Představte si, že spouštíte e-shop s relativně konkurenčním zbožím. Všechno si dobře naplánujete, vezmete v úvahu on-page seo faktory, naplánujete si linkbuilding, naplníte e-shop produkty a spustíte jej. I když jste vše udělali opravdu dobře, pokud se pohybujete v konkurenčním prostředí, jen stěží se vyhoupnete na první stránku ve výsledcích vyhledávání ze dne na den…
No a právě tady může pomoci PPC reklama.
Rozhodl jsem se proto zpracovat sérii článku právě na téma PPC reklama. V tomto úvodním článku si řekneme:
- co to PPC reklama je,
- jak funguje,
- jak se liší přístup k PPC reklamě oproti normálnímu vyhledávání,
Co je to PPC reklama
Jen pro jistotu, pokud nevíte, co to PPC reklama je, jedná se o reklamu, kdy platíte až ve chvíli, kdy na ni někdo klikne. Největšími hráči na poli PPC reklamy v ČR jsou:
Jsou i další (například Etarget), ale tam už se neskrývá takový potenciál, jako v případě výše zmíněných lídrů.
Reklama, kterou si připravíte v rámci AdWords nebo Skliku, se bude zobrazovat mezi výsledky vyhledávání ve sponzorovaných oblastech. Kromě toho se však tato vaše reklama může zobrazovat také v síti partnerských vyhledávačů a v obsahové síti. Například pokud má někdo blog, může si na něj umístit prostor pro zobrazení PPC reklamy (jak AdWords tak i Sklik) a na daném místě se poté budou zobrazovat reklamy.
Třeba já bych na tento web mohl umístit blok s reklamou a následně by se tady zobrazovaly reklamy na služby jiných agentur, školení a podobně. Jakákoli relevantní reklama, kterou by si někdo vytvořil.
Jak funguje PPC reklama
Velmi jednoduše si vytvoříme účet u patřičného poskytovatele a vytvoříme si kampaň. Uvnitř této kampaně si vytvoříme sestavu a sestavě přidělíme klíčová slova. Nastavíme, kolik jsme ochotni zaplatit za jedno prokliknutí a kolik jsme ochotni denně za PPC utratit. Následně vytvoříme titulek a popis samotné reklamy a je to.
Kdykoli potom někdo do vyhledávání zadá klíčové slovo/frázi, kterou jsme si do sestavy přidali, budeme se zobrazovat mezi sponzorovanými výsledky vyhledávání.
Jak se liší PPC reklama od organického vyhledávání
Klasickým přístupem je, že se snažíme dostat na dobré pozice mezi výsledky vyhledávání, získat co nejvíce relevantních návštěvníků a těm prodat něco z toho, co prodáváme.
V případě PPC nám odpadává starost o dobré pozice, nakupujeme tedy návštěvnost přímo. No ale návštěvnost, která na našem webu nic neudělá, nakupovat nepotřebujeme. Snažíme se tedy skrze PPC přivést takové návštěvníky, kteří budou co nejvíce konvertovat.
Nemá pro nás význam vytvářet PPC reklamy a platit velké peníze za každé kliknutí na veškeré výrazy spojené s naším oborem podnikání. Vybíráme si takové, které mají komerční potenciál (v drtivé většině případů).
Příklad: Prodáváme auta. Pak nás určitě zajimá dotaz „prodej aut“ ale už mnohem méně zajímavý je pro nás výraz „jak v autě vyměnit pojistku“. Přestože oba výrazy mají co dočinění s auty, druhý pro nás komerční potenciál nemá a nepřivede nám návštěvníka, který má zájem o koupi auta.
Jak vidíte, technicky na PPC není vůbec nic složitého, no a pokud máme „zmáknutou“ technickou část, musíme se soustředit na to ostatní 🙂 a to – aby se naše reklama vyplatila, přiváděla co nejvíce relevantních návštěvníků, kteří budou nakupovat, a aby náš zisk byl co nejvyšší.
Tak to by byl úvodní článek k PPC reklamě. V příštím článku se podíváme na klíčová slova v PPC kampaních a také na to, proč se vytvářejí i reklamní sestavy na brandové vyhledávání (na značky, názvy firem apod.).
Mohlo by vás zajímat také:
Chcem sa spytat, ci je PPC reklama lepsia ako reklama na socialnych sietach, napr Facebook? Je tam cez 1 miliardu uzivatelov, tak to ma potencial..Vdaka za odpoved
Zdravím Luci, nedá se říci, která je lepší či horší, ve skutečnosti se PPC reklamy ve vyhledávačích a na sociálních sítích používají s jiným cílem a pro odlišné věci, budu se tomu věnovat v jednom z dalších dílů o PPC reklamě (tuším, že by to měl být už příští, ale nejsem si jit) 🙂
Záleží také na oboru. Já osobně volím spíš PPC, kde je myslím, mnohem lepší kontrola návratnosti. Sociální sítě spíše jako doplňující podporu brandu. Samozřejmě může být oblas sortimentu, která přímo vybízí ke komunikaci v sociálních sítích.
PPC reklamou je sice možné rychle přivést cílené návštěvníky, ale přinutit je k nějaké konverzi už tak jednoduché není. Ve skutečnosti čím větší konkurence, tím větší cena za klik, kterou je nutno zaplatit z marže, kterou na druhou stranu tlačí dolů konkurenční boj.
Určitě to není nic jednoduchého. Ale dá se proti konkurenci bojovat i s menší cenou za proklik, ale to jen v případě, pokud máte co ukázat navíc než má vaše konkurence.
Řekl bych že člověk musí mít kapitál poměrně velký na spuštění PPC.
Nemusí 🙂 můžete utratit přesně tolik peněz, kolik chcete, nebo kolik si můžete dovolit. Jde hlavně o to mít kampaně správně nastavené, ať „nepropálíte“ spoustu peněz na irelevantních výrazech…
Říká se že člověk by měl mít minimálně na PPC vyhrazeno 35-50k. Dle oboru.
No na oboru je to závislé každopádně, ale s tím limitem moc nesouhlasím…
Důležité je, aby byla ppc reklama optimalizovaná a tedy – výdělečná. Pokud vím, že při každém kliknutí vydělávám peníze, nepotřebuju limit.
Pokud ppc správně nevydělavá, nesypal bych tam 35 tisíc měsíčně ani náhodou 🙂
Pokud člověk využije dobře longtail tak stačí i menší rozpočet. Souhlasím s tvrzením Pokud ppc správně nevydělavá, nesypal bych tam 35 tisíc měsíčně ani náhodou 🙂
Upřímně si myslím, že konverzi je možné zvýšit hlavně kvalitní odbornou podporou na telefonu. Poté se dá prodat daleko více, než kolik prodá „sám“ sebelepší e-shop.
Podpora na telefonu není špatný nápad, ale pokud nemáte/nedokážete zaplatit člověka/lidi kteří budou na telefonu 24/7, tak to zákazníky může odradit. Když je někde uvedené číslo na helpline a nikdo to tam nebere tak mne to vždycky vytočí a jdu jinam.
ja som PPC nevedel nikdy dobre robiť, nechávam to radšej na niekoho skúsenejšieho
To je určitě správná volba 🙂
Zkušenosti mám s PPC na googlu, teď bych chtěl spustit novou kampaň na facebooku tak se mi článek hodil. Děkuji
No, zas o facebooku se říká, že lidi tam neradi utrácí. Nevim co je na tom pravdy a fb jsem ještě nezkoušel, ale hodně lidem prý lépe vychází PPC. Ale zas na fb se dá lépe zacílit ne?
Pravdou je, že na FB spíše uspějí takové ty opravdu levné věci. Co se týče cílení, možná se to dá na FB lépe zacílit, na druhou stranu tam chybí kupní síla, jelikož tam lidé spíše chodí za zábavou a pobavením. Každopádně to chce vyzkoušet více zdrojů, a pak postupně kampaně optimalizovat a ponechat ty, které dávají ekonomický smysl.
Super článek.
Chtěl bych se zeptat. Pro Google Adwords je potřeba být plátce DPH? Děkuji
Ano, je potřeba být plátce DPH, ale tak vždy se to dá nějak obejít 🙂 třeba přes agenturu…
Děkuji za odpověď 🙂
S PPC mám zatím zkušenost pouze na seznamu, ale zatím se mi nepodařilo se dostat do takové fáze, aby se to vyplatilo. Jsous toho sice prodeje, ale náklady skoro přesně spotřebují veškerý zisk.
Podle mě má PPC reklama smysl v momentě, kdy si je dokážete odladit tak, aby vám vydělala víc, než kolik stojí. To ale moc lidí neumí to takto nastavit