Stále všude slyšíme, jak důležité je vytvářet kvalitní obsah. Zároveň Marek Prokop ve svém článku popsal, co kvalitní obsah je a není. Napadlo mě tedy, že než se snažit neustále popisovat různými nekonkrétními způsoby, jaké vlastnosti dobrý obsah má, bude možná lepší si ukázat, co za dobrý obsah považovat určitě nelze.
Definice slovního spojení kvalitní obsah, kterých je internet plný, vám návod na tvorbu obsahu bohužel nedá.
Proč ne? Protože to dost dobře obecně říci nelze. Nikdo vám nedokáže říct obecnou magickou formuli na vytváření kvalitního obsahu, který bude každý nadšeně číst, šířit a vykládat o něm přátelům u piva.
Vždy zde hraje obrovskou roli individualita oboru, obchodníka, zákazníků, lokality a tak dále…
Možná ale dokáže velmi dobře posloužit tento článek, ve kterém si řekneme, co kvalitním obsahem určitě není a nikdy nebude…
Texty pro texty
Hrozně se mi zalíbil tento výraz. Jedná se jednoduše o to, že se vytvářejí texty (či jiný obsah) pro web jenom proto, aby byly a aby vyhledávače měli co jíst. Vytvářejí se popisy na jednotlivé stránky, podstránky a podobně, ale pokud bychom ty texty odebrali, nikdo by si toho ani nevšiml…
Přidaná hodnota pro návštěvníka = 0
Používat tyto texty: NE!
Duplicitní texty
O duplicitě textů toho bylo také řečeno mnoho. Vyhledávače je nemají rádi. Pokud vyhledávač najde stránku, která obsahuje stejné informace, jako stránka jiná, bude ve výsledcích předkládat jen jednu. Proč by taky měl uživateli dávat několik výsledků se stejnými informacemi, že?
Zde není snad potřeba dodávat více…
Přidaná hodnota pro návštěvníka = 0
Používat tyto texty: NE!
Přepsané duplicitní texty
No a když je duplicita problém, co takhle vzít text z jiného webu a prostě jej přepsat do jiné podoby? Vyhledávač si pak bude myslet, že jsou naše texty unikátní a originální a bude nás nabízet uživatelům.
Jenže návštěvníci nejsou hloupí! Pokud ví o daném oboru alespoň něco, můžete informace zabalit do jiných slov, do jiného textu, ale je to určitě nebude zajímat, protože už to všechno znají a dočtou se tytéž informace, i když s použitím jiných slov, na desítkách dalších webů.
Přidaná hodnota pro návštěvníka = 0
Používat tyto texty: NE!
Kvanta informací, které plní web, ale jsou k ničemu
Ve většině oborů se dají vytvořit opravdu hromady psaných textů, které však nikoho nezajímají. Móžná si je přečte někdo, kdo se chce o daném oboru dozvědět co nejvíce a má na to čas, většinou ovšem nezajímavé informace nikdo číst nechce.
Možná vám to nějakým způsobem pomůže z pohledu vyhledávačů, ale opět – návštěvníci nejsou hloupí! A pokud jim budete horem spodem cpát informace, které je budou zdržovat a ve finále jim budou k ničemu, nijak si u nich nepolepšíte.
Přidaná hodnota pro návštěvníka = 0
Používat tyto texty: NE!
Informace, které nepomáhají
Na druhou stranu můžete mít spoustu zajímavých informací, které uživatelé nevědí a rádi by se o dané problematice dozvěděli více. Pokud však budete tyto své informace „balit“ do obsahu, který návštěvníkům řekne jen nekonkrétní, abstraktní věci a v ničem jim nepomůže, opět si moc nepolepšíte.
Představte si například toto – máte problém s tím, že vás bolí záda, najdete stránku která se tomu věnuje, ale místo zajímavých informací, jak se bolesti zad zbavit, se dozvíte jen to, že bolest zad je hrozná, že když majitel webu byl na kole a spadl, bolela ho záda ještě měsíc a podobné zbytečné řeči.
Sice na váš dotaz „bolest zad“ se tato stránka může dostat na dobré pozice ve výsledcích vyhledávání, ale k čemu vám takové informace budou? K ničemu…
Přidaná hodnota pro návštěvníka = 0
Používat tyto texty: NE!
Co tedy s obsahem dělat?
Marek Prokop to napsal opravdu krásně:
Dobrý obsah vzniká tím, že se dělíte o informace, o které se jiní nedělí. Vzniká tím, že vás napadají myšlenky, které ostatní nenapadají. Vzniká tím, že umíte dobře vyřešit problém, který někoho trápí.
Tohle je to nejúžasnější, co jsem k tématu „kvalitní obsah“ kdy četl… Snažte se k tvorbě svého obsahu přistupovat vždy s tímto na paměti…
Mohlo by vás zajímat také:
Souhlasím se vším co je zde napsáno, jen ty duplicitní texty mi stále nedávají spát.
Pokud vytvořím kvalitní text a ostatní ho ode mne okopírují (stává se mi to běžně) a umístí jej k sobě na web tak mam trochu problém. A není způsob jak se tomu účinně a rychle bránit. Jestli ho někdo znáte tak budu vděčný za informace.
No, to je sice všechno pěkný, ale jak chcete kreativně a originálně s informací, kterou nikdo jiný nedá, napsat popisek třeba k pálené cihle? Když vynechám věty, které nikoho nezajímají, zbyde mi jen popisek „pálená cihla“, kterou tak ale bude mít všichni prodejci pálených cihel, o technických parametrech nemluvě…
No a to jsme zase zpět u toho nejobtížnějšího v každém oboru – najít to, co bude potenciální zákazníky zajímat, nějaká přidaná hodnota. Kdyby to bylo jednoduché, bylo by to v každé knize, na každém blogu a každý by to dělal za pár peněz.
Obsahovou strategii musí řešit každý business… A není to vůbec jednoduchá věc 🙂 já už to řešil s mnoha firmami, bohužel tohle neroste na stromech a chce to spojit hlavy dohromady – markeťáka a podnikatele. Takhle to fuguje nejlépe, alespoň podle mých zkušeností.
Docela by pomohl příklad toho, jak jste vyřešil nějakou obsahovou strategii na nějaké nezáživné téma. Jinak je článek hodně obecný… 🙂 Ale i tak za něj díky.
Chviličku to bude trvat, prosím o strpení 🙂 ale příjdu s nějakým nezáživným tématem 😉
No tak když jsem přemýšlel, jaké nudné téma vybrat, tak mě napadly třeba „kliky a kování“ co říkáš? 😉 napadla mě hned tato témata pro tvorbu obsahu:
Jak klika ovlivňuje design bytu
Vše, co jste chtěli vědět o bezpečnostním kování
Které bezpečnostní kování je nejbezpečnější
Jaké kliky se hodí do vašeho bytu/domu?
Jak kliky působí na vaše hosty?
Porovnání různých tipů (nebo značek)
Dále si můžeš najít další inspiraci třeba na jiných webech, které se tím zabývají, sleduj konkurenci, jaká je jejich obsahová strategie (jestli nějakou mají) a další možností je analýza klíčových slov, kdy najdeš kromě „komerčních“ vyhledávacích frází i takové, které tě mohou inspirovat k vytvoření dalšího obsahu…
Super díky – kování se zrovna hodí 😉