14.6.2013 se konala konference SEO Restart 2013, od které jsem si sliboval, že se bude točit kolem odlišných témat, než běžné konference se zaměřením na optimalizaci webových stránek.
Zároveň se mi líbilo složení řečníků a na konferenci jsem se opravdu těšil. V tomto článku se vám pokusím průběh a přínos konference co nejvíce přiblížit. Snažil jsem se do textu zakomponovat i slajdy přednášek jednotlivých řečníků (pokud jsem je tedy našel :)).
Pokud tento článek čte někdo, kdo na konferenci přednášel a nevidí zde své slajdy – pošlete mi link a já je doplním.
Konference byla velmi zajímavá a tak se připravte na delší čtení, pokud byste si rádi přečetli jen pár vět, mrkněte raději na Twitter ;).
Celý den začal fantasticky tím, že mi málem ujel vlak a už jsem si o tom i připravoval tweet. Nakonec jsem jej ale tak tak stihl a celý den byl zachráněn :). Dorazili jsme na konferenci, zaregistrovali jsme se, dostali jsme všichni cool vysačky (jak vidíte na úvodním obrázku) a další dárky a šli jsme se usadit.
A jak konference probíhala?
Keynote – Honza Tichý
Celou konferenci nastartoval Honza Tichý, který přirovnával minulé SEO (také známé jako PraSEO, SEO optimalizace…) ke cargo kultu – tedy proces, kdy se snažíme dosáhnout úspěchu tím, že napodobujeme vnější (nikoli vnitřní!) znaky úspěšných webů.
Těmito vnějšími znaky může být například velké množství obsahu (ale už se nestaráme o to, aby byl opravdu kvalitní) nebo velké množství zpětných odkazů (a opět nekvalitních), hodně fanoušků na Facebooku (klidně nakoupených, však co, hlavně že je jich hodně) a tak dále.
SEO optimalizátoři minulosti nevěnují dostatečnou pozornost vnitřním znakům. Například to, aby web byl přínosným, pomáhal uživatelům řešit jejich problémy, nabízel jim něco navíc, bavil je, zajímal je, šokoval je a tak dále.
Chceme-li dělat SEO tak, aby mělo úspěch i zítra, za měsíc či za rok nebo deset, musíme věnovat pozornost vnitřním faktorům. Vyhledávače totiž přikládají stále větší váhu relevanci a popularitě. Učí se a zlepšují se, aby dokázaly s těmito faktory pracovat co nejlépe.
Další zajímavostí je také to, že i samotný uživatel (tedy vyhledávající) prošel za posledních několik let určitou evolucí. Mění se způsob, jakým lidé vyhledávají, kde vyhledávají a v čem vyhledávají. Dnes už vyhledávače indexují i videa, obrázky a podobně.
Nesnažme se tedy oblbnout fulltexty, snažme se uchvátit své cílové zákazníky.
Velmi pěkný start konference…
Sny o linkbuildingu – Zdeněk Dvořák (aka Linki)
Linki nám v první polovině přednášky povykládal o vývoji zpětných odkazů a tom, jak se na ně lidé i vyhledávače dívali od počátků až do dnes. Podívali jsme se také na zastaralé techniky linkbuildingu a na to, co měly společného. Všechny dnes nepoužitelné techniky budování zpětných odkazů měli společné následující:
- objem,
- snadná dostupnost,
- masové rozšíření,
- krátkou životnost,
- negativní dopady do budoucna.
Prostě někdo přišel na způsob, jak oblbnout vyhledávače a pustil se do toho. Dělalo se to ve velkém, protože to bylo jednoduché. Ostatní na to přišli a začli to dělat také. Masové rozšíření samozřejmě na tuto „chybu“ upozornilo Google a tak se provedly potřebné změny.
Kromě toho, že už to nefungovalo, byly na webové stránky, které daných technik využívaly, vypuštěny krvežíznivé bestie jako třeba Panda a Penguin. Tudíž nejen, že by se nedostavilo kýženého efektu pro majitele webových stránek, ale ještě se dotyční dočkali negativních důsledků, které museli pracně napravovat.
Jak by měl pracovat a co by měl řešit kvalitní linkbuilder?
Dobrý linkbuilder by měl dokázat zhodnotit riziko získání zpětného odkazu. Už víme, že zpětné odkazy mohou web i poškodit, proto je důležité vzít v úvahu také to, jestli web, na který zpětný odkaz umístíme, není rizikem do budoucna.
Dobrý linkbuilder by měl být kreativní a hledat příležitosti pro získávání zpětných odkazů na místech a způsoby, které ostatní nedělají. Jen tak, že bude jiný a lepší, dosáhne kvalitnějších výsledků, než ostatní.
Dobrý linkbuilder by měl mít přehled o tom, co se děje na trhu a měl by na tyto situace dokázat zareagovat. Měl by vědět, jaké jsou problémy zákazníků, měl by je dokázat odhalit a na základě těchto informací nechávat vytvářet obsah, který tito uživatelé potřebují.
Dobrý linkbuilder by si měl vytvářet dobré vztahy. Odkazy umísťují lidé, nikoli stroje a dobré vztahy dokážou mnohé. Dobré vztahy dokážou pozitivně ovlivnit náklady, dokážou přinášet nové příležitosti, popřípadě nové exkluzivní informace.
Dobrý linkbuilder by měl být také dobrým obchodníkem, aniž by jako obchodník vystupoval. Je důležité si uvědomit, že ta nejlepší nabídka nikdy nepřijde jako první. Proto se vyplácí dělat si průzkum trhu, prověřit si nabídku na různých místech, mít na paměti minulý bod a zároveň se na situaci dívat očima obchodníka :).
Dobrý linkbuilder by měl být členem týmu. Nemělo by to být tak, že linkbuilder je najatý externista, který sází zpětné odkazy jak na běžícím pásu. Pro firmu/klienta je vždy nejpřínosnější, pokud všichni pracují jako tým. Ten, kdo zpětné odkazy vytváří, by měl být vždy informován o tom, co se ve firmě děje a co se chystá. Využijte synergie.
A jaké jsou charakteristiky, důsledky a výsledky tohoto dobrého, kvalitního linkbuildinku?
- Linkbuilding stojí více peněz.
- Linkbuilding trvá déle.
- Má mnohem trvalejší a silnější efekt.
Chytrý linkbaiting v praxi – Martin Matějka
Martin si připravil skvělou prezentaci, ve které nám ukázal příklady toho, jak udělat úspěšnou linkbaitingovou kampaň. Cílem linkbaitingu je:
- zaujmout
- přilákat
- vytěžit (a nejlépe těžit dlouhodobě)
Efektu linkbaitingu můžeme dosáhnout více způsoby, například skrze:
- vtipný obsah,
- zajímavý obsah,
- kontroverzní obsah,
- užitečné funkce.
K tomu, abychom vytvořili efektivní linkbaitingovou kampaň musíme vědět, pro koho ji děláme a jak nejlépe můžeme tyto cílové zákazníky nadchnout. Je tedy dobré udělat si analýzu cílových zákazníků a zjistit, co jsou zač, jací jsou, co, chtějí, co potřebují, jaké mají problémy a podobně.
Musíme nejdříve pochopit jejich potřeby a následně vymyslet formu, jakou jejich potřeby uspokojíme.
Dejte návštěvníkům víc, než musíte. Dejte jim možnost realizovat se a vyjádřit jejich vlastní (i když nelichotivý) názor. Zajímavé informace se sdílejí!
Závěrem:
- Pochopte své zákazníky.
- Nebojte se dělat neziskové věci.
- Zapojte zákazníky do tvorby obsahu.
Hledám vhodného partnera – Antonín Cicvárek
Tondova prezentace se zaměřila na velmi jednoduché, ale zároveň velmi zajímavé téma.
Při výběru konzultanta/agentury by klient měl věnovat pozornost také tomu, zda-li dotyčný rozumí oboru podnikání, pro který jsou marketingové služby potřeba.
Znalosti marketingových technik na internetu jsou velmi důležité a cenné, ale znalost daného oboru je jádrem celé propagace. Pokud totiž marketér rozumí danému oboru, má před ostatními velký náskok. Ví, jaké jsou problémy zákazníků, má přehled o situaci na trhu a tak dále.
Velmi zajímavá myšlenka, která směřuje tím směrem, že by specialisté na internetový marketing (a prakticky jakoukoli jeho podmnožinu) měli fungovat čím dál více jako konzultanti, nikoli jako výkonná pracovní síla. Jádro by totiž měli dělat ti, kteří dané problematice/oboru rozumí.
Za SEO krásnější – Pavel Ungr
Pavel se ve své prezentaci zaměřil na poslední update Penguina a také na metadata.
O posledním Google updatu Penguin 2.0 jsme si napsali detailní článek, takže jen pro jistotu, prušvih a trable způsobují:
- Duplicita na webu (dokonce v tom můžete být nevině, když někdo okopíruje váš obsah).
- Přeoptimalizace webu (příliš mnoho klíčových slov).
- Penguin 2.0 je výrazně citlivější na Black Hat SEO (nepovolené praktiky).
Jak poznáme nekvalitní web? Zpětné odkazy vedou převážně na úvodní stránku (nikoli na různé podstránky webu), chybí zde kontext a smysl linkování. Nekvalitní web nemá žádné zdroje, reference a podobně.
Role agentury/specialistů se přesouvá spíše do úrovně konzultací – samotný obsah, který je základem celého marketingu, musí vytvářet provozovatel podnikání – ten tomu rozumí nejlépe.
Chcete-li být na první stránce/pozici ve vyhledávačích, musíte si to zasloužit. Zasloužíte si to?
Obsah je král, ale kontext a míra zaujetí vládne. Mluvte ke správným lidem tou správnou řečí.
Používejte metadata. Tím dokážete ještě více upřesnit Googlu, o čem (a pro koho) jsou vaše stránky. Budujte autorství, Google stále věnuje více pozornosti tomu, kdo je kvalitním autorem.
„Nové SEO“ by tedy mělo být důvěryhodné, přirozené, sociální a měli bychom se vydat tím směrem, abychom svým potenciálních zákazníkům pomáhali a tím si i přední pozice opravdu zasloužili.
Další zajímavá fakta:
- O nedávném experimentu – Google i Seznam zaindexovali stránky, na které vedly odkazy pouze z Facebooku/Twitteru.
- Klaboseni.cz má zakázanou indexaci, ale vede na něj takové množství odkazů, že se zákaz indexace rozhodl Google ignorovat a vrací jej mezi výsledky vyhledávání.
Jak se ladí váhy ve vyhledávačích – Štěpán Škrob
Štěpánova prezentace byla mnohem více technická a vysvětlil nám, jak vlastně Seznam pracuje na tom, aby výsledky vyhledávání byly co nejrelevantnější.
Ve zkratce řečeno, nastavování probíhá automaticky na základě strojového učení. Algoritmus se učí sám a podle toho, co se naučí se snaží zobrazovat mezi výsledky vyhledávání ty nejrelevantnější webové stránky.
Zároveň tomuto učení napomáhají kalibrátoři, tedy zaměstnanci, kteří ohodnocují nabízené výsledky vyhledávání a tím říkají jádru systému, které stránky jsou relevantní na daný dotaz a které nikoli. Štěpán tyto kalibrátory nazval vtipně „klikoši“ 🙂 rozesmál tím celý sál.
Také dokázal všechny pobavit vtipným slidem (ze života), kdy se někdo v rámci emailové konference seo.nawebu.cz zeptal následovně (či podobně):
Nevíte někdo, jakou má váhu titulek na Seznamu? Vím, že velkou, ale nevíte, kolik přesně?
Načež Dušan Janovský odpověděl:
0,625
Yuhů
Tímto dostal každého účastníka SEO Restartu :D.
SEO je maraton a zlatá ze stovky vám ho nevyhraje – Marek Prokop
Poprvé jsem se zúčastnil přednášky Marka Prokopa, nejznámější autority a SEO odborníka v ČR. Jeho přednáška měla velmi fylozofický nádech a vykládal nám o tom, jak by měl vypadat přístup k SEO (což Marek chápe a vnímá jako optimalizaci nalezitelnosti, nikoli optimalizaci pro vyhledávače), abychom měli šanci uspět v dlouhodobém horizontu.
Marek také poukazoval na to, že vyhledávání se v následujících letech může zcela od základů změnit. Fulltextové vyhledávání by se mohlo dokonce úplně vytratit a mohlo by být nahrazeno novými technologiemi. Jak se vůbec tyto technologie budou používat a jak budou fungovat? Nikdo z nás si to nedovede představit.
Nemá tedy cenu snažit se přijít na to, jak fungují algoritmy vyhledávače a snažit se nad nimi zvítězit. Nikdo neví, co příjde a proto by se mělo všechno točit kolem cílových zákazníků.
Další zajímavou Markovou myšlenkou je, že každá firma je zároveň (kromě svého oboru podnikání) také vydavatelstvím. No a vše, co se ve firmě (i mimo ni) dělá, by se mělo dělat s ohledem na SEO. SEO by všichni měli mít podvědomě v sobě a měli by jej aplikovat na všechno, co dělají.
Marek je velice zajímavá osobnost a už se moc těším, až s ním strávím několik dní na „táboře“ léto s internetovým marketingem 2013 :).
Afterparty
Afterparty je v drtivé většině případů tou nejzajímavější částí :). Máte totiž možnost si s každým volně popovídat, seznámit se a všichni jsou na těchto akcích velmi přátelští.
I v případě SEO Restartu byla afterparty bez nadsázky fantastická a jsem přesvědčen, že si ji všichni bezvadně užili :).
Výborné jídlo, vynikající pití, no co víc k tomu SEO potřebujete 🙂
Závěrem
Na konferenci jsem se sice nedozvěděl prakticky nic nového, co bych nějak upotřebil, jenže co bych taky chtěl, když SEO studuji prakticky každý den :). Přesto jsem si SEO Restart opravdu užil a na afterparty jsem se bezvadně pobavil s mnoha lidmi, se kterými jsem doposud neměl tu čest.
Zároveň jsem si také domluvil mnoho rozhovorů do podcastů, takže se máte opravdu na co těšit :).
Jak se konference líbila vám? Byli jste tam? Nebo jste tam nebyli a cítili jste se nějak takhle?
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: SEO Restart 2013
wau úplne nádherné zhrnutie, podľa mňa si zhrnul všetko podstatné čo sa tam odprezentovalo 🙂
Jsem rád, že se report líbí, snažil jsem se, aby se čtenáři cítili, jako by tam s námi byli 🙂
Díky za perfektní shrnutí. Nejvíc mne zaujal Honza Tichý se svým přirovnáním seo ke cargo cultu.
Pingback: Jaká Byla Konference SEO Restart 2013 | RSS ze světa