V minulém článku jsme si vysvětlili, co že to vlastně jsou klíčová slova. Objasnili jsme si, proč je správná definice klíčových slov pro vaše webové stránky tak důležitá a v dnešním článku si vysvětlíme, jak si svá klíčová slova určit. Vysvětlíme si jak udělat průzkum internetu a zjistit, která jsou uživateli nejvíce hledaná a která by v našem arzenálu neměla chybět.
Jak jsem se zmínil již dříve, vaše umístění (při hledání nějaké fráze uživatelem) ve výsledcích vyhledávání je kromě všech optimalizací, které provádíte na svých webových stránkách, ovlivněno také úrovní optimalizace webových stránek vaší konkurence. Proto si v dnešním článku povíme také něco málo o tom, jak prozkoumat webové stránky své konkurence. Podíváme se na jejich klíčová slova a fráze a na to, jak využít tyto informace ve svůj prospěch.
Jaká slova by na vašem seznamu klíčových slov a frází neměly chybět
Jaká slova by neměla chybět na vašem kouzelném seznamu? Zde jsou návrhy, na které byste neměli v žádném případě zapomenout:
- název vaší firmy a vašich webových stránek
- názvy produktů nebo služeb, které poskytujete
- slova, která definují vaši činnost v rámci oboru (výroba, výstavba, úprava, návrh, design…)
- název problému, který vaše produkty nebo služby řeší
Jestli si nejste volbou klíčových slov jisti, nebo pokud byste uvítali nějaké nápady na rozšíření vašeho seznamu, můžete čerpat z několika zdrojů. Všechna klíčová slova, o kterých si myslíte, že by mohla být pro vaše webové stránky správná, si zapište. Inspiraci pro klíčová slova a fráze můžete těžit například z těchto zdrojů:
- vaše stávající webové stránky
- odborné publikace, časopisy a tisk (často stačí jen prolistovat obsah knihy v knihkupectví)
- webové stránky vašich konkurentů
- vyhledávací políčka na stránkách vyhledávače a našeptávač
- analytické nástroje na Googlu a Seznamu
- vyhledávací políčko na vašich webových stránkách (k údajům byste jako webmaster měli mít přístup)
- vaši stávající zákazníci
Vžijte se do role zákazníka
Sedněte si k počítači, otevřete si okno s vyhledávačem a chovejte se přesně tak, jak by se choval váš potenciální zákazník, který hledá váš produkt. Zadávejte do vyhledávacího pole pojmy, které by zadával on a sledujte, jaké výsledky vyhledávání vám vyhledávač nabízí. Podívejte se také na fráze, které vám při psaní jednotlivých písmen nabízí našeptávač. Mnoho lidí při této činnosti ovlivňuje tzv. stádní pud – “Pokud tohle zadávalo tolik lidí, zkusím to taky, snad najdu, co hledám…”. Navíc tuto celou frázi uživatel nemusí dopisovat, stačí když klikne na vyhledávačem nabízený text.
Udělejte si průzkum hledaných výrazů na Googlu a Seznamu
Velmi jednoduchým a užitečným způsobem, jak si zjistit vhodná klíčová slova je využít nástroje, které nabízí u nás nejrozšířenější vyhledávače Google a Seznam. Tyto statistiky jsou si velmi podobné.
Google nabízí nástroj na analýzu hledanosti klíčových slov a frází zde.
Nebo stačí do Google vyhledávání zadat “Google keyword tool” a kliknout na první odkaz :).
Hned jak se vám načte stránka s nástrojem, můžete si svá klíčová slova otestovat. Jednoduše do pole “Slovo či sousloví” zadejte vaše klíčová slova či fráze (vždy jeden dotaz na řádek). Pokud chcete provést analýzu v rámci celého internetu, nechte políčko “Web” prázdné. Google má v tomto nástroji poměrně dlouhý a často špatně čitelný obrázkový kód (tomuto se říká captcha – slouží k tomu, aby zabránil automatickým programům v používání tohoto nástroje a zatěžování serverů Googlu). Je-li captcha kód nečitelný nebojte se použít reload/znovunačtení stránky – klávesa F5.
Google vám po zadání kódu vypracuje přehlednou tabulku obsahující vaše klíčová slova a fráze. Kromě toho také nabízí slova podobná a tzv. rozšířené shody. Tyto jsou pro vás velmi užitečné a je dobré zvážit jejich zařazení mezi vaše klíčová slova.
Tabulka obsahuje následující sloupce (zleva doprava):
- Klíčové slovo.
- Konkurence – zde se vám snaží Google zlehka naznačit, jaké konkurenci budete čelit, pokud se zaměříte na toto klíčové slovo/sousloví, i když jen obrazně – značí nízkou, střední a vysokou konkurenci.
- Celosvětový objem vyhledávání za měsíc – kolikrát bylo dané slovo/sousloví do vyhledávání zadáno.
- Místní objem vyhledávání za měsíc – kolikrát bylo toto slovo/sousloví zadáno do vyhledávání (v našem případě) v České republice.
I když na tyto údaje nemůžete vsadit svůj život (jsou to pouze odhady průměrného počtu vyhledávání za posledních 12 měsíců), mohou vám tyto údaje nabídnout velmi zajímavý pohled na to, co uživatelé ve spojení s vašim oborem nejvíce vyhledávají.
V případě Seznamu stačí zadat jakýkoli pojem do vyhledávání a poté kliknout ve spodní části stránky na textový odkaz “statistika dotazu “váš dotaz”” – text je malým písmem úplně ve spodní části stránky. Seznam vám nabídne dva grafy – jeden s rozšířenou shodou a druhý s přesnou shodou, a tabulku nejhledanějších příbuzných výrazů.
Kromě toho je vhodné využít nástroj pro analýzu hledanosti pro PPC reklamy na Seznamu, a tím je Sklik.cz. Stačí zadat vaše přihlašovací údaje, které používate na Seznamu a hned se dostanete do Sklikovského rozhraní. Klikněte na „Vytvořit novou kampaň“ a můžete otestovat hledanosti přesných i příbuzných vyhledávaných frází. Opět se však jedná o měsíční zprůměrované hodnoty za posledních 12 měsíců.
Prozkoumejte své aktuální statistiky – odkud návštěvníci přicházejí
Jako majitel webových stránek máte k dispozici jistě sadu nástrojů pro sledování a analýzu návštěvnosti vašich webových stránek. Plně dostačujícím nástrojem je Google Analytics, který je samozřejmě zdarma a snadno se uvádí do provozu. Stačí si vytvořit Google účet, který můžete následně používat také pro přihlášení na Google dokumenty, kalendář, YouTube a další. Stačí pak jen vzít část kódu, kterou vám Google Analytics vytvoří a vložit jej do zdrojového kódu vašich stránek.
Google Analytics nabízí všemožné přehledy návštěvnosti, včetně informací o tom, odkud vaši návštěvníci přišli. Navíc, pokud se návštěvníci na vaše webové stránky dostali prostřednictvím vyhledávání ve vyhledávači, ukáže vám, jaký výraz dotyčný do vyhledávání zadal. Tato informace pro vás může mít cenu zlata. Google Analytics je dostatečně jednoduchý na to, aby se v něm vyznal každý, proto neopovrhujte takovými důležitými informacemi, které nabízí.
Součástí vašich aktuálních statistik by také měl být výpis ze záznamu vyhledávání na vašich webových stránkách (pokud jej tedy máte na stránkách zavedeno). Odtud zjistíte, co vaši návštěvníci hledají, když už se na vaše stránky dostanou. Cestu k těm nejčastěji hledaným stránkám na vašem webu je nutno návštěvníkům maximálně usnadnit.
Pevně věřím, že už máte dokonalý přehled o tom, co jsou to klíčová slova a hlavně – jak si je správně definovat. Klíčová slova jsou totiž nejdůležitější volbou, kterou děláte. Na volbě těchto slov totiž stojí celá optimalizace vašich stránek.
Mohlo by vás zajímat také:
Pingback: Formy reklamy na internetu - jakými způsoby se propagovat | Propagace na internetu
Pingback: Copywriting - 7. díl - SEO Copywriting | Propagace na internetu
Pingback: Jak Zvýšit Návštěvnost Webu o 91,90% - Případová Studie | Propagace na internetu
Pingback: PNI003: Jak Vylepšit Webové Stránky - Nesmrtelný Základ Optimalizace Webu | Propagace na internetu
Pingback: Analýza klíčových slov | Propagace na internetu