Musím se přiznat, že dnešní článek jsem měl v hlavě už hodně dlouhou dobu (řekl bych několik měsíců). Když jsem založil tento web, prakticky nikdo mě neznal a já neznal téměř nikoho v tomto oboru. Jenže s tím jak začaly webové stránky Propagace Na Internetu růst a rozšiřovat se mezi lidmi, často jsem dostával e-maily se žádostmi o radu.
Tyto e-maily se ve většině případů daly rozdělit na dvě skupiny:
- „Dobrý den, rádi bychom vám nabídli místo ve firmě ABC na pozici XYZ…“
- „Dobrý den, nenašel byste si někdy chviličku, potřeboval(a) bych trošku poradit…“
První je docela jasná a pochopitelná… V tomto článku bych se ale rád zaměřil na tu druhou skupinu e-mailů, kterých jsem dostal opravdu mnoho…
Typických charakteristickým rysem těchto dotazů a proseb o pomoc je to, že lidé jsou v průšvihu… Buď zaspali na vavřínech a dříve si neuvědomili důležitost internetu, nebo využívali služeb internetových marketérů, kteří dělali svou práci jen na oko. S úpravami algoritmů, které staré, manipulační techniky odepsaly, se potom dostali do problémů, protože prakticky vymizeli z výsledků vyhledávání (zejména ti, jejichž cílovka používá převážně Google).
Jenže co dělat? Většina lidí, se kterými jsem jejich problémy (zdarma) konzultoval, totiž měli jedno společné – nemohli si dovolit zaplatit někoho, kdo jim to udělá dobře. Různé balíčky „seo optimalizace“, tisíce až statisíce zpětných odkazů do druhého dne a podobná svinstva stojí pár tisícovek. Jenže kvalitní práce, ta je holt podstatně dražší.
No a většina těchto lidí, kteří to neustáli, jsou někde na desátých stránkách výsledků vyhledávání u relevantních dotazů a přicházejí o zákazníky i o zisk. Často je to až natolik zlé, že si opravdu nemohou dovolit někoho schopného zaplatit a tak se ocitnou v začarovaném kruhu a snaží se zuby nechty udržet na trhu a naučit se sami maximum, aby svůj byznys zase postavili na nohy.
V této fázi se snaží pochopit vyhledávače, začnou se zajímat o všemožné techniky internetového marketingu a plácají se na jednom místě. Po nějakém čase jim přetečou nervy a zjistí, že je toho na ně prostě hrozně moc a že to nechápou, že tomu nerozumí, že nevědí, od koho se učit a kdo plácá bláboly a podobně…
Internetový marketing je obor, který zahrnuje spoustu činností, které musejí společně fungovat a doplňovat se, ostatně to jsme si docela pěkně (i s bohatou diskuzí) vysvětlili v minulém článku.
Myslet si, že se všechno naučíte, až vám poteče do bot, je naivní a bláhové. S největší pravděpodobností se totiž spálíte a svému byznysu tím spíše uškodíte.
Co tím chtěl básník říct?
Můžete mít bezva podnikání, které vynáší spoustu peněz a vy si užíváte svobodného života. Žádné problémy, žádná nouze o peníze. Jenže i v tomto stádiu byste měli myslet na to, aby bylo vaše podnikání stabilní. Pokud začnete pozorovat úpadky a poklesy, pokud se objeví konkurence, která bude mít internet (popřípadě i jiné prodejní kanály) lépe podchycený než vy (a přitom jste na internetu závislí), musíte jednat co nejdříve.
Pokud se v internetovém marketingu opravdu nevyznáte, vyhledejte někoho, kdo vám pomůže. Nejhorší, co totiž můžete udělat, je nechat své podnikání umírat, pak už byste se z toho také nemuseli vyhrabat…
Dokud máte funkční podnikání, investujte do jeho rozvoje a posilování. A investujte hlavně do sebe a svého vzdělávání, postupné pronikání do tématu je mnohem snažší, než když vám teče do bot a musíte se všechno naučit okamžitě. Problémy řešte hned, nečekejte až do chvíle, kdy se budete topit v průšvihu…
Jaké zkušenosti s tím máte vy?
Mohlo by vás zajímat také:
Ono jde spíše o to, že oni lidé vůbec nerozumí marketingu, internetový marketing se od toho normálního v dnešní době zas až tak neliší a není to v základu nějak extra složité. Jak píšeš, oni chtějí „obejít“ vyhledávače a nevytvářet kvalitní obsah a to je kámen úrazu.
Ono to ve výsledku není tak těžké, chce to jenom trpělivost a věnovat onomu marketingu třeba alespoň hodinu denně. Jenomže spousta lidí nejenže nemá peníze na to si někoho zaplatit, oni ani nemají tu hodinu denně, a jó to je potom vážně těžké. Ona se ta práce na marketingu sama neudělá 🙂
Přesně tak – ona se ta práce sama neudělá… To je ten kámen úrazu…
Je to pravda a myslím, že to ví i většina majitelů firem. Jenom většina lidí čeká na to, co přijde a neplánují moc do budoucna.
Překlep- „baličky“ – „balíčky“
Děkuji za upozornění – opraveno 🙂 a k tomu plánování – naprosto souhlasím, bohužel je to škoda, která může způsobit tragické následky (několika jsem už byl svědkem)…
Vidím problém v tom, že někteří čestí podnikatelé se stále nenaučili outsourcovat (pěkné české slovo) určité věci na někoho, kdo jim skutečně rozumí. Zkrátka stále spoléhají na zlaté české ručičky…
Přesně tak, a myslím, že to naprosto všichni známe i ze své vlastní zkušenosti.
Všechno se snažíme naučit a dělat si sami. Bohužel ve většině případů to končí neefektivně (v tom lepším případě), nebo dokonce pohromou… Až příjdeme o spoustu času a peněz a stejně nemáme výsledek, se kterým jsme spokojeni, pak teprve zaplatíme tomu, kdo to konečně udělá pořádně 🙂