosti, které působí primárně v České republice, nebo v místě, kde chcete SEO dělat.
    Po zahájení spolupráce se koukejte, jak SEO dělají a jestli je to podle vás ten správný způsob, jak ho dělat.
    Chtějte po několika měsících výsledky, ale na druhou stranu netlačte na pilu příliš. Společnost by se pak mohla uchýlit ke krátkodobým strategiím, což nechcete.

    Nebojte se začít pomalu. Nepřepalte rozpočet na činnosti s optimalizací pro vyhledávače spojené. V rámci malého rozpočtu chtějte malé výsledky, ale musí se dostavit. Nechte jim čas, ať ukáží, co v nich je. Neukončujte spolupráci ihned po 1 měsíci, kdy se ještě neměly možnost dostavit výsledky.

  3. Právě při té (periodické) úpravě on-page faktorů by měl klient spolupracovat, většinou to bez něj ani za něj udělat nejde. Pro většinu lidí je podle mne věší oříšek udělat linkbuilding, než implementovat seo doporučení na vlastní web, protože takových návodů je poměrně dost.

  4. Pavel Ungr napsal:

    Josefe to snad nemyslíte vážně. „Hledejte společnost, která vám ukáže jako referenci někoho, kdo se již dostal na přední místa ve výsledcích vyhledávání.“ Takže se stále budeme držet SEO taktik z minulého století? Nezajímá nás přínos (tedy peníze) ale stále pozice, které jsou navíc neměřitelné?!

  5. Josef napsal:

    Pavel: To by bylo nejlepší, ale jak víme, jaký přínos pozice pro konkurenci mají? Nevidíme přeci do jejich statistik a nemůžeme vědět, jestli jim pozice opravdu vydělávají. Málokterý obchod nám toto sdělí, jsou to interní informace. Můžeme to odhadnout, třeba pokud existuje reference z našeho oboru, ale pokud ne, nezbývá nám hodnotit alespoň podle toho. Jak chcete přínos přesněji zjistit?

  6. Pavel Ungr napsal:

    Josefe, solidní agentura nebo solidní freelancer prostě pozice mezi KPI nedává. Měříme jen to co má prokazatelný přínos pro klienta. Což jsou v 90% případů zisky z objednávek. Což změříte mnohem exaktněji než pozice.

  7. Josef napsal:

    To je dobře. Ale když si agenturu vybíráme, tak je to ještě před tím, než s ní začneme spolupracovat. A to ještě nevíme, jaké zisky nám přinese. Takže nám nezbývá než se podívat, jak asi pomohla ostatním klientům. Ideální by bylo znát kolik každému přinesla zisků v objednávkách, ale to většinou nevíme. Takže se můžeme podívat do SERPu a reference si proklepnout na klíčových slovech, jako jedno z hodnotítích kritérií.

  8. Pavel Ungr napsal:

    No to je pochopitelně na nic. Protože nevíte jaké cíle spolu měli interně dohodnuté. Neviděl jste analýzu klíčových slov. Třeba to bylo SERM nebo brandová kampaň. prostě takovéhle doporučení je na nic. Resp. je to k něčemu pokud se pohybujete v nekvalitních SEO kanálech, se SEO Experty, SEO Servis aj. Myslel jsem, že se tu bavím o profesionální realizaci SEO s jednoznačným přínosem pro klienta.

    • Jakub napsal:

      Zdravím tě Pavle, nejdříve děkuji za tvůj čas, každá taková diskuze je přínosná pro čtenáře 🙂 ale chtěl bych tě požádat – pracuješ v H1 a máš se SEO bohaté zkušenosti, zkus nám poradit, podle čeho by si měl zákazník vybrat agenturu, na co by ses díval ty jako profesionál? 🙂 předem děkuji za reakci

  9. Pavel Ungr napsal:

    No podle mě první co by mělo klienta zajímat, jestli dokáže agentura svými aktivitami nejenže pokrýt náklady, ale samozřejmě i vydělat. Tzn. pokud já vložím do SEO 50 000, chci mít zaručeno, že z toho minimálně 51 000 budu mít. To je totiž důvod proč SEO děláme, snažíme se víc vydělat.
    Je samozřejmě možné mít i jiné cíle – větší viditelnost značky, zvýšení návštěvnosti, zvýšení konverzního poměru i počtu konverzí. Správná agentura by se měla ptát co klient vlastně potřebuje a pokud na základě svých zkušeností zjistí, že klient vyžaduje nesmyslné cíle – jako třeba pozice -měla by mu dokázat vysvětlit, proč to není pro něj rozumné. Nicméně jinak by měla dělat jen to, jak může klientovi maximálně pomoct. Takže pokud se někdo dost neptá, je to špatný freelancer nebo špatná agentura.
    Určitě by uměla klientovi vysvětlovat co a jak dělá a co mu to přinese. Samozřejmě správně reportovat (obhajovat) své výsledky a reálně odhadovat cíle. Dokonce by měla umět říct ne, když se SEO pro web nevyplatí.
    Ideální je pokud vám nabídne výkonový model za zvolené cíle. Tzn. my vám zvednem konverzní poměr o 2% a vy nám pak zaplatíte o 200% více:-)
    Je toho hodně a je to spíše na článek, který třeba napíšu:-)

  10. Pingback: What Is SEO | Koho to nezajímá, ať si...

  11. Pokud je firma menších rozměrů, doporučil bych spíše se podívat po někom na volné noze. Pokud chcete spravovat rozpočet komplexně doporučuji využít služeb agentury. Rozhodně se, ale zaměřit na ROI.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!