Dle Wikipedie: Virální marketing je marketingová technika která pro šíření komerčního sdělení využívá sociálních sítí. Je to plánovaná aktivita, která svojí povahou motivuje příjemce k roli šiřitele.
Ještě teď v některých kinech hrají film Prometheus, viděli jste nějakou upoutávku? Viděli jste trailer nebo některý z viral clipů? Kritika filmu nebyla nijak lichotivá. Mnoho lidí zastává názor, že od filmu čekali mnohem více…
Premiéře filmu totiž předcházela masivní, velmi dobře připravená, marketingová kampaň. Tím, že předpremiérová fáze byla tak dobře zpracována, včetně skvělých videí, které se internetem šířily téměř stejně dobře, jako pomluvy o celebritách, byla očekávání veřejnosti postavená na velmi vysokou úroveň (řekl bych až příliš).
Podívejme se ale na to, jak Prometheus využil internetu pro svou vlastní propagaci…
TED Talk 2023
Prvním skvělým virálním videem, které se tvůrcům projektu podařilo dostat mezi masy lidí, je TED Talk 2023. Nepochybuji o tom, že drtivá většina z vás velmi dobře ví, co to TED je. Jen pro jistotu – jedná se o neziskový projekt, který přináší zajímavé myšlenky a přednášky na nejrůznější témata z celého světa a sjednocuje je na svých webových stránkách pro pozdější shlédnutí.
Tvůrci Promethea připravili proslov Petera Weylenda, postavy z filmu Prometheus, který hovoří před lidmi v roce 2023. Tato „akce“ se dostala i na oficiální blog projektu TED. Ale nejen to, v závěru videa také uvidíte upoutávku na společnost WEYLAND INDUSTRIES…
Webové stránky
…pokud si tuto adresu zadáte do svého prohlížeče, najdete opravdu webové stránky zmíněné společnosti.
Kromě poutavých projektů jako Prometheus. kolonizované planety, tréninogvé centrum a tak dále, si na tomto webu můžete přečíst i informace o společnosti, tiskové zprávy, zprávy pro investory a informace o partnerech společnosti. Jak se sluší a patří, na webu se také dočtete o tom, jak společnost podporuje zdravotnický výzkum a uděluje vysoké granty.
Jako by tato společnost skutečně existovala, stačí jen k produktům přidat tlačítko „do košíku“ :).
Reklama na David 8
Jedním z produktů společnosti je android nazvaný David 8. Kromě skvělé „landing page“ o produktu (včetně technických specifikací a návodu) také můžete na korporátních webových stránkách shlédnout televizní reklamu.
Tato reklama dokáže opravdu oslovit a člověk by moc rád klikl na „Koupit“. No posuďte sami…
Zpráva pro pana Weylanda
Posledním virálním klipem je zpráva, která poprvé vyvolává otázky, očekávání a napětí. Videozprávu nahrála doktorka Elizabeth Shaw, která se snaží pana Weylanda přesvědčit, aby uskutečnil misi, která umožní lidstvu získat odpovědi na ty nejdůležitější otázky.
Shrnutí
Jak je patrné, celá předspouštěcí akce byla velmi dobře promyšlená. Nejdříve se tvůrci snažili upoutat pozornost lidí skrze světoznámého TEDa, následně se jim podařilo navnadit a natěšit potenciální zákazníky skvěle zpracovaným webem společnosti Weyland industries a bezvadně zvládnutým pozadím celého filmu. Reklama na cybernetického pomocníka Davida 8 byla jak ta třešnička na dortu.
V závěrečné fázi, aby vyvolali v potenciálních zákaznících potřebu film shlédnout, zveřejnili zprávu doktorky Elizabeth Shaw, která vyvolává zvědavost a touhu koupit si lístek do kina :).
Řekl bych, že Project Prometheus je skvělým příkladem, fantastickou případovou studií, kterou můžeme extrapolovat a aplikovat na (téměř) jakýkoli projekt a jakékoli podnikání. Film prakticky aplikoval klasický marketingový model AIDA = Attention (získat pozornost) -> Interest (vzbudit zájem) -> Desire (podnícení touhy) -> Action (výzva k akci).
Ale velmi chytře.
Mohlo by vás zajímat také:
Něco podobného udělali tvůrci hry Deus Ex 3. Když jsem narazil poprvé na stránky http://www.sarifindustries.com/ (ještě jsem nevěděl, že to má co dočinění s jmenovanou hrou), tak už jsem pomalu přemýšlel co prodám, abych si nechal udělat robotický implantát 🙂 Taky k tomu bylo doprovodné (docela realistické, jiné než je tam teď) video. Samozřejmě ses časem doklikal až k infromaci o hře samotné. Škoda, že teď jsou ty stránky už změněné a lze to vypozorovat hned, že se nejedná o pravdu.
Jinak pěkný a poučný článek.
Ahoj Petře, díky, ty stránky vypadají taky super 🙂 je to sice patrné na první pohled (hodně přehnaná vize budoucnosti :)), ale strašně se mi líbí, když se dělá marketing tímto způsobem… Chce to prostě pořádný nápad a nebát se realizace, pokud se cílová skupina dokáže s kampaní identifikovat, je to ve finále opravdu pecka 🙂
ty stránky jsou už změněné (hra už dávno vyšla), zase tak naivní nejsem 😉
🙂 no škoda, moc rád bych viděl ty původní webové stránky 🙂
Tak toto je parádně zpracovaný článek. Jen tak dál!
Díky moc Francesi 🙂
Až příliš inteligentní virál, který nezasáhl masy. TED masovka prostě nezná. Neocení nápad. Počet shlédnutí je tragický. U mě však za 1 s hvězdičkou.
No já si myslím, že to tvůrci promysleli fantasticky. Na druhou stranu, mohli více cílit na NE-ajtí milovníky science fiction, aby se povědomí o filmu rozšířilo více.
Jsem zvědavý, jak bude vypadat kampaň na druhý díl, když bude marketingové oddělení uplatňovat poznatky, které získali během kampaně pro první díl 🙂
Článek supr, jen ten projekt se ke mě vůbec nedostal. Nějak mě to minulo.
Vážně? Tak to se docela divím, že se ti to vyhlo, já jsem se k tomu dostal úplně hned ze začátku… Myslím, že přes Pata Flynna, ale nejsem si jist… Každopádně jsem rád, že se článek líbil 🙂
Cau Jakub, preco mazes komentare?
Ahoj Pejay, nezlob se, ale neakceptuji komentáře, které obsahují pouze odkaz 🙂
Pingback: Jak nastartovat propagaci na Facebooku | Propagace na internetu